Kristoffer Hellbom Kristoffer Hellbom skrev:
Toppen!

Och det borde inte orsaka några problem för klipparen att hitta in även om det bara blir 70-80cm mellan begränsningskablarna?
Jag tror det kommer funka, jag har en korridor som är väldigt tight som den löser. Jag har också testat no-go zoner för att få klipparen att undvika mina vinbärsbuskar med resultatet att klipparen åker in i zonen och sen stannar när den kommer på att den inte får vara där och sen får man lyfta ut den igen och sen starta den igen. Så som någon sa tidigare, GPS:en är nog inte tillräckligt tillförlitlig för att det där ska funka bra. Jag skall snart lägga jord och så nytt gräs på en stor del av gräsmattan och där tror jag no cut-zonen kommer funka bättre då det kommer bli en mycket större zon. Ett annat tips är att gräva ner kabeln direkt, räcker att göra ett litet hack med spade eller liknande för att få ner kabeln en bit. Du kanske ska vänta med det just där du är orolig för om det kommer funka eller inte pga att det är smalt tills du ser att det funkar.
 
D Daveake skrev:
Hej!

Har en Gardena Sileno inköpt förra året. Nu efter vinterförvaring vill den inte rulla igång… jag knappar in koden och ska starta, men det kommer upp ”ingen slingsignal”. Jag har tagit ett varv och kollat in att jag får signal i kabeln vilket jag får. Vad kan då vara problemet?
Kabeln kan vara nästan av, så mycket att en svag signal går igenom men det räcker inte för roboten och laddstationen markerar kabelbrott! Då kan du inte felsöka kabelbrottet med varken transistorradio eller ett mätverktyg för flera tusen! Börja med att skifta kablarna bak på laddstationen så att du gör en slinga med följekabel och en av slingkablarna ( vänster eller höger) Då vet du vilken sida du kan börja leta fel på. Jag använde en lång kabel som jag kopplade in i den befintliga slingan och mätte med ohm-mätare för att avgöra vart brottet finns. Tidskrävande och tråkigt men när jag hade lokaliserat brottet till en 10m kabelsträcka, så testade jag även att mäta med en professionell avbrottsmätare den sträckan 4ggr utan att hitta felet! Är kabeln av helt så borde den gå att hitta mycket enklare!
 
A AC79 skrev:
Jag tror det kommer funka, jag har en korridor som är väldigt tight som den löser. Jag har också testat no-go zoner för att få klipparen att undvika mina vinbärsbuskar med resultatet att klipparen åker in i zonen och sen stannar när den kommer på att den inte får vara där och sen får man lyfta ut den igen och sen starta den igen. Så som någon sa tidigare, GPS:en är nog inte tillräckligt tillförlitlig för att det där ska funka bra. Jag skall snart lägga jord och så nytt gräs på en stor del av gräsmattan och där tror jag no cut-zonen kommer funka bättre då det kommer bli en mycket större zon. Ett annat tips är att gräva ner kabeln direkt, räcker att göra ett litet hack med spade eller liknande för att få ner kabeln en bit. Du kanske ska vänta med det just där du är orolig för om det kommer funka eller inte pga att det är smalt tills du ser att det funkar.
Tack, det låter onekligen hoppfullt.
Jag har lagt begränsning och guide under gårdagen och kör nu test ett par dagar innan jag gräver ner allt (Har plockat bort knivarna) så får maskinen åka runt och mappa tomten så borde kablarna klara sig
 
N Nifa skrev:
Tack för återkoppling!

Men jag har lite följdfrågor:
  • Den förbrukade batterier: Menar du att den körde slut på batterierna väldigt snabbt från 100 % till 0 %? För i mitt fall så är ju knappt något på batteriet förbrukat. Det finns kräm kvar så att säga men den stannar ändå.
  • En transformator: Jag har lite dålig kunskap om dessa delar på Silenon, men hur kan transformatorn orsaka detta?

Dessvärre är min Sileno inköpt 2019 så garantin gick ut för flera år sedan.

***UPPDATERING***
Det är mest sannolikt batteriet som är slut. Hittade denna tråd med exakt samma problem: [länk].
Med tanke på att den gått 4000 timmar på dessa år så vore det konstigt om det inte är att batteriet gett sig.

Har beställt ett nytt batteri för 600 kronor på Batteriexperten. Får det på fredag. Håller tummarna för att det fungerar!
Citerar mig själv här. Det nya batteriet installerade jag igår och nu går klipparen som den ska. Det löste således mitt problem.
 
  • Gilla
Alex3000 och 4 till
  • Laddar…
Hur klarar Sileno Life att navigera med "krocksensor"?

Det står att man ska ha begränsingskabeln 35 cm från väggar för att "avoid wear on the housing".

Men om man har ett gäng pallkragar och liknande med gräs mellan, som man inte gärna lägger öar runt?
 
F
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Hur klarar Sileno Life att navigera med "krocksensor"?

Det står att man ska ha begränsingskabeln 35 cm från väggar för att "avoid wear on the housing".

Men om man har ett gäng pallkragar och liknande med gräs mellan, som man inte gärna lägger öar runt?
Ja det går bra men du får vara beredd på eventuella repor/märken på roboten och det den kör på. Men det är inte särskilt hög kraft.
 
F Fideliox skrev:
Ja det går bra men du får vara beredd på eventuella repor/märken på roboten och det den kör på. Men det är inte särskilt hög kraft.
Märken kan man leva med, en robot är (förutom såklart en uppskattad familjemedlem) ett verktyg.

Hur blir kanten runt sådana hinder? Ganska fläckvis klippt kan jag tänka mig?

Mina dammsugare kryper fint längs med möbler med hjälp av sin LIDAR, ser framför mig hur en klippare absolut inte gör samma sak 😝
 
En Sileno har väl inte krocksensorer? Logiken sitter i motorn typ. När den kör emot något så ökar kraften på hjulen, och den vänder. Är det väldigt löst underlag och hjulen slirar lätt så märker den inte alltid det och tror att den kör.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Hur blir kanten runt sådana hinder? Ganska fläckvis klippt kan jag tänka mig?
Det blir ca 10–15 cm oklippt. Knivdisken på en robot är rejält indragen för att inte kunna skada barnfötter och annat. Så den klipper inte alls lika nära kanten som exempelvis en motorgräsklippare som du kör längs kanten.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Hur klarar Sileno Life att navigera med "krocksensor"?

Det står att man ska ha begränsingskabeln 35 cm från väggar för att "avoid wear on the housing".

Men om man har ett gäng pallkragar och liknande med gräs mellan, som man inte gärna lägger öar runt?
Spontant, och utan att sett hur dina pallkragar och tomt ser ut, så skulle jag ändock rekommendera att du avgränsar kragarna. Är det ett smalt område mellan kragarna så undanta även detta område från klippning.
Du kommer alltid att behöva trimma lite runt fasta föremål då kniven inte går ända ut i kanten (säkerhet).
Det är riktigt att krockavkänningen sitter i motordrivning på dessa maskiner.
 
F
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Mina dammsugare kryper fint längs med möbler med hjälp av sin LIDAR, ser framför mig hur en klippare absolut inte gör samma sak 😝
Yep, jag är impad av hur bra dammsugarna är. Gräsklipparna är ju rätt korkade, bara kör runt kors och tvärs. 😆
 
F Fideliox skrev:
Gräsklipparna är ju rätt korkade, bara kör runt kors och tvärs. 😆
På gott och ont. Mattan över lag blir ju betydligt snyggare av den slumpvisa klippningen. Lite systematiska kanter hade däremot inte skadat :p



Men krockdetektering via motorer altså. Då kommer den inte ha en aning om vilken sidan den körde på?
 
Kan man på något vis schemalägga hela zooner?


Insåg att vår framsida är väldigt exponerad mot gatan, utan staket eller häckar och så, bara en liten trappavsats.
Skulle roboten klippa hela så kan någon snudd på lyfta iväg den utan att ens kliva in på tomten.

Så just framsidan skulle man vilja klippa enbart under dygnets mest städade timmar.
 
Min Sileno 1300 smart laddar inte upp batterierna utan laddapänningen är för låg och då säger den att batteriet är tomt. Alla blecken är rengjorda och basstationen levererar 23,7 volt i blecken men ändå ligger bara batterispänningen på 15,5 V.
Jag har provat tre batterier och det är samma problem. Någon som har en teori?
 
Är det nån som vet hur man resettar smart sileno city? Efter service verkar jag ha problem att starta den. Appen har kontakt med klipparen men säger att jag ska göra som det står på robotens display, men det står att den är redo...!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.