D
Tycker inte heller bekämpningsmedel har i villaträdgårdar att göra, annat än i undantagsfall.

Den här plätten är ju så liten så det är ju bara att kavla upp ärmarna och fixa mekaniskt.
 
optimizer optimizer skrev:
Hur länge sedan du dressade? Du får ha tålamod.
Rensa bort maskrosorna (mekaniskt med maskrosjärn), vattna och vänta tills gräset gror.
Den som hittade på maskrosjärnet, gjorde det med flit för att jävlas. Gör på det trevliga sättet istället ! Maskrosor är 2 åriga, så dom dör efter 2 år ".
Se till att stoppa fröspridningen genom att plocka bort blomorna innan dom fröar ( gör maskrosvvin av dom, det är nyttigt ) Så gör du varje år, efter ett par år har du inga maskrosor, kollar även runt tomtgränsen så att det inte står några utanför och blåser in frön !
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Mats-S
B Brallan84 skrev:
Får snart panik på gräsmattan!
Bakgrund: vitklöver har spridit sig över vår lilla gräsplätt under 2 somrar, helt ok men vi har hund, som gillar att jaga flygande insekter så för att undvika dyra vet.besök så tog jag tjuren vid hornen och vertikalskar mattan(den har blivit kompakt efter småbarnsåren) slängde på en massa NPK-kalk, gödslade, toppdressade och stödsådde mattan i hopp om att klövern skulle ge med sig. Nu ser gräsmattan ut som en jordåker med maskrosor. Jag vet att gröset tar tid men nåt verkar gått fel.
Det fanns maskrosor innan med, men nu är det ju löjligt! Det är som om jag öppnat upp dörren för total spridning.
Igår skickade jag på Stroller kombi för att bekämpa mossa och ogräs. Hoppas något händer för annars kör jag jordfräsen till hösten.
Vad gjorde jag för fel?! Ska jag boka in jordfräsen redan nu?[bild]
Maskrosvin är gott 😄
 
Jag hade en kompis för ca 20 år sedan som sa;

"En dag, när jag blir rik, ska jag köpa alla gräsfröpåsar jag kan komma över och blanda ut med maskrosfrö, sen bara sätta mig ner och njuta över alla människor som köper och sår nytt gräs."

Det är kanske det som hänt nu? Måste googla honom och se vad han pysslar med idag.
 
  • Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Köp en sådan här (eller dyrare/bättre om du vill). Jag hade massor med maskrosor men efter 2 säsonger med denna så är det under kontrol.
Japp, du kommer få hålla efter maskrosorna flera säsonger...
[länk]
Eller en Fiskars Xact™ Ogräsupptagare
https://www.fiskars.com/sv-se/tradg...-grasmatteskotsel/xact-ograsupptagare-1020126
Den är en klar favorit men hållbarheten kan ifrågasättas. Vi är inne på vår tredje. Man får räkna med att de håller max 3 år. Det finns även billigare kopior.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D
G GrenBo skrev:
Eller en Fiskars Xact™ Ogräsupptagare
[länk]
Den är en klar favorit men hållbarheten kan ifrågasättas. Vi är inne på vår tredje. Man får räkna med att de håller max 3 år. Det finns även billigare kopior.
Det står 25 års garanti på min, är det bara bluff och båg i vanlig kvartalsrapportsstyrs ekonomisk anda? :(
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Loredo quattro från ebay är vad du ska ha. Sluta plåga dig själv...
Jag tycker inte att det verkar vara något trevligt alternativ. Så här skriver ebay på sin hemsida:

Product Safety
Causes serious eye irritation. Toxic to aquatic life with long lasting effects.
Warning
  • Causes serious eye irritation.
  • May cause an allergic skin reaction.
  • To avoid risks to human health and the environment, comply with the instructions for use.
  • Toxic to aquatic life with long lasting effects.
  • Use biocides safely. Always read the label and product information before use.
  • Very toxic to aquatic life with long lasting effects.
 
C cay.j.att.telia.com skrev:
Den som hittade på maskrosjärnet, gjorde det med flit för att jävlas. Gör på det trevliga sättet istället ! Maskrosor är 2 åriga, så dom dör efter 2 år ".
Se till att stoppa fröspridningen genom att plocka bort blomorna innan dom fröar ( gör maskrosvvin av dom, det är nyttigt ) Så gör du varje år, efter ett par år har du inga maskrosor, kollar även runt tomtgränsen så att det inte står några utanför och blåser in frön !
Maskrosen är flerårig. Åtminstone enligt min flora och Wikipedia.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:
Svårt att se på bilden ser jag, men det är typ 80% maskrosblad som syns 😂
Stroller kombi behöver varmare väder för att fungera.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Asfaltera och lägg konstgräs.

Då blir det grönt året runt och du slipper farliga insekter.
En välskött gräsmatta är inte mycket bättre för insekterna än en konstgräsmatta. En tredjedel av den mat vi äter är beroende av pollinerande insekter, så var försiktig med att göra sånt som skadar bin och andra insekter!
 
  • Gilla
Anette Jonsson
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Jag tycker inte att det verkar vara något trevligt alternativ. Så här skriver ebay på sin hemsida:

Product Safety
[bild] [bild]
Warning
  • Causes serious eye irritation.
  • May cause an allergic skin reaction.
  • To avoid risks to human health and the environment, comply with the instructions for use.
  • Toxic to aquatic life with long lasting effects.
  • Use biocides safely. Always read the label and product information before use.
  • Very toxic to aquatic life with long lasting effects.
Låter väl kanon? Eller vad menar du? Ska du spruta olivolja på ogräset? Klart det ska vara giftigt. Rekommenderar inte barn eller vuxna motsvarande barn att syssla med det dock.👍🤔😅
 
  • Haha
  • Gilla
Chrek och 1 till
  • Laddar…
F flyingJane skrev:
Maskrosor är tvååriga växter.
Nej !
 
D
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Låter väl kanon? Eller vad menar du? Ska du spruta olivolja på ogräset? Klart det ska vara giftigt. Rekommenderar inte barn eller vuxna motsvarande barn att syssla med det dock.👍🤔😅
Håller med.

Och så häller jag ut ett fat diesel med några års mellanrum. Miljön kan dra åt helvete!
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Håller med.

Och så häller jag ut ett fat diesel med några års mellanrum. Miljön kan dra åt helvete!
Jag brukar säga att har man skaffat barn spelar resten av vad man gör mot miljön inte någon större roll.... Inget är mer miljöskadligt. Jag har tre och minst ett av dom kan jag inte utesluta skulle kunna hälla ut diesel heller för den delen. Högst oklart vad som hänt där.🤔😅

Människan har alltid format och tämjt naturen. Låt TS förgifta sina maskrosor ifred.👏👍
 
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.