266 438 läst · 5 439 svar
266k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Du får väl flytta då. Lattehipsters som inte gillar att du bor så bra vill inte sponsra dina resekostnader.pacman42 skrev:Ett par andra intressanta skillnader är att man med bil måste ha minst fem kilometer till jobbet för att få göra avdrag, medan man med kollektivtrafiken bara behöver ha två kilometer till jobbet för att få göra avdrag för resan.
Som jag har förstått det så innebär detta också att man måste ha minst 5 km till kollektivtrafiken för att kunna göra avdrag för bil (om inte två timmars tidsvinst uppnås).
I mitt fall har jag 6 km till kollektivtrafik som gör att jag kan åka till och från jobbet, men jag sparar hursomhelst två timmar på att ta bilen ändå. För att inte spara 2h så måste jag åka 14 km med bil (dvs halva sträckan till jobbet), detta gör att det är dyrare med kollektivtrafik+bil än att bara åka bil.
Sedan är det ett stort dilemma för de som inte har fast arbetstid, jag har exempelvis ofta möten på eftermiddagen/kvällen med USA/Kanada/Latinamerika, eller på morgonen med Taiwan/Japan/Australien. När jag har sådana möten så fungerar inte kollektivtrafiken ens 6 km bort utan då måste jag åka 14 km för att kunna hinna till jobbet i tid, eller för att kunna ta mig hem samma dag.
Sedan brukar jag påpeka att när jag flyttade till mitt hus så hade jag expressbussar 6 km hemifrån, men dessa har dragits in. Vi hade också anslutningsbussar till expressbussarna en gång i timmen som gick 1,5 km från bostaden (cykelvänlig väg också för små barn), även dessa har dragits in och nu finns bara skolbussar. Dvs, förutsättningarna för att jag och mina barn skall kunna åka kollektivt har drastiskt försämrats efter att vi köpte vårt hus. Mina barn kan inte ens ta sig till gymnasieskolan utan att ha eget fordon (mopedbil har de haft, nu vanlig bil) då busstidtabellerna har försämrats så kraftigt. Så jag vill också betona att man även när man väljer bostad utifrån kollektivtrafiken kan hamna i ett läge där förutsättningarna förändras över tid.
Fast jag vill inte att de ska få bo så billigt i trevliga hyreshus i centrum utan att betala marknadsmässig hyra.
Så vi kunde ju föreslå en reform där reseavdragen slopas mot att det införs marknadshyror på boende.
Undrar hur många socialister som är med på den?
Vad har det för betydelse att det inte är exakt 50% i alla regioner? De regioner som sponsrar mer drar väl ner på sjukvård och annat istället. Det ökar ojämlikheterna mellan regionerna på ett sätt som socialister nog inte tänkt på...D Dilato skrev:
Det är nog socialisterna som tänkt mest på det, för en moderat ska ju skatten bara ner och kosta så lite som möjligt.🤨K karlmb skrev:
Personligen fattar jag inte varför kommunikation och resor ( och konstutsmyckningar) ligger i samma kassa som sjukvård och omsorg.
Det är skapat så av socialister då det får du fråga dem.D Dilato skrev:
Att vilja sänka skatterna borde alla normalt funtade medborgare vilja.
Slöseri med våra pengar gynnar inte medborgarna utan enskilda som får sin utkomst från jobb och upphandlingar som sker i det allmännas regi.
Är det så man känner så är det ju bara att ta bort skatterna helt, alla skatter går ju att ta bort.K karlmb skrev:
Detta är inte politiska syften, låt oss säga att Stockholms innerstad klara X antal fordon, då beaktar man parkeringsplatser, trafik osv, detta är ju bara verkligheten, utrymmet är begränsat och blir det för mycket bilar så blir det problem för alla, det borde alla kunna acceptera.P pmd skrev:
Då kan det delas ut inpasseringsrätter i förhållande till detta, då kan de som vil köra mer köpa av de som väljer att köra mindre, det ger incitament åt bägge hållen och åtminstone fördubblar effekten.
Jag tror detta skulle vara en intressant modell på många områden och öka människors möjlighet att påverka.
Jag vet inte hur din arbetsvärld ser ut men för den typen av personal är reseavdraget näppeligen drivkraften och även krasst ekonomiskt får de sannolikt ta fram förstoringsglaset för att se de korvörena i sin balansräkning, skulle gå så långt att jag gissar att de flesta tom skiter i att göra det, tiden är mer värd än att sitta och pilla med sånt.K karlmb skrev:
Det är väl bara att regionerna är ungefär lagom stora för båda typerna av verksamhet? Både kommunerna och staten har väl en skum blandning av ansvarsområden de med, så varför skulle regionerna vara annorlunda?D Dilato skrev:
Nu är ju regionerna för små för sitt uppdrag inom vårdområdet. Den enda gången jag har röstat på KD var i regionvalet just för att de vill avskaffa regionerna och föra över ansvaret på vården på staten. Regionerna agerar en broms som förhindrar likvärdig vård i Sverige. Beroende på skada/sjukdom man drabbas av så kan man få snabb hjälp i vissa regioner och i princip ingen hjälp i andra regioner. Jag behövde åka till andra sidan Sverige för att få rätt hjälp - och det berodde på att jag var i tillräckligt bra form för att kunna göra den resan. De äldre (eller i ännu sämre skick än jag var) som hade samma hjärtfel fick glatt vänta i vårdkön i VGR.K krfsm skrev:
Det är ju inte regionerna som kan lägga över ansvaret på staten. Det beslutet måste komma från staten. Det blir lika bakvänt som att rösta på ett parti som vill lämna EU i EU valet. De politiker som sitter där har inte alls den frågan.
Men jag kan hålla med om att regionerna inte längre är den optimala storleken för att organisera vården. Det var nog lämpligt när organisationen infördes.
Men jag kan hålla med om att regionerna inte längre är den optimala storleken för att organisera vården. Det var nog lämpligt när organisationen infördes.
Jag kunde inte med att rösta på KD i riksdagsvalet...D Daniel 109 skrev:Det är ju inte regionerna som kan lägga över ansvaret på staten. Det beslutet måste komma från staten. Det blir lika bakvänt som att rösta på ett parti som vill lämna EU i EU valet. De politiker som sitter där har inte alls den frågan.
Men jag kan hålla med om att regionerna inte längre är den optimala storleken för att organisera vården. Det var nog lämpligt när organisationen infördes.