Cheesen
JMan123 JMan123 skrev:
Virket är redan bestämt. Bottenbräda 22 mm + läkt 38 mm. Det blir 60 mm totalt.
Med 100 mm spik, går 40 mm in i spikläkten bakom panelen. Är det för lite?
En tumregel brukar vara 2/3 av spiken ska sitta i underlaget. så om du har 60mm som ska fästas så ska spiken vara 180mm (7" spik ungefär)
 
  • Gilla
JMan123
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det där fungerar bra. Fast du måste vända kärnsidan utåt så då blir det sågat virke och inte det här förbannade finsågade skräpet som de försöker kränga på folk.

Sågade mått blir då 25x200 som bottenbräder och antingen 25x50 eller 25x75 som ribbor.

För bästa hållbarhet vänder man också rotändan uppåt.

Du klarar dig bra med varmförzinkad spik. inte behöver du slösa på rostfritt. Varmförzinkade spikar håller i 150 år och då är bräderna också slut. Om du nu inte är ute på en holme i yttersta Bohuslän.
Rostfri spik behövs när det är Järnvitriol-behandlad panel.
 
H heimlaga skrev:
Skruva inte! Skruvarna tar fast i träet med åren och när brädslåningen skall bytas går den inte att få loss utan att riva hela huset.
Det finns som känt bara tre sätt att ta isär en skruvad konstruktion. Grävmaskin. eld och dynamit.
Jag tycker att TS ska spika sin panel med vanlig 3 och 4 tums spik.

Tycker att du @heimlaga överdriver lite vad gäller skruvningens nakdelar, det är inte nödvändigt att riva med grävmaskin men är givetvis dyrare och mer tidskrävande att byta en enstaka skadad bräda än om det är spikat.
JMan123 JMan123 skrev:
Rostfri spik behövs när det är Järnvitriol-behandlad panel.
Om man inte kan leva med de eventuella missfärgningar som blir kan man köpa svindyr rostfri spik.
Själv har jag en kyrkstuga med obehandlad panel och vanlig blankspik, den panelen är naturligt grånat sen kanske 100år och man tänker inte på några missfärgningar av spiken, inte heller har nån behövt behandla fasaden med vitriol eller nått annat på ett par hundra år.
 
F fribygg skrev:
Cheesen Cheesen skrev:
En tumregel brukar vara 2/3 av spiken ska sitta i underlaget. så om du har 60mm som ska fästas så ska spiken vara 180mm (7" spik ungefär)H
F fribygg skrev:
Jag tycker att TS ska spika sin panel med vanlig 3 och 4 tums spik.

Tycker att du @heimlaga överdriver lite vad gäller skruvningens nakdelar, det är inte nödvändigt att riva med grävmaskin men är givetvis dyrare och mer tidskrävande att byta en enstaka skadad bräda än om det är spikat.

Om man inte kan leva med de eventuella missfärgningar som blir kan man köpa svindyr rostfri spik.
Själv har jag en kyrkstuga med obehandlad panel och vanlig blankspik, den panelen är naturligt grånat sen kanske 100år och man tänker inte på några missfärgningar av spiken, inte heller har nån behövt behandla fasaden med vitriol eller nått annat på ett par hundra år.
Hade man skippat Järnvitriolen hade man säkert kunna ta vanliga spikar, men jag kan inte vänta 100 år på att panelen ska bli fin 😅 Det blir väldigt fint om dom rostfria spikarna är spikade rakt och snyggt.
 
JMan123 JMan123 skrev:
Hade man skippat Järnvitriolen hade man säkert kunna ta vanliga spikar, men jag kan inte vänta 100 år på att panelen ska bli fin 😅 Det blir väldigt fint om dom rostfria spikarna är spikade rakt och snyggt.
Vanligt sågatvirke grånar snart( 7år?), och skippar du järnvitriolen sparar du arbete nu och minskar du risken att fasaden blir grön och sparar kanske 1000kr på spik?

Jag tycker iofs att vitriol behandlade fasader är rätt snyggt och tror på iden med lite grövre utseende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.