W widheg skrev:
Det är knappast ingen som förväntar sig att Oscar själv åtgärdar felet. Som Byggmax ansikte utåt, är det rimligt att som kund få ett klart besked om när Byggmax har rättat sitt fel. I förlängningen bör Byggmax skyndsamt göra följande två åtgärder: 1) Komplettera sin verifikation av deras system --och vid behov, även av systemets specifikation; 2) Utfärda mandat till deras medarbetare att justera priser som medarbetaren anser vara orimliga.
Mitt resonemang ovan bygger på förutsättningen att fraktpriset verkligen ÄR ett fel (avvikelse från systemets specifikation, eller att densamme inte återspeglar Byggmax intentioner).
i det här fallet är väl priset inte fel? Det är bara att det är dumt att beställa så lite när det är samma frakt som om du beställer några kubik virke. Medarbetaren kan ju då rimligen bara upplysa om att det är dumt av dig att göra en sån beställning och du borde köpa den i butik eller beställa någon annan stans i stället. Nu är Oscar så sympatisk så han inte uttryckligen säger att det vore dumt av ts att göra beställningen utan konstaterar att i förhållande till den beställningen så blir ju frakten orimlig och rekommenderar därför ts att inte genomföra beställningen.
 
  • Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
C
D David__11 skrev:
i det här fallet är väl priset inte fel? Det är bara att det är dumt att beställa så lite när det är samma frakt som om du beställer några kubik virke.
Precis, det är ju bara det att det inte framgår någonstans att det är så just denna artikel kommer att hanteras, förrän möjligen när man klickat sig fram till kassan och enda fraktalternativet är svindyr utkörning.

Det som förvånar mig är att inte kundtjänst/Oscar heller verkar begripa att det är det som händer.

Det säger ju något om både nivån på kundtjänsten och hela upplägget med att vissa artiklar i webbshoppen endast kan levereras med utkörning från butik. Hade TS beställt en kubik virke hade det ju varit begripligt, men inte i detta fall.
 
  • Älska
  • Gilla
Mikedigitize och 1 till
  • Laddar…
X xccapman skrev:
Byggmax har inga kontrakt med tex postnord eller DHL som kan komma hämta upp varor hos oss i butikerna vi har bara kranbil eller budbil och det är oftast till våra hemleveranser med tex virke.
Hurihelafriden ett så stort företag som Byggmax kan starta webbhandel med varor som ibland är rejält skrymmande, utan att först teckna avtal med några av våra vanligaste transportföretag… detta går över och bortom mitt visserligen erkänt begränsade förstånd.

Hurihelafriden ett sådant företag sedan fallit ner i villfarelsen att allt måste levereras med kran- eller lastbil, och totalt missar möjligheten att göra sig ansenliga inkomster på snabb hemsändning av skruvar och muttrar och beslag och handtag och alla de där andra småsakerna som plötsligt tar slut mitt i bygget eller som man glömde köpa med sig, undandrar sig all beskrivning i företagsekonomins mest elementära lärosatser.

(BESSERWISSERVARNING) Låt mig ta ett exempel. Tyska musikvaruhuset Thomann har lyckats ta över mycket stora delar av marknaden i Europa inklusive Skandinavien.

Förutom ett enormt utbud har de sedan många år enhetspris på frakt, 99 kr oavsett vad man köper. Undantaget är om man köper en kyrkorgel eller något i den storleksordningen.

Vad händer? Man passar ju på att köpa mer, när man ändå håller på, för att få ut så mycket som möjligt. Kunden känner sig smart och tror sig ha snuvat företaget på stålar genom att låta fler varor åka snålskjuts på resan, medan det i själva verket förstås är företaget som är den stora vinnaren.

Att frakthanteringen tagen för sig själv givetvis går med förlust är självklart. Företaget skulle i princip kunnat avskaffa fraktkostnaden helt. Men då hade folk inte handlat mer än de hade tänkt som jag beskrev, och förlusterna hade rakat i höjden. Men ginge man åt andra hållet och tog ut de verkliga kostnaderna, finge man ingen merförsäljning heller, för då bleve det bara dyrare ju mer man handlade.

Istället får företaget på detta enkla sätt upp volymerna, vilket sedan kan användas som argument när man förhandlar med leverantörerna. Rabatterna som blir resultatet behöver ju inte gå oavkortade till kunderna, utan det finns förmodligen gott om utrymme att täcka fraktförlusterna med dem och samtidigt kunna lägga sig lägre i pris på varorna än vad musikhandlaren runt hörnet kan.

Detta enkla samband, som helt verkar ha gått Byggmax förbi, kräver dock att man är beredd att satsa pengar på frakt som en investering i marknadsföring istället för att
se den som en kostnad
.

Detta går stick i stäv med riskkapitalbolagens drivkraft att casha in så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt, samt med börsbolagens krav på att ”skapa aktieägarvärde”. Men det är så man kan tjäna de riktigt stora kulorna på lång sikt, vilket tyvärr är ett perspektiv som saknas i dagens snabba cash-ekonomi.
 
  • Älska
Mikedigitize
  • Laddar…
C
ricebridge ricebridge skrev:
Hurihelafriden ett så stort företag som Byggmax kan starta webbhandel med varor som ibland är rejält skrymmande
Jag tror det helt enkelt handlar om sättet de integrerat sina två fundametalt olika kanaler - den traditionella bygghandeln och webbhandeln.

Alla bygghandlare erbjuder utkörning inom sitt täckningsområde. Kranbil som utgår från den lokala "brädgården" är då standard. Godset är i allmänhet både tungt (tänk några pallar med bruk eller marksten á 1 000 kg) och extremt skrymmande (tänk stora virkespaket eller ett knippe dräneringsrör á 4-5 m eller 50 balar isolering). Detta är inget man packar i en kartong och ringer DHL, Bring eller någon annan paketskyfflare om.
Vill du dessutom sälja till proffskunder krävs dagen efter-leveranser och lossning på udda platser.

Så den infrastrukturen med tillhörande prismodell är inget konstigt alls i det kontextet. Byggmax är förmodligen inte tillräckligt stora för att ha "egna" turbilar, men varje butik har säkerligen avtal med någon, sannolikt lokal, aktör.

Problemet är kulturkrocken som uppstår när man fått för sig att mixa ihop bygghandlarkonceptet med postorderkonceptet i webbutiken. Bra tänkt, men dåligt utfört.
 
  • Gilla
Mikedigitize och 1 till
  • Laddar…
Det må vara hur det vill med den saken, feltänkt är det i vilket fall.
 
C
ricebridge ricebridge skrev:
feltänkt är det i vilket fall.
Fast är det ett bättre alternativ att:
- Endast kunna beställa sådana varor för upphämtning i butik (t.ex. Bauhaus)?
- Behöva vänta 1-3 veckor på leverans från centrallager (t.ex. Hornbach)?
 
M Mikedigitize skrev:
Jag föreslog att de som goodwill kunde efterskänka varan (som gåva) och lägga den i ett kuvert och posta den till min hemadress och där igenom gå förbi den knepiga uträknings del på silten. fig då detta svar:


"Oscar (Byggmax)

19 mars 2024 15:16 CET


Hej, vi kommer inte kunna skicka produkten till dig som gåva enbart för att fraktkostnaden är så pass hög.

Jag förstår att du inte vill beställa produkten när priset blir som detta, men vi har inte möjlighet att ge bort produkter, och framför allt inte bara för att.

I detta fallet får du tyvärr nöja dig med att beställa produkten någon annanstans, betala för frakten eller hämta produkten i en butik som har produkten i lager.
Med vänlig hälsning,
Oscar
Byggmax"
Bra svar. Har ju uppenbarligen blivit ett fel i deras system, och det är ju ingenting som telefonsupporten på callcentret i Karlskoga kan hjälpa dig med.

Betrakta varan som slut och köp den någon annanstans.
 
Rätt övertygad om att butikerna själva sluter fraktavtal och att det ibland kan bli fel...

Men! Det kan bli fel åt båda hållen. Jag hade en precis lika konstig situation fast åt andra hållet när jag förra året köpte 35 ton mark och mursten för 990kr frakt :D.

Så själv är jag överdriver nöjd med byggmax fraktpriser
 
L Langostanten skrev:
Rätt övertygad om att butikerna själva sluter fraktavtal och att det ibland kan bli fel...

Men! Det kan bli fel åt båda hållen. Jag hade en precis lika konstig situation fast åt andra hållet när jag förra året köpte 35 ton mark och mursten för 990kr frakt :D.

Så själv är jag överdriver nöjd med byggmax fraktpriser
Ja. Butikerna sluter ofta egna avtal för leveranser till kunder.
Men det ursäktar inte en inkompetent e-handel…
Att de inte kan lösa rätt priser för sina leveranser på en hemsida är så jävla dåligt.
Grovt brott. De borde avskeda deras backend/frontend coder direkt
 
Men de visar ju rätt pris. Det är svindyrt (i förhållande till varans pris) att få något litet utkört från en butik eftersom de kör ut allting med bud och aldrig postar varor som inte finns på centrallager.
 
T TysonBuilds skrev:
Ja. Butikerna sluter ofta egna avtal för leveranser till kunder.
Men det ursäktar inte en inkompetent e-handel…
Att de inte kan lösa rätt priser för sina leveranser på en hemsida är så jävla dåligt.
Grovt brott. De borde avskeda deras backend/frontend coder direkt
Dom kan gärna få göra det efter jag beställt sommarens mursten och kjol/sittplatser till altanen... För 990kr frakt.

Jag köpte alltså mellan 30-40 ton mark och mursten för en tusing frakt förra året. 2 leveranser trall, stora, för en tusing styck. Hornback tar 15000 för frakten på bara stenen.


Passa på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.