Skulle inte kalla det att pruta när man bjuder lågt på en auktion 🤔
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Nä här omkring kallas det rätt o slätt, Skambud.
Gav ett skambud för min fastighet med, fast det såldes via mäklare.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
I början på 1990-talet och den tidens fastighetskris så köpte jag ett hus på liknande sätt.
Jag hade dock fått uppgifter från kronofogden om vilka inteckningar och fodringar det fanns på ägaren som var satt i kk.
Utifrån det gav jag bud som passade mig och bankerna valde att acceptera budet.
Den fastigheten hade varit ute på en tidigare auktion utan spekulanter. Bankerna var nog mer flexibla vid andra försöket.
För mig och frugan blev det en mycket lyckad affär och vi hade huset i 30 år ca.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Forumfenomenet att folk skriver kommentarer utan att läsa tidigare inlägg eller information som framkommit.. Sedan är väl Kronofogdens värdering inte någon absolut sanning. Om ett objekt på ”vanliga” marknaden är ute, inte budar man väl över sig själv för att vara snäll och komma upp i utropspris? Finns ju folk som säljer av ekonomiska skäl utan att för den delen ha hamnat hos fogden, men kanske behöver varenda krona - inte brukar folk bjuda högre för det.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H hemmabäst1 skrev:
Forumfenomenet att folk skriver kommentarer utan att läsa tidigare inlägg eller information som framkommit.. Sedan är väl Kronofogdens värdering inte någon absolut sanning. Om ett objekt på ”vanliga” marknaden är ute, inte budar man väl över sig själv för att vara snäll och komma upp i utropspris? Finns ju folk som säljer av ekonomiska skäl utan att för den delen ha hamnat hos fogden, men kanske behöver varenda krona - inte brukar folk bjuda högre för det.
Jag skulle vilja se de som bli semikränkta , när de ska köpa något av en person eller företag (via tex KFM) som har det jobbigt ekonomiskt , höjer sitt egna bud och ”tar över” skulden från den tidigare gäldenären.
 
C
H hemmabäst1 skrev:
Sedan är väl Kronofogdens värdering inte någon absolut sanning.
Visst är det så, men 1/3 av utgångspriset är högst troligen ett riktigt fyndpris hur man än vänder och vrider på det.
 
A August.E skrev:
Jag var med om att Kronofogden sålde en bostadsrätt i Västerås, värdering på 5000:- +- 5000:-. Egentligen borde de aldrig ha sålt den om de själva trodde på värderingen, den gick för drygt 450,000:-, vilket var väntat med tanke på vad övriga lägenheter i föreningen såldes för.

Deras värderingar kan således vara helt galna, i det här fallet ökade värdet med 9000%.
Kan försöka vara klar och tydlig.

Vid första auktionstillfället säljer aldrig Kronofogden hus eller lägenhet om de inte får minst 80 % av värderingen.
 
  • Gilla
Johan0884
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Kan försöka vara klar och tydlig.

Vid första auktionstillfället säljer aldrig Kronofogden hus eller lägenhet om de inte får minst 80 % av värderingen.
Helt rätt även om priserna har fallit lite till under värderingen det senaste året. Men att kronofogden skulle sälja ett hus för en tredjedels av värderingen vid första försäljningen är inte speciellt troligt och emot deras regler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.