Katarsis Katarsis skrev:
Halva däcket är struket en gång nu.
Jag följde receptet men adderade en extra dl såpa till varje liter. Det gick tre satser till 25m2[bild] [bild]
Hallå Katarsis, när det gick tre satser/25 kvm för dig, är det en eller två strykningar då?

Ska beräkna hur mycket jag behöver till min typ 60 kvm terass.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Om du lägger på linoljesåpa innan, så suger inte blandningen in i träet. Räcket kan du ju skura av med diskmedel och vatten, låta torka och sedan lägga på impregneringen. Det kommer att se smutsigt ut när däcket blir vitt!
Ja det hade ju varit det bästa men blir ett jävelens tidskrävande jobb då det är rätt mkt räcke... Det räcker inte med såpa och vatten, eller det gjorde inte det till golvet iaf när jag försökte förra året. Behövde tralltvätt och skurade med maskin. Vi får se hur jag gör, kanske får räcket vara mörkare för att helt enkelt hinna få det gjort med allt annat som ska fixas med.

Har du någon uppfattning hur många kvm ditt recept räcker till? ( Två strykningar).
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
N nmftg skrev:
Ja det hade ju varit det bästa men blir ett jävelens tidskrävande jobb då det är rätt mkt räcke... Det räcker inte med såpa och vatten, eller det gjorde inte det till golvet iaf när jag försökte förra året. Behövde tralltvätt och skurade med maskin. Vi får se hur jag gör, kanske får räcket vara mörkare för att helt enkelt hinna få det gjort med allt annat som ska fixas med.

Har du någon uppfattning hur många kvm ditt recept räcker till? ( Två strykningar).
Har ingen koll på åtgången, tyvärr men blanda till någon liter så ser du hur mång m² du täcker. Andra strykningen drar lite mindre men eftersom det är lätt att blanda till och inte förstörs om du har det i en tät burk så är det inget stort problem. Staketet kan du ju först spreja ner med tralltvätt, låta verka 20-30 minuter och sedan spola av med högtryckstvätten. Bifogar bild på mitt däck som skurades och behandlades 2 gånger för 3 år sedan. Har inte gjort något sedan dess och behöver inte i år heller. På bilden är det blött efter regn.Staketet på andra bilden behandlades en gång för 3 år sedan efter att ha stått obehandlat 2 år först.
 
  • Trätrall behandlad två gånger, blöt efter regn vid en bostads terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästaket och däck behandlat för tre år sedan, blött yta efter regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Titti65
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Har ingen koll på åtgången, tyvärr men blanda till någon liter så ser du hur mång m² du täcker. Andra strykningen drar lite mindre men eftersom det är lätt att blanda till och inte förstörs om du har det i en tät burk så är det inget stort problem. Staketet kan du ju först spreja ner med tralltvätt, låta verka 20-30 minuter och sedan spola av med högtryckstvätten. Bifogar bild på mitt däck som skurades och behandlades 2 gånger för 3 år sedan. Har inte gjort något sedan dess och behöver inte i år heller. På bilden är det blött efter regn.Staketet på andra bilden behandlades en gång för 3 år sedan efter att ha stått obehandlat 2 år först.
Ja jag försöker mest beräkna hur mycket jag ska beställa online av allt, surt om det inte räcker. Men får beställa så det finns tillgodo.

Tack för bilder! Det ser verkligen lovande ut! Är sugen på att prova.
Var ditt däck spotless när du hade skurat det då för tre år sedan? Mitt är snart 12 år gammalt och det är första gången vi rengör det efter köpet av huset. Så det är verkligen inte hel-rent.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Jag har inte perfekta brädor som du ser. Mycket kvistar men det passar här på landet med lite shabby-chick. När det är torrt är det jämnare. Kolla på bilder tidigare i flödet så får du en uppfattning.
Listar numren på några tips i flödet:
#9 bilder. #23 om slipning, #31 behandlat, slipat, #35 om kemikalier för rengöring, #49 bilder, ¤54 bilder på mitt när det var nygjort.
Sammanställning:
På plussidan:
Lätt att behandla
Lätta att underhålla
Håller länge
Billigt
På minussidan
Blir inte en jämn nyans som vid målning
När det är nybehandlat släpper den vita ytan ifrån sig lite. Kan bli fotavtryck på plattor, men de regnade bort hos oss.
Lycka till och lägg upp bilder när du är klar😉
 
  • Gilla
nmftg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.