Mikael_L Mikael_L skrev:
Men alla aktörer på Nordpool måste ju hålla på med såna här prognoser (och i mer detalj), konstigt att det inte finns någon som gnuggar kristallkulan några fler dygn framåt (självklart med större osäkerhet då, det bör alla fatta)
I elhandelns barndom (slutet av 90talet) bestod ”handlardesken” till största delen av meteorologer innan man började värva professionella traders från framförallt valuta å räntemarknaden.
Fast då var det inte sol lr vind utan regn (vattenmagasin) som betydde nåt.
 
P pmd skrev:
Det är för mig lite oklart vad du argumenterar för. Vill du eller vill du inte att staten ska skattesubventionera (arbets)resor?

Nota bene att borttagandet av subventioner av arbetsresor också innebär att kollektivtrafiken måste bära sina egna kostnader. Dvs kollektivtrafiken ska då finansieras av biljettintäkter och inte av skatter.
Frågar du mig? Ska mina reseavdrag tas bort så vill jag ha sänkt skatt pga jag måste göra mkt som man slipper i stan.
 
P pmd skrev:
Om sjukvården inte vore offentligt finansierad så skulle jag givetvis köpa en sjukförsäkring. Därtill nödd och tvungen om jag inte ville riskera att behöva betala just de stora summor för sjukvård som du anspelar på.

Man vad har det med mitt, ditt och andras resande att göra?
Du förstod inte den vinkligen - nej. Fundera en gång till!
 
P
D djac skrev:
Svårt vet jag inte men det är 7 gånger så mycket arbete, det är ju en veckoprognos så jag tycker att det är rimligt att den täcker just en vecka.
Ja, en vecka löpande vore lämpligt, tycker jag. Inte behöver en människa sitta och göra prognoserna?
 
P
K karlmb skrev:
Frågar du mig? Ska mina reseavdrag tas bort så vill jag ha sänkt skatt pga jag måste göra mkt som man slipper i stan.
Mitt förslag är att du slipper betala skatt för att betala kollektivtrafik. Vad mer vill du slippa betala för?
 
P
lilytwig lilytwig skrev:
Du förstod inte den vinkligen - nej. Fundera en gång till!
Förklara hellre vad du menade. Jag undrar verkligen vad hjärtinfarkter har med resande att göra.
 
P pmd skrev:
Mycket annat tyder också på det. Gjorde du någon jämförelse med andra länder? Det finns väl flera länder i världen där inte ett enda bolag har monopol på spårtrafiken?
Ja, vi tittade bl.a. på Storbritannien, som också hade flera av de problem vi fann i Sverige.
 
P pmd skrev:
I pengar räknat, eller i antalet reseavdrag?
Även den som arbetspendlar med kollektivtrafik får ju göra reseavdrag.
I pengar räknat. Så en av orsakerna är förstås att det bor många människor i storstadsområdena. Men kompensationsåtgärder som ges till en stor andel av befolkningen är sällan effektiva för att nå syftet med åtgärden.
 
K karlmb skrev:
Nej det vill jag inte. Men allt i detta land handlsr om de fruktansvärda orättvisor som politiker tycker att vi måste utplåna.
Vi betalar enorma mängder skatt för det och då vill jag inte se ännu mer orättvisor för oss som inte "valt att bo" vid en tunnelbanestation.
Vi betalar lika mkt skatt som alla andra, och med bilskatterna egentligen mkt mer.
Då ska inte någon lattehipster sitta och prata om subventioner av våra arbetsresor eller att vår tid inte är en del av den samhälsekonomiska vinsten.
Reseavdragen ges mest till manliga höginkomsttagare runt Göteborg och Malmö samt långpendlare från Södermanland och Uppsala län till Stockholms län. 60 procent av statens inkomstbortfall genom reseavdragen går till boende i de områdena. Så det är främst "lattehipster"s som skulle förlora på att reseavdragen avskaffades.

Däremot har du rätt i att dagens beskattning av personbilstrafiken drabbar dem som kör mest på landsbygden på ett orättvist sätt. Biltrafik i städerna borde beskattas betydligt hårdare än biltrafik på landsbygden. I städerna är dessutom alternativen i form av kollektivtrafik eller gång- och cykeltrafik betydligt rimligare än de är på landsbygden.

Om man vill gynna dem som bor på landet borde man subventionera just boendet (och kanske ännu mer den som arbetar på landsbygden) inte resorna från landsbygden till staden. Om statens kostnader för reseavdragen i stället skulle riktas just till dem som bor långt från närmaste stad skulle landsbygden gynnas, i stället för att som nu missgynnas, av reseavdrag och beskattningen av biltrafiken.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Reseavdragen ges mest till manliga höginkomsttagare runt Göteborg och Malmö samt långpendlare från Södermanland och Uppsala län till Stockholms län. 60 procent av statens inkomstbortfall genom reseavdragen går till boende i de områdena. Så det är främst "lattehipster"s som skulle förlora på att reseavdragen avskaffades.

Däremot har du rätt i att dagens beskattning av personbilstrafiken drabbar dem som kör mest på landsbygden på ett orättvist sätt. Biltrafik i städerna borde beskattas betydligt hårdare än biltrafik på landsbygden. I städerna är dessutom alternativen i form av kollektivtrafik eller gång- och cykeltrafik betydligt rimligare än de är på landsbygden.

Om man vill gynna dem som bor på landet borde man subventionera just boendet (och kanske ännu mer den som arbetar på landsbygden) inte resorna från landsbygden till staden. Om statens kostnader för reseavdragen i stället skulle riktas just till dem som bor långt från närmaste stad skulle landsbygden gynnas, i stället för att som nu missgynnas, av reseavdrag och beskattningen av biltrafiken.
Att det är mycket reseavdrag runt Göteborg är inte så konstigt, låt mig förklara:
1) Många av de stora arbetsplatserna ligger utanför stadskärnan
2) kollektivtrafiken tvingar de flesta genom stadskärnan, vilket ger väldigt långa restider och svårt att hinna till jobbet i tid
3) Göteborg har inte så mycket folk boende i centrala staden, detta leder till att det för många är svårt att ta sig till ett arbete med kollektivtrafik enligt #2 ovan
4) traditionellt så är bygden runt Göteborg väldigt tätt befolkad,men ändå utspridda. Kommunerna runt Göteborg har Sveriges mest tätbefolkade glesbygd.
5) området runt Göteborg har länge varit relativt väl befolkat med arbetsplatser i närområdet, arbetsplatserna har dock till rätt stor del flyttat in till Göteborg. Jag bor 28 km från Göteborg utan kollektivtrafik och av mina grannar så jobbar mer än hälften av männen och runt en fjärdedel av kvinnorna i Göteborg. Fler kvinnor jobbar lokalt då vård, skola och omsorg är mer lokala än industrier och kontorsarbeten.
6) arbetsplatserna i Göteborg är väldigt utspridda, en av mina grannar försökte få till en samåkningspool via en webbsida (som jag utvecklade åt honom). Massor av folk anmälde sig till sidan, men trots detta så fick vi nästan inga matchningar. Och de matchningar som blev var inte särskilt bra de heller. De som jobbar på exempelvis kontor måste varje dag anpassa dagen efter de möten de har med andra delar av världen, dvs att sätta upp ett arbetsschema för samåkning fungerade inte. Detta gör också att kollektivtrafiken (i den mån den finns) inte heller fungerar.
7) Göteborg har länge försökt att centralisera bostäderna genom att bygga lägenheter, men de som vill bo i villa har tvingats ut till kranskommunerna, vilket ytterligare ökat resandet. Jag hade inte råd med villa i Göteborg. Idag har jag det, men jag och familjen är ju rotade där vi bor. Jobbet för frun är på cykelavstånd, hon kan inte byta jobb då det är uppsägningar i branschen och LAS därför gör att det inte är aktuellt att byta arbetsgivare. Så vi blir kvar där vi bor.
8) Pendelparkeringarna räcker inte till, de är oftast fulla redan kl 7 på morgonen. Detta gör att de med oregelbundna arbetstider inte kan ha månadskort på kollektivtrafiken, man vet ändå inte om man kan åka med den ens från en pendel hållplats. Min pendelhållplats med bra turtäthet i min åk riktning är halvvägs (14km) till jobbet. Jag cyklar snabbare till jobbet än vad kollektivtrafiken åker, trots 28km enkel väg. På sommarhalvåret försöker jag cykla minst två gånger i veckan för att slippa ta bilen, men det är svårt att få ihop det med jobbet, handling mm. Eftersom vi har 14km till affären också så måste handling samordnas med jobbresor...

Bara några exempel. Jag vet att flera av punkterna ovan även är giltiga för Stockholm också, främst svårigheten att ta sig med kollektivtrafik på tvären mellan olika delar av staden.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Förklara hellre vad du menade. Jag undrar verkligen vad hjärtinfarkter har med resande att göra.
Det handlar inte om det utan om finansieringen.
 
B bjorn.abelsson skrev:
I pengar räknat. Så en av orsakerna är förstås att det bor många människor i storstadsområdena. Men kompensationsåtgärder som ges till en stor andel av befolkningen är sällan effektiva för att nå syftet med åtgärden.
Reseavdrag har dock inget med någon kompensation att göra.
Utan är ett avdrag som är kopplat till kostnader för inkomstens förvärvande. Kostnaderna gör att man har mindre inkomst som man kan beskattas för.

------------------------
Man kan se en del sociopatiska drag hos en del. Man vill se dubbelbeskattning för andra (dvs borttagande av avdrag för underskott av kapital), men blir hysterisk när ens egna avdrag ifrågasätts.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Att det är mycket reseavdrag runt Göteborg är inte så konstigt, låt mig förklara:
1) Många av de stora arbetsplatserna ligger utanför stadskärnan
2) kollektivtrafiken tvingar de flesta genom stadskärnan, vilket ger väldigt långa restider och svårt att hinna till jobbet i tid
3) Göteborg har inte så mycket folk boende i centrala staden, detta leder till att det för många är svårt att ta sig till ett arbete med kollektivtrafik enligt #2 ovan
4) traditionellt så är bygden runt Göteborg väldigt tätt befolkad,men ändå utspridda. Kommunerna runt Göteborg har Sveriges mest tätbefolkade glesbygd.
5) området runt Göteborg har länge varit relativt väl befolkat med arbetsplatser i närområdet, arbetsplatserna har dock till rätt stor del flyttat in till Göteborg. Jag bor 28 km från Göteborg utan kollektivtrafik och av mina grannar så jobbar mer än hälften av männen och runt en fjärdedel av kvinnorna i Göteborg. Fler kvinnor jobbar lokalt då vård, skola och omsorg är mer lokala än industrier och kontorsarbeten.
6) arbetsplatserna i Göteborg är väldigt utspridda, en av mina grannar försökte få till en samåkningspool via en webbsida (som jag utvecklade åt honom). Massor av folk anmälde sig till sidan, men trots detta så fick vi nästan inga matchningar. Och de matchningar som blev var inte särskilt bra de heller. De som jobbar på exempelvis kontor måste varje dag anpassa dagen efter de möten de har med andra delar av världen, dvs att sätta upp ett arbetsschema för samåkning fungerade inte. Detta gör också att kollektivtrafiken (i den mån den finns) inte heller fungerar.
7) Göteborg har länge försökt att centralisera bostäderna genom att bygga lägenheter, men de som vill bo i villa har tvingats ut till kranskommunerna, vilket ytterligare ökat resandet. Jag hade inte råd med villa i Göteborg. Idag har jag det, men jag och familjen är ju rotade där vi bor. Jobbet för frun är på cykelavstånd, hon kan inte byta jobb då det är uppsägningar i branschen och LAS därför gör att det inte är aktuellt att byta arbetsgivare. Så vi blir kvar där vi bor.
8) Pendelparkeringarna räcker inte till, de är oftast fulla redan kl 7 på morgonen. Detta gör att de med oregelbundna arbetstider inte kan ha månadskort på kollektivtrafiken, man vet ändå inte om man kan åka med den ens från en pendel hållplats. Min pendelhållplats med bra turtäthet i min åk riktning är halvvägs (14km) till jobbet. Jag cyklar snabbare till jobbet än vad kollektivtrafiken åker, trots 28km enkel väg. På sommarhalvåret försöker jag cykla minst två gånger i veckan för att slippa ta bilen, men det är svårt att få ihop det med jobbet, handling mm. Eftersom vi har 14km till affären också så måste handling samordnas med jobbresor...

Bara några exempel. Jag vet att flera av punkterna ovan även är giltiga fö.r Stockholm också, främst svårigheten att ta sig med kollektivtrafik på tvären mellan olika delar av staden.
Kollektivtrafiken i Göteborg är avsevärt sämre än den är i Stockholm, det är välkänt. Detta är dock en fråga som regionen själv borde lösa, i stället för att lita till att resten av landet ska finansiera regionens arbetsresande. Hur som helst kan knappast Göteborg räknas till den glesbygd som de som försvarar reseavdragen säger att de vill värna. Stockholms län har lägst andel reseavdrag i landet, men ligger ändå på tredje plats (efter Västra Götaland och Skåne) när det gäller de totala kostnaderna för reseavdrag. Norrlandslänen får tillsamman endast 15 procent av reseavdragen. Norrbotten ligger dock fyra på listan över reseavdrag per invånare, medan Västerbotten och Västernorrland hör till de län som har lägst reseavdrag per invånare. Så som glesbygdspolitik betraktat är reseavdragen en usel politik.
 
B bjorn.abelsson skrev:
Kollektivtrafiken i Göteborg är avsevärt sämre än den är i Stockholm, det är välkänt. Detta är dock en fråga som regionen själv borde lösa, i stället för att lita till att resten av landet ska finansiera regionens arbetsresande. Hur som helst kan knappast Göteborg räknas till den glesbygd som de som försvarar reseavdragen säger att de vill värna. Stockholms län har lägst andel reseavdrag i landet, men ligger ändå på tredje plats (efter Västra Götaland och Skåne) när det gäller de totala kostnaderna för reseavdrag. Norrlandslänen får tillsamman endast 15 procent av reseavdragen. Norrbotten ligger dock fyra på listan över reseavdrag per invånare, medan Västerbotten och Västernorrland hör till de län som har lägst reseavdrag per invånare. Så som glesbygdspolitik betraktat är reseavdragen en usel politik.
Det kan man ju tycka, men glesbygden runt storstäderna är det som driver de längsta jobbresorna. Exempelvis så bygger man ju pendeltåg för att folk skall pendla uppåt tio mil enkel väg om dagen för att kunna komma till arbetstillfällen i de större städerna, allt för att driva ekonomin framåt.

Här kan man ju också notera att de nya reseavdrag som röstades igenom, men sedan togs bort av den nya regeringen, de var rent avståndsbaserade och innebar att boende i Vänersborg (med kortare restid med tåg till min arbetsgivare än vad jag har med bil från där jag bor) skulle få mer reseavdrag än vad tågbiljetterna kostar. Samtidigt så hade jag nästintill blivit av med hela mitt reseavdrag. Det finns liknande effekter med det reseavdraget för de som pendlar mellan Uppsala och Stockholm och andra större städer i storstadsregionerna. De reseavdragen hade varit ännu värre för landsbygden.

Grundproblemet är att kollektivtrafiken inte klarar av resorna för de som reser lite längre om man inte råkar både bo och jobba nära en högtrafikerad resepunkt. Oavsett om man bor i Västerbotten eller Stockholm. Samma om man har udda arbetstider, eller osäkra arbetstider.

De flesta som jag känner som bor i norra halvan av Sverige har nära mellan jobb och arbete, främst för att det inte är långt mellan arbetsplatserna och bostäderna i en mindre stad. De som har långt har dock ofta väldigt långt. Har man tre gånger så långt i Västerbotten så har man dock samma restid som jag har, eftersom det inte är köer. Men om man vill byta arbetsgivare i norra Sverige, då blir det ofta inte så roligt. Har man en specifik utbildning eller kompetens, då blir det ofta långa resor. Jag har fd klasskamrater som pendlat 13 mil enkel väg, detta då de i praktiken vuxit ur sin stad kompetensmässigt. Samtidigt är ju resten av familjen rotad där. Kollektivtrafiken fungerar inte heller, det finns inga tåg (järnvägen i Norrbotten och Västerbotten går i inlandet och inte längs kusten där huvuddelen av befolkningen bor) och bussarna är för långsamma på längre sträckor för att de skall vara ett alternativ när man räknar in bytestiden.

Så mängden pengar som betalas ut till reseavdragen är ingen bra indikation heller.

Jag som jobbar i Göteborg har arbetskollegor som bor uppåt tio mil från jobbet, bilen blir då i praktiken det enda alternativet då arbetsgivaren inte ligger i centrum. Andelen av mina kollegor som bor inne i Göteborg är faktiskt rätt liten, det är de unga som inte skaffat familj som i huvudsak bor i Göteborg, samt de vars barn har flyttat ut. De andra bor i Alingsås, Kungsbacka, Lerum, Ale, Kungälv, Stora Höga, Tjörn, Ljungskile, Varberg osv osv. Jag har deltidspendlare (övernattningslägenhet) som bor ända uppe i norra Bohuslän också (de är två som delar på en övernattningsetta och de har ungefär varannan natt i den).
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Reseavdrag har dock inget med någon kompensation att göra.
Utan är ett avdrag som är kopplat till kostnader för inkomstens förvärvande. Kostnaderna gör att man har mindre inkomst som man kan beskattas för.

------------------------
Man kan se en del sociopatiska drag hos en del. Man vill se dubbelbeskattning för andra (dvs borttagande av avdrag för underskott av kapital), men blir hysterisk när ens egna avdrag ifrågasätts.
Reseavdragen motiveras till stor del med att de ska gynna glesbygden. I verkligheten gynnar de i stället välavlönade män som jobbar i någon av våra tre största städer. Jag tror inte att alla som vill behålla reseavdragen är medvetna om detta.

Runt våra storstäder är dessutom möjligheterna att välja bostad och arbete så att man undviker långa och dyra resor betydligt större än i de flesta andra delar av landet. Jag kan inte se några skäl till att vi ska underlätta för folk att bo i Sörmland eller Uppland och arbeta i Stockholm. I synnerhet inte eftersom de genom att ha valt att bo långt från sitt arbete har betydligt lägre boendekostnader. Alternativt eftersom att de genom att ha valt att arbeta i Stockholm i stället för i Flen har fått betydligt högre lön. Medianinkomsten i Stockholms län är 365 000 kr (2022) och medianinkomsten i Flen är 274 000 kr (2022). Genomsnittspriset för en bostadsrätt i Storstockolm är 4 miljoner kronor (2024) och i Flen 600 000 kr (2024). Men den som väljer att bo i Flen och arbeta i Stockholm får göra avdrag för arbetsresor. Kan man verkligen motivera detta?

Själv har jag alltid valt att bo så att jag har kunnat cykla till arbetet, eller åtminstone ha tillgång till hyfsat bra kollektivtrafik. Jag har inte heller under den tid jag arbetade gjort några avdrag för underskott av kapital. Så jag anser mig inte ha några "sociopatiska drag".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.