Jag har nyligen köpt hus och vid gräsmattan ut mot vägen så tänkte jag sätta tujor för att det inte skall bli så mkt insyn. Visste att det låg fiber nergrävt in från gatan men efter att skickat förfrågan på ledningskollen så upptäckte jag att fiberkabeln går inne på min tomt längs med vägen. Alltså hela den sträckan där jag vill sätta häck. Tänk att hela norra delen av tomten vetter mot en kommunal väg och en bit in, längs hela min tomt så går kabeln.

Så min fråga är om det ens går att anlägga en häck där? Eller måste jag sätta häcken 1m längre in på tomten bara? Eller gör det ens något om man sätter häck över fiberkabel?
 
Redigerat:
Börja med att kontakta kommunen gällande vägen och deras syn på om det finns vägområde.
Allt blir bara gissande av oss annars.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag skulle planterat häcken där jag vill ha den. Gräv försiktigt. Jag skulle dock aldrig plantera en tujahäck. Men det är en annan sak.
 
  • Gilla
Göran Wallsten och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Börja med att kontakta kommunen gällande vägen och deras syn på om det finns vägområde.
Allt blir bara gissande av oss annars.
TS anger att det handlar om en gata, alltså inom detaljplanerat område. Där går gränsen mellan gatan och tomten längs den gräns som i detaljplan skiljer allmän plats gata från kvartersmark. Vanligen sammanfaller denna gräns med fastighetsgränsen.

Det finns inget "vägområde" som kan sträcka sig in på ens tomt när det handlar om detaljplanerade gator. Vägområde gäller istället väg som går där med vägrätt enligt väglagen. Alltså landsvägar.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Inte heller då kan den finnas på tomten, även om fastighet eventuellt kan sträcka sig ut på vägen.
Det kan även förekomma att fastigheten sträcker sig ut på gatan i detaljplanerade områden.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
TS anger att det handlar om en gata, alltså inom detaljplanerat område.
Det finns inget "vägområde" som kan sträcka sig in på ens tomt när det handlar om detaljplanerade gator. Vägområde gäller istället väg som går där med vägrätt enligt väglagen. Alltså landsvägar.
TS skrev "vetter mot en kommunal väg" vilket jag svarade utifrån, men innan vi gissar vidare kan vi väl låta ts ta fram lite mera fakta via kommunen till att börja med.😉
 
Eller också svarar vi på frågan om fibern som ställdes i stället för en helt annan fråga som inte ställdes.
 
  • Gilla
  • Älska
Thomas S Eiselberg och 6 till
  • Laddar…
Hur djupt ligger fibern? Ofta ligger den väl bara ett par decimeter ner, och då blir det mer eller mindre fysiskt omöjligt att plantera ovanpå den oavsett
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Eller också svarar vi på frågan om fibern som ställdes i stället för en helt annan fråga som inte ställdes.
För kunna svara på ts frågor behövs mera information, vet det utifrån praktisk erfarenhet av fiberhantering på kommunal, privat, Trafikverket, etc, mark.
 
Claes Sörmland
Det är väl bara att plantera tänker jag.

Sen kan man fråga sig vad fibern gör på TS fastighet. Har den hamnat fel eller finns det ett avtal eller ledningsrätt som belastar TS fastighet?

Eller planeras att plantera häcken på allmän plats? Det är ingen bra idé.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ajn82 skrev:
Hur djupt ligger fibern? Ofta ligger den väl bara ett par decimeter ner, och då blir det mer eller mindre fysiskt omöjligt att plantera ovanpå den oavsett
Då planterar man vid sidan av den. Det är en liten slang i plast vi pratar om.

(Och ett jävla oskick att man lägger fiber så ytligt så att de hindrar skötsel av väg/gata och gränser. De borde ha lagts på 80 cm djup i alla fall. Men jag förstår, det handlar om att spara pengar så fibern hamnar på spaddjup.)
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle planterat häcken där jag vill ha den. Gräv försiktigt. Jag skulle dock aldrig plantera en tujahäck. Men det är en annan sak.
Ja, det lutar mot det, att gräva försiktigt. Alternativt att gräva en bit in på tomten. Tänkte plantera tuja mest för att resten av tomten har tuja häck.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då planterar man vid sidan av den. Det är en liten slang i plast vi pratar om.

(Och ett jävla oskick att man lägger fiber så ytligt så att de hindrar skötsel av väg/gata och gränser. De borde ha lagts på 80 cm djup i alla fall. Men jag förstår, det handlar om att spara pengar så fibern hamnar på spaddjup.)
Ja, det verkar vara det bästa alternativet. Tomten är ganska stor så gör inget om man får gräva ner häcken en bit längre in på tomten. Kanske till och med blir så att den klarar sig bättre från vägsalt och annat då.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M murlod skrev:
Ja, det verkar vara det bästa alternativet. Tomten är ganska stor så gör inget om man får gräva ner häcken en bit längre in på tomten. Kanske till och med blir så att den klarar sig bättre från vägsalt och annat då.
Särskilt diken och även täckdiken/dränerande material vid sidan av vägar slår hårt mot häckars tillväxt. De behöver ju vatten. Så har man en modernt anlagd gata med en massa kross i underbyggnaden så blir det ofta torrt där och dålig tillväxt för häcken.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl bara att plantera tänker jag.

Sen kan man fråga sig vad fibern gör på TS fastighet. Har den hamnat fel eller finns det ett avtal eller ledningsrätt som belastar TS fastighet?

Eller planeras att plantera häcken på allmän plats? Det är ingen bra idé.
Ja, finns inget servitut på Lantmäteriet. Men skall se vad som står i mina fysiska dokument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.