D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det någon som vet någon site där man har elprisprognoser för de närmaste dygnen, kanske t.o.m kommande vecka..?
Det borde ju gå att göra prognoser som baseras på meteorologiska prognoser, tänker jag.
https://tibber.com/se/elprisprognos
 
Jag gissar att Mikael syftar på något mer sifferbaserat och med en finare upplösning än vecka.
 
Mikael_L
Det är i princip något åt det hållet jag tänker, men gärna kommande vecka, inte veckan som var. :)
Men även som du skriver, lite mer kvantifierat i siffror.
Syftet tänker jag ska vara att man kan välja att ladda bilen eller acktanken lite, ifall man ser att det nästa dag troligen blir billigare (för att det blåser bättre, eller solen ger mer).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är i princip något åt det hållet jag tänker, men gärna kommande vecka, inte veckan som var. :)
Men även som du skriver, lite mer kvantifierat i siffror.
Syftet tänker jag ska vara att man kan välja att ladda bilen eller acktanken lite, ifall man ser att det nästa dag troligen blir billigare (för att det blåser bättre, eller solen ger mer).
Vet inte vilken dag den uppdateras, tror imorgon söndag.
 
Mikael_L
Ifall jag visste var alla vindkraftsparker är belägna så skulle jag själv kunna kolla vindprognosen några dagar framåt på en massa olika orter (på yr.nu eller smhi.se t.ex) och sen gissa.
Men samtidigt skulle jag också behöva hålla koll på vattenmagasinens fyllnadsgrad, KK som står i revision, och överföringskapacitet i olika ledningssnitt, samt prognos på förbrukningen.

Så egentligen känns det som ett perfekt jobb för någon AI, eller åtminstone att någon som har bättre koll än jag sammanställer.
Och "allt finns ju på internet", så detta borde ju redan finnas ... ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ifall jag visste var alla vindkraftsparker är belägna så skulle jag själv kunna kolla vindprognosen några dagar framåt på en massa olika orter (på yr.nu eller smhi.se t.ex) och sen gissa.
Rönne (Danmark), Herning (Danmark), Haarlem (Nederländerna) och Ånge är någorlunda bra proxy om man bara vill snabbkolla några orter.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Imorgon hamnar priset i SE3 på några ören under soltimmarna (såg jag precis nyss).
Så solceller och solcellsparker har ju också börjat påverka ordentligt.

Men alla aktörer på Nordpool måste ju hålla på med såna här prognoser (och i mer detalj), konstigt att det inte finns någon som gnuggar kristallkulan några fler dygn framåt (självklart med större osäkerhet då, det bör alla fatta).
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Imorgon hamnar priset i SE3 på några ören under soltimmarna (såg jag precis nyss).
Så solceller och solcellsparker har ju också börjat påverka ordentligt.

Men alla aktörer på Nordpool måste ju hålla på med såna här prognoser (och i mer detalj), konstigt att det inte finns någon som gnuggar kristallkulan några fler dygn framåt (självklart med större osäkerhet då, det bör alla fatta).
Även i SE4, vi ska ha regn, det sammanfaller inte som man tror.
 
Mikael_L
D djac skrev:
Även i SE4, vi ska ha regn, det sammanfaller inte som man tror.
Elen skickas väl en bit bort i ledningarna också?

Men det är lite så jag menar med att jag inte själv är kapabel att göra en riktigt bra analys av kommande elpris.
I vilket fall skulle det ta väldigt lång tid.
Men någon borde ju känna sig sugen på att skapa något som gör detta automatiserat.
Det är ju liksom inte så att det sitter folk på yr och smhi och hela tiden räknar på kommande väder, utan det gör datorer med tillgängliga data, och sen uppdateras det flera ggr per timme.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ifall jag visste var alla vindkraftsparker är belägna så skulle jag själv kunna kolla vindprognosen några dagar framåt på en massa olika orter (på yr.nu eller smhi.se t.ex) och sen gissa.
Men samtidigt skulle jag också behöva hålla koll på vattenmagasinens fyllnadsgrad, KK som står i revision, och överföringskapacitet i olika ledningssnitt, samt prognos på förbrukningen.

Så egentligen känns det som ett perfekt jobb för någon AI, eller åtminstone att någon som har bättre koll än jag sammanställer.
Och "allt finns ju på internet", så detta borde ju redan finnas ... ;)
Det finns väl redan som en funktion i respektive företag som säljer el, antagligen en av de känsligare affärshemligheter de har
 
  • Gilla
krfsm och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Så södra och norra USA har ganska lika kulturer? De svarta områdena? New York vs minnesota vs Californien vs Texas? Ursprungsbefolkningen?
Ja.
 
P
D djac skrev:
Vet inte vilken dag den uppdateras, tror imorgon söndag.
Det borde inte vara svårare att uppdatera varje dag.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Ja.
Då så. Same same but different alltså.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Elen skickas väl en bit bort i ledningarna också?

Men det är lite så jag menar med att jag inte själv är kapabel att göra en riktigt bra analys av kommande elpris.
I vilket fall skulle det ta väldigt lång tid.
Men någon borde ju känna sig sugen på att skapa något som gör detta automatiserat.
Det är ju liksom inte så att det sitter folk på yr och smhi och hela tiden räknar på kommande väder, utan det gör datorer med tillgängliga data, och sen uppdateras det flera ggr per timme.
Ja, jo men SE4 framhålls ju alltid som ett slukhål, ingen produktion bara konsumtion, och propagandan är alltid att det är solcellerna som ger låga priser, förutom när priserna är låga utan sol, eller höga med sol, haha.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Det borde inte vara svårare att uppdatera varje dag.
Svårt vet jag inte men det är 7 gånger så mycket arbete, det är ju en veckoprognos så jag tycker att det är rimligt att den täcker just en vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.