D djac skrev:
Jag ska inte dra rövarhistorier men när jag började första klass så hade jag 1,8km (kollade precis) till skolan, då gick man genom samhällets centrum
Samma här 2km via tätortsväg och passera det som idag kallas riksväg men fick cykla, men lite tidigare än dig, men inte alls dagens trafik eller elbilar.
Barnen har haft 100-300m till dagis>högstadie under uppväxt.
Vid släktforskning hittade jag detta för min mor och hennes äldre syster.😉 De skulle haft en elsnurra.
Maskinskriven text om en elev, Alice Andersson, som befris från slöjden för att hjälpa sin syster med rodden över en sjö.
 
  • Gilla
  • Wow
djac och 3 till
  • Laddar…
G
A Avemo skrev:
Regionen har ju möjligheten att se ett lite större perspektiv. Mer kollektivtrafik innebär mindre behov av vägunderhåll och mindre behov av att bygga ut vägnätet. Sedan blir det en trevligare stad att röra sig i om mängden bilar minskar. Så förmodligen skulle antalet resande med kollektivtrafik minska om subventionerna upphörde. Och det vore i flera avseenden något negativt.
Bygga ut vägnätet? Verkar som att de går en stor del pengar till att bygga om befintliga vägar till smalare, fartgupp, chikaner och andra hinder🤔
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Bygga ut vägnätet? Verkar som att de går en stor del pengar till att bygga om befintliga vägar till smalare, fartgupp, chikaner och andra hinder🤔
Det måste väl vara en ganska liten kostnad jämfört med att bygga nya vägar? Och jag ser inte att det kan vara ett alternativ till kollektivtrafik. Möjligen ett komplement om man vill minska trafiken i stan.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Berätta mer! Sist jag kollade var Stockholm den enda regionen som var nettobetalare i utjämningssystemet. Huvuddelen av pengarna i utjämningssystemet kommer förstås från statskassan, så att ens ha en kommunal och regionsl insats i det är i mina ögon bara en scam för att få majoriteten att tro att de lever på minoritetens bekostnad, men det är ju en annan sak.

Hur menar du att en nettobidragsgivare är subventionerad?
[bild]
Utjämningen består ju av flera komponenter varav kollektivtrafik är en och där betalar övriga landet till storstäderna, främst Stockholm. Min hemregion betalar drygt 700 kr/inv för för denna komponent. Sen får vi mer tillbaka bla pga en stor andel äldre befolkning som har ett större vårdbehov än riket i genomsnitt.
 
G
A Avemo skrev:
Det måste väl vara en ganska liten kostnad jämfört med att bygga nya vägar? Och jag ser inte att det kan vara ett alternativ till kollektivtrafik. Möjligen ett komplement om man vill minska trafiken i stan.
Är nog en väldigt stor procentandel av kostnaden då underhållet är nära noll, gäller nog mest i närförorter där vägarna nästan aldrig asfalteras om, bara lappas och lappas, men mer och mer hinder skapas. Sen kan jag tyvärr hålla med om att det verkar behövas, finns alltid några som "ska ge järnet" så fort vägen är rak, utan hinder och i bra skick. Förr hade bussarn en ficka men de är borttagna så ingen ska köra om bussen, men om nån gör det ändå så är det riktigt farligt.
Och så hamnar bussarna i samma kö som man skapat aktivt.
Mer och mer bostäder, mindre vägar och absolut ingenstans att stanna för ärenden, tex hämta gamla faster som ska till sjukhuset, lasta av en soffa osv.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Är nog en väldigt stor procentandel av kostnaden då underhållet är nära noll, gäller nog mest i närförorter där vägarna nästan aldrig asfalteras om, bara lappas och lappas, men mer och mer hinder skapas. Sen kan jag tyvärr hålla med om att det verkar behövas, finns alltid några som "ska ge järnet" så fort vägen är rak, utan hinder och i bra skick. Förr hade bussarn en ficka men de är borttagna så ingen ska köra om bussen, men om nån gör det ändå så är det riktigt farligt.
Och så hamnar bussarna i samma kö som man skapat aktivt.
Mer och mer bostäder, mindre vägar och absolut ingenstans att stanna för ärenden, tex hämta gamla faster som ska till sjukhuset, lasta av en soffa osv.
Pratar vi inte om ganska olika saker här? Jag skrev att det krävs mer investeringar i nya vägar och mer reparationer av befintliga vägar om färre åker kollektivt. Att det sedan brister i det befintliga underhållet är väl inte en speciellt relaterad fråga?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G
A Avemo skrev:
Pratar vi inte om ganska olika saker här? Jag skrev att det krävs mer investeringar i nya vägar och mer reparationer av befintliga vägar om färre åker kollektivt. Att det sedan brister i det befintliga underhållet är väl inte en speciellt relaterad fråga?
Kanske inte helt relaterad, sorry.
 
Scania har fått till förbrukning! Den är fasen bättre för deras 40t bil än många personbilar!

Skärmdump av ett LinkedIn-inlägg om en Scania elektrisk lastbils effektiva förbrukning.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det är per km inte per 10 km, så det handlar om +12kWh/10 km. Kanske ändå bra för 40 ton.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 10 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Konstig tolkning av min kommentar.

[länk]
Tycker du?

Du säger "Jo, för den som bor i lägenhet i stan." på frågan om att det kan vara ekonomiskt att vara utan bil.
Jag svarar att det går att bo i villa i förort utan bil och då undrar du hur man klarar storhandling och inköp till trädgården.

Var är den konstiga tolkningen? Är det att jag tolkar det som att du menar att det kan vara ekonomiskt fördelaktig endast för de som bor i lägenhet i stan? Det är ju det du skriver?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Scania har fått till förbrukning! Den är fasen bättre för deras 40t bil än många personbilar!

[bild]
Finn väl några elbilar som skulle klara sig med 1/10 av den förbrukningen vid samma hastighet och sträcka
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Finn väl några elbilar som skulle klara sig med 1/10 av den förbrukningen vid samma hastighet och sträcka
Men inte 1/20 del, om du tar hänsyn till vikten.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Tycker du?

Du säger "Jo, för den som bor i lägenhet i stan." på frågan om att det kan vara ekonomiskt att vara utan bil.
Du läser uppenbarligen inte ens vad du själv skrivit.

Du skrev (min fetmarkering):
Och detta spår började ju med att vara utan bil kan vara privatekonomiskt gynnsamt för många. Håller du med om det, eller inte?

Och jag höll med om att för den som bor i lägenhet i stan kan det förmodligen fungera väldigt bra, men för många andra fungerar det dåligt (vilket det är flera andra i tråden som påpekat, men som vanligt hugger du bara på mina inlägg).
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Du läser uppenbarligen inte ens vad du själv skrivit.

Du skrev (min fetmarkering):
Och detta spår började ju med att vara utan bil kan vara privatekonomiskt gynnsamt för många. Håller du med om det, eller inte?

Och jag höll med om att för den som bor i lägenhet i stan kan det förmodligen fungera väldigt bra, men för många andra fungerar det dåligt (vilket det är flera andra i tråden som påpekat, men som vanligt hugger du bara på mina inlägg).
Nej så skrev inte jag. Så skrev Mikael_L, vi är inte samma person ...

Jag påpekade att det även kan vara det för folk i villa i förort och då undrade du hur man isåfall skötte storhandling och att köpa saker till trädgården.

Många säger att de behöver bilen för att få ihop livspusslet och att de väljer kostnaden etc, men att givetvis är det mer ekonomiskt att vara utan bil om behovet är litet. Det är skillnad. Min granne, i villa i förort, har barn som åker kommunalt och själv går hon till det mesta. Hon åker inte på campingsemester etc. Hon har bil idag, men säger själv att hon egentligen inte behöver den. Hon funderar på att sälja den för att spara pengar. Klart att det kan vara ekonomiskt lönsamt trots att hon bor i villa.

Anledningen till att just dina inlägg får kritik är för att du skriver något annat än vad andra gör , även om du tydligen tror att ni skriver samma sak. Behöver man bilen för att skjutsa barnen på diverse aktiviteter och alternativet är taxi så är det inte ekonomiskt att göra sig av med bilen. Behöver man bilen bara för att storhandla så är det nog billigare att göra sig av med bilen för många i villa i förort.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej så skrev inte jag. Så skrev Mikael_L, vi är inte samma person ...

Jag påpekade att det även kan vara det för folk i villa i förort och då undrade du hur man isåfall skötte storhandling och att köpa saker till trädgården.

Många säger att de behöver bilen för att få ihop livspusslet och att de väljer kostnaden etc, men att givetvis är det mer ekonomiskt att vara utan bil om behovet är litet. Det är skillnad. Min granne, i villa i förort, har barn som åker kommunalt och själv går hon till det mesta. Hon åker inte på campingsemester etc. Hon har bil idag, men säger själv att hon egentligen inte behöver den. Hon funderar på att sälja den för att spara pengar. Klart att det kan vara ekonomiskt lönsamt trots att hon bor i villa.

Anledningen till att just dina inlägg får kritik är för att du skriver något annat än vad andra gör , även om du tydligen tror att ni skriver samma sak. Behöver man bilen för att skjutsa barnen på diverse aktiviteter och alternativet är taxi så är det inte ekonomiskt att göra sig av med bilen. Behöver man bilen bara för att storhandla så är det nog billigare att göra sig av med bilen för många i villa i förort.
Jag känner några som kör lite olika varianter av lådcykel. Bor man hyggligt nära stora affären ska det väl gå bra.
 
  • Gilla
Kretikos och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.