D Dilato skrev:
Att han hade gratis diesel var för att han skattefuskade och stal diesel från sitt företag.

Pengar kan man använda för att utan minsta problem köpa valfri vara eller tjänst, en vara brukar inte kunna användas till samma.

Det finns varor som ingen vill köpa eller ens få gratis.

Jag som har bensinbil har ingen användning för diesel.
Exakt kanske banken inte hade velat vara inblandad i den affären.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
K Kalle Kula bygg AB skrev:
Personer som hanterar kontanter, och klagar på att de inte går att sätta in eller ta ut, har defintivt inte rent mjöl i påsen...

Varför använder man kontanter, vilka köp eller affärer kan du genomföra?
T.ex. när jag skulle handla i kiosken på grabbens fotbollsmatch förra lördagen och swish låg nere....

Har även hänt att min bank har problem ett par gånger under året så jag inte kunnat handla alls. Rätt skönt att kunna plocka fram papperslapparna då ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Har även hänt att min bank har problem ett par gånger under året så jag inte kunnat handla alls
Ett kreditkort i combo med ett vanligt bankkort löser den biffen såvida inte all elektronik är utslagen (å då lär inte butikerna ta emot cash heller…)
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ett kreditkort i combo med ett vanligt bankkort löser den biffen såvida inte all elektronik är utslagen (å då lär inte butikerna ta emot cash heller…)
Eh, små fotbollsklubbar har väldigt sällan kortläsare. Det är swish eller kontant som gäller.
En del matcher är hos klubbar som har anläggningar där det är dålig mobiltäckning och då vet man innan att det är cash som gäller.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Eh, små fotbollsklubbar har väldigt sällan kortläsare. Det är swish eller kontant som gäller.
En del matcher är hos klubbar som har anläggningar där det är dålig mobiltäckning och då vet man innan att det är cash som gäller.
Eh,öh…?
se vad jag citerade (svarade på)
Du nämner din bank är nere, så du inte kan handla alls med ditt bankkort, då hjälper kreditkort.

Fotbollsklubbar/swish har jag öht inte kommenterat.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Eh,öh…?
se vad jag citerade (svarade på)
Du nämner din bank är nere, så du inte kan handla alls med ditt bankkort, då hjälper kreditkort.

Fotbollsklubbar/swish har jag öht inte kommenterat.
Såg inte att du editerat mitt inlägg när du citerade.
 
S Styrman_jansson skrev:
Såg inte att du editerat mitt inlägg när du citerade.
Är väl en relativt ny (och bra) funktion. Man markerar bara det man vill kommentera, ”citera” kommer upp som ett val och då blir det automatiskt ett svar bara på det man markerat…
 
Det var var Morgan Johansson (s) som införde den sk "penningtvättlagen".
 
  • Wow
  • Haha
Zodde och 1 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Det var var Morgan Johansson (s) som införde den sk "penningtvättlagen".
Det var duktigt gjort att som 23:åring kunna införa en lag flera år innan han blev riksdagsledamot (1998-10-05).😆

Lag (1993:768) om åtgärder mot penningtvätt
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det var duktigt gjort att som 23:åring kunna införa en lag flera år innan han blev riksdagsledamot
Med en schysst fluxkondensator är ingenting omöjligt!
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det var duktigt gjort att som 23:åring kunna införa en lag flera år innan han blev riksdagsledamot (1998-10-05).😆

Lag (1993:768) om åtgärder mot penningtvätt
Jag tänkte på Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Och speciellt på Kundkännedom, https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...tgarder-mot-penningtvatt-och_sfs-2017-630/#K3

Mogge var Justitieminister 2014 - 2022.

Lagen från 1993 hade inte Kundkännedomsparagrafen. Men jag litar inte heller på Carl Bild juntan.
 
Pellegnillot71
Z Zodde skrev:
Kan du vara mer konkret angående Swedbankkontoret åtalade VD å Nordea. Vilka belägg har du för att kriminella kan fortsätta utan större problem?
Vilken sten har du legat och gömt dig under? Googla gärna på Birgitte Bonnesen. Att hon till slut friats innebär ju inte att Swedbank har agerat korrekt, eller hur?
Nedan en länk till en av alla artiklar om Nordeas spännande liv utomlands. Här i Danmark: https://omni.se/hemliga-dokument-nordea-utreds-for-jatteharva/a/KnwlGM

Så vi pratar om att sila mygg och svälja elefanter här, och det blir absurt när den lilla människan hamnar i kläm helt enkelt!
 
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Vilken sten har du legat och gömt dig under? Googla gärna på Birgitte Bonnesen. Att hon till slut friats innebär ju inte att Swedbank har agerat korrekt, eller hur?
Nedan en länk till en av alla artiklar om Nordeas spännande liv utomlands. Här i Danmark: [länk]

Så vi pratar om att sila mygg och svälja elefanter här, och det blir absurt när den lilla människan hamnar i kläm helt enkelt!
Du skrev att kriminella kan FORTSÄTTA utan större problem å hänvisar till händelser hos Swedbank å Nordea som ligger 10år tillbaka i tid…??

Kom med bevis som rör nutid och från Sverige då tråden handlar om Banker i Sverige och svenska lagar, inte Baltikum lr Danmark som du länkar till

DUBBELFEL från deg alltså (trots din spydighet)
 
Pellegnillot71
Z Zodde skrev:
Du skrev att kriminella kan FORTSÄTTA utan större problem å hänvisar till händelser hos Swedbank å Nordea som ligger 10år tillbaka i tid…??

Kom med bevis som rör nutid och från Sverige då tråden handlar om Banker i Sverige och svenska lagar, inte Baltikum lr Danmark som du länkar till

DUBBELFEL från deg alltså (trots din spydighet)
Jag tror att du är lite naiv helt enkelt. Det här pågår hela tiden. Sen om de blir påkomna eller inte är ju en helt annan sak. Men förr eller senare så kommer det ju fram. Tycker du det är ok att svenska banker missköter sig utomlands med följer reglerna i Sverige? Penningtvättslagen finns i hela EU.
 
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Jag tror att du är lite naiv helt enkelt. Det här pågår hela tiden. Sen om de blir påkomna eller inte är ju en helt annan sak. Men förr eller senare så kommer det ju fram. Tycker du det är ok att svenska banker missköter sig utomlands med följer reglerna i Sverige? Penningtvättslagen finns i hela EU.
.
Du säger ”det pågår hela tiden” (underförstått i Sverige), du säger inte att det är din gissning utan framför det som facts.
Då ska du kunna komma upp med nåt mycket skarpare än 10år gamla exempel från utlandet.
Banker ska självklart följa lagarna i de länder de opererar i men tråden handlar om Banker i Sverige å svenska lagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.