P pmd skrev:
Det finns fortfarande en nackdel i och med framkörningstiden. Det är kanske inte en så stor nackdel för längre resor, men när jag ska åka till stan för att göra några ärenden tar det cirka 25 minuter med egen bil. Det lär ta minst det dubbla med en taxi (oavsett om den är eldriven eller inte).

Jag vill gärna ha egen bil även i framtiden och gärna självkörande. Jag tror att självkörande bilar kommer att få lägre försäkringspremier än andra bilar.
Tror inte det blir allvarlig framkörningstid. Såvida du inte ska göra dina ärenden i rusningstid.
Alla andra tiden lär det finnas gott om lediga taxi.
Finns ett radhusområden en bit i från där jag bor. Deras parkeringsgarage lär bli utmärkta taxicentraler. (Ingen kommer ju ha egen bil. Så de blir tomma). Bokar jag en bil så lär den vara hos mig efter 2-3 minuter. Dvs tiden det tar för mig att gå ut på garageinfarten.

Bor du ute i obygden så lär väl din kommentar stämma bättre. Men för majoriteten så lär det bli utmärkt. (Därav att staten kommer jobba hårt för att hindra).

(På 70-talet när industrirobotar kom så beskattades de så att de inte skulle införas. Och så fick de jobba max 40 timmar i veckan. Kapitalbeskattning är inget annat än böter på produktivitetsökning. Staten vill att vi inte skall få ökad levnadsstandard).
 
P
D daVinci skrev:
Tror inte det blir allvarlig framkörningstid.
Det tror jag. Om det tar 25 minuter att åka från mig till stan, så tar det förstås 25 minuter att åka från stan till mig.
D daVinci skrev:
Bor du ute i obygden så lär väl din kommentar stämma bättre.
Obygden är kanske att ta i lite, men nog bor jag allt ute i spenaten. :)
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D daVinci skrev:
För att gå lite mer on-topic så går det att se en framtid med en-persons självkörande taxi. Elbil då.

Och det borde vara klart bättre än kollektivtrafik. Den kan levererar punkt till punkt. Och tiden man spenderar är ok fritid. Går att läsa, spela spel, titta på film, arbeta, osv.
Och de kan blida kolonn och packas tätt på genomfartslederna. Och därmed korta ned restiden. (öka flödet).

Dvs bara fördelar.
(Ska vi gissa att överheten kommer försöka stoppa detta).
En stor nackdel med denna är att den kommer att köras mycket längre sträckor än dagens bilar, dvs det blir fler bilar i omlopp i trafiken. Detta beror dels på enkelheten att nyttja tjänsten, men även på att samma bil skall både köra ut till dig och tillbaka för resorna. Dvs många bilar kommer att gå tomma i ena riktningen. Trafikforskarna tror inte på detta...
 
K
pacman42 pacman42 skrev:
En stor nackdel med denna är att den kommer att köras mycket längre sträckor än dagens bilar, dvs det blir fler bilar i omlopp i trafiken. Detta beror dels på enkelheten att nyttja tjänsten, men även på att samma bil skall både köra ut till dig och tillbaka för resorna. Dvs många bilar kommer att gå tomma i ena riktningen. Trafikforskarna tror inte på detta...
Hört talas om planering?
 
B bjorn.abelsson skrev:
Här är vi helt överens. Varför ska jag, som valt att bo dyrt och centralt med korta och billiga resor (cykel) bekosta arbetsresorna för den som valt att i stället bo billigt långt från jobbet, men fått dyra resor?
Eller, varför ska jag som bor i en "glesbygdskommun" med en obefintlig kollektivtrafik bekosta en extremt välutbyggd, och för resenären, billig kollektivtrafik för att de ska få billiga resor?
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Varför subventionerar en miljardär en fattigpensionär…?

Som jag ser det Det handlar det om att folk ska ha råd å bo kvar i hela landet. I norr är det naturligt nog i snitt mycket längre att resa till jobbet å kollektivtrafiken är nästan obefintlig.

I Norge (vilket det tog mig 20år å inse) vill man att HELA landet ska leva. Alla kan inte bo i Oslo.
Då må man ge olika typer av incitament för att folk ska bosätta sig elsewhere…

Det är av stor betydelse att folk bor längs hela kusten upp till ryska gränsen. Då rimmar det illa att man drar in en av skatteförmånerna som relativt används mest i norr. Samma sak i Sverige antar jag.
Den norska politiken blir väldigt tydlig om man åker över gränsen i exempelvis Västerbotten. På den svenska sidan är det glest mellan halvtomma byar men direkt man kommer över på den norska sidan finns en levande bygd med befolkade byar, samhällen och jordbruk.
 
  • Gilla
Zodde
  • Laddar…
D
M Myckling skrev:
Den norska politiken blir väldigt tydlig om man åker över gränsen i exempelvis Västerbotten. På den svenska sidan är det glest mellan halvtomma byar men direkt man kommer över på den norska sidan finns en levande bygd med befolkade byar, samhällen och jordbruk.
Norge är ju väldigt speciellt pga sin enorma oljerikedomar, initialt investerades oerhörda summor i att rusta upp Oslo, det behövdes verkligen med en enorm överhettning som resultat. Antar att ett sätt att bli av med pengar utan alldeles för stora konsekvenser är att hälla det över glesbygd.

För Sveriges del, som då måste välja, blir det väl till att dra in på annat om man vill göra samma sak, ta bort alla sjuksköterskor och lärare kanske.
 
K Klacken skrev:
Hört talas om planering?
Problemet är att folk tenderar att åka i en riktning på morgonen och motsatt riktning på aftonen, så planeringen du syftar på är en blandstad där alla jobb och bostäder ligger huller om buller. Så ser städer och tättbebyggda områden dock inte ut och de kommer inte att se ut så heller. Inne i centrala städerna är bostäderna i minoritet och i förorterna är arbetsplatserna i minoritet. Dessutom tenderar folk till stor del att inte bo där de arbetar.

Kompletterar vi då med fritidsintressen så tenderar de också att vara relativt centraliserade, oavsett om du tittar eller håller på med idrott, om du går på krogen eller konsert. Dessutom så skall alla dit och hem vid ungefär samma tid.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, bristen på samhällsplanering har resulterat i att många tvingas resa långt till sina arbetsplatser. Varför måste vi ha det så. Förr var det vanligt med blandning av företag och bostäder, inte vägg i vägg men inom några få kilometers avstånd. Många kunde cykla till sin arbetsplats, vissa t o m promenera.
 
P pmd skrev:
Varför ska du och jag subventionera andras resande?
Av samma orsak som om du skulle få en hjärtinfarkt. Du betalar några tusen för operation och rehab. Men du slantar såklart hellre upp sådär 300 papp.
 
B bjorn.abelsson skrev:
För varje krona vi satsar på cykelbanor får vi tio kronor tillbaka i minskade kostnader för sjukdomar!
Hur många fler kronor är lönsamt att investera i cykelbanor? Kan vi rentav investera så mycket i cykelbanor att alla kostnader för sjukdomar försvinner?
Är den senast byggda cykelbanan egentligen olönsam och resurserna egentligen borde använts till något som dämpar elprischockerna (som denna tråd väl borde handla om)
 
T TommyC skrev:
Ja, bristen på samhällsplanering har resulterat i att många tvingas resa långt till sina arbetsplatser. Varför måste vi ha det så. Förr var det vanligt med blandning av företag och bostäder, inte vägg i vägg men inom några få kilometers avstånd. Många kunde cykla till sin arbetsplats, vissa t o m promenera.
Den kinesiska förortsmodellen har sina fördelar. Där är bottenvåningen i höghusen reserverad för verksamheter som cykelverkstad, kemtvätt, slaktare mm. Litet som våra städer förr i världen. Sedan kommer en eller två våningar med kontor och sedan 10-20 våningar med bostäder.
De stora fabrikerna ligger en bit bort, på cykelavstånd.
Det minimerar resande med bil.
Det är definitivt inte ett boende jag skulle trivas med.
Men det kanske går att göra en svensk variant.
 
B bjorn.abelsson skrev:
Här är vi helt överens. Varför ska jag, som valt att bo dyrt och centralt med korta och billiga resor (cykel) bekosta arbetsresorna för den som valt att i stället bo billigt långt från jobbet, men fått dyra resor?
Jag vill bara betala för gatubelysning på min gata. Om det lyser på andra ställen har ju inte jag någon nytta av.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Den kinesiska förortsmodellen har sina fördelar. Där är bottenvåningen i höghusen reserverad för verksamheter som cykelverkstad, kemtvätt, slaktare mm. Litet som våra städer förr i världen. Sedan kommer en eller två våningar med kontor och sedan 10-20 våningar med bostäder.
De stora fabrikerna ligger en bit bort, på cykelavstånd.
Det minimerar resande med bil.
Det är definitivt inte ett boende jag skulle trivas med.
Men det kanske går att göra en svensk variant.
Problemet är att detta leder till dålig rörlighet på arbetsmarknaden. Min fru har ett jobb och jag har ett jobb, skall den andre behöva byta arbete för att den förste gör det? Skall man behöva flytta när man byter jobb?

En av de viktigaste sakerna som driver storstäder är just det att man inte behöver flytta för att man byter arbetsgivare. Det finns ett stort utbud av arbetstagare och arbetsgivare att välja mellan.
 
D
T TommyC skrev:
Ja, bristen på samhällsplanering har resulterat i att många tvingas resa långt till sina arbetsplatser. Varför måste vi ha det så. Förr var det vanligt med blandning av företag och bostäder, inte vägg i vägg men inom några få kilometers avstånd. Många kunde cykla till sin arbetsplats, vissa t o m promenera.
Jag skulle säga att få tvingas till långa resor men en del väljer det och det är ju klart att i ett mycket stort land med en mycket liten befolkning, så ligger det en risk i att folk väljer att sprida ut sig över stora ytor, vilket skapar stora merkostnader för alla.

Min gissning, som jag framfört några gånger, är att kombinationen med hög energiförbrukning i bostaden och mycket individuellt bilåkande kommer bli allt svårare att få ihop om man inte har goda ekonomiska förutsättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.