Måste ge mig ut och kolla och min Honda 2 eller 3 år gammal har i alla fall rem men den har aldrig slirat trots klippning i regn men är ju rätt ny så får se när den blir sliten. Den har en GCV160E är det en kraftigare motor ?
 
En halv hästkraft starkare ungefär, än en 140 kubikare.
 
Ja den räcker till i alla fall :)
 
Jag tror att om en gräsklipparmotor inte orkar borde man klippa oftare eller använda röjsågen istället....:)
 
Helt rätt men man är nån dag sen med klippningen varje gång vete tusan hur det kan bli så.
 
Stew Stew skrev:
Jag vände klipparen för att få ut oljan ur den. Hade ingen sug när det begav sig. Enligt klippos serviceverkstad samt krauta där jag köpte maskinen är det ett big nono. Kan förstöra motorn helt. Vet inte mer om detta än så. Har nu en sug och lärt mig läxan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Att vända klipparen på sidan eller tom vända den upp och ner för att få ur all olja skulle vara negativt har jag aldrig hört talas om. Har själv en Klippo Excellent med GCV140 motor och jag vänder alltid klipparen på sidan åt det hållet där oljepåfyllningen sitter när oljan är varm och vänder den nästan upp och ner för att få ut de sista dropparna. Har aldrig haft några problem med detta. En halv liter multigradeolja SAE15W-40 API SJ och Klippo Excellent maskinen med Hondamotor mår som en kung. 👍

Man ska inte lita på allt som serviceverkstäderna och K-Rauta säger och påstår!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Är inga problem att vända den så oljan rinner ur men vänder man den upp och ner utan att ta ur pluggen finns ju alltid risken att cylindern fylls med olja och då blir motorn stum och har man lite otur kan säkert vevstaken krokna. Har för mig det sitter en liten ränna på min Honda som oljan ska kunna rinna på när man tippar den.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kan för den som är intresserad lägga upp en bild på den olja jag själv använder till min Klippo Excellent med GCV 140 motor. Eftersom klipparen självklart bara körs sommartid när ofta tempen i skuggan är över 30 grader och motoroljan lätt kan komma upp i 150 grader så har jag valt en SAE 15W-40 API SJ olja som funkar perfekt till en Hondamotor. Köper den i 5 liters dunkar. En halv liter per oljebyte.

5-liters dunk Mobil Super 1000 15W-40 multigrad motorolja för bensin- och dieselmotorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Eftersom klipparen självklart bara körs sommartid när ofta tempen i skuggan är över 30 grader....
Då går inte klipparen ofta alltså? 😎
 
K Kane skrev:
Då går inte klipparen ofta alltså? 😎
Det var nog (bevisligen) ett dåligt försök från min sida att (försöka) lura hela svenska folket att vi har medelhavstemperaturer 4 - 5 månader i sträck hela somrarna på Öland.

Fakta däremot är att vi faktiskt hade så "varmt och torrt" i juli förra året på Öland så det inte fanns ett enda grässtrå att klippa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.