Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Man kan ju skita i att begränsa degraderingen också. Det gör lite skillnad men vi pratar någon % på sin höjd så majoriteten behöver bara ladda och åka.

Det ska ju vara lite mer kapacitet i batteriet än man rent praktiskt behöver.
Så det är inget man behöver tänka på? Förstår att en nyägare inte påverkas, men tänkte ur ett begagnat perspektiv om det påverkas och kan mätas.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
A AndersS skrev:
Så det är inget man behöver tänka på? Förstår att en nyägare inte påverkas, men tänkte ur ett begagnat perspektiv om det påverkas och kan mätas.
Så är det, tänker mest på firmabilar.

Hur lite folk bryr sig om jobbets bil tyvärr gäller även ICE bilar.
Men här är det just batteriet som tar stryk när det gäller elbilar. Fick tom rådet av en bilsäljare "elbilar ska jämt vara på laddning när det inte används" jo tjena!

Men kanske vill att man skall förstöra batteriet i förtid för att kunna sälja mer nya bilar.
 
Som glad lekman med möjlighet till hemmaladdning så bör ju funktionen vara att bara ansluta laddningskabel, sedan sköts allt "optimalt". Är det inte så?
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Som glad lekman med möjlighet till hemmaladdning så bör ju funktionen vara att bara ansluta laddningskabel, sedan sköts allt "optimalt". Är det inte så?
Optimalt med avseende på vad? Räckvidd? Batterilivslängd? Användarvänlighet? Som lekman med möjlighet till hemmaladdning är funktionen att man bara ansluter en laddkabel. Sedan sköts allt enligt en kompromiss mellan olika önskemål som delvis står i konflikt med varandra.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Så är det, tänker mest på firmabilar.

Hur lite folk bryr sig om jobbets bil tyvärr gäller även ICE bilar.
Men här är det just batteriet som tar stryk när det gäller elbilar. Fick tom rådet av en bilsäljare "elbilar ska jämt vara på laddning när det inte används" jo tjena!

Men kanske vill att man skall förstöra batteriet i förtid för att kunna sälja mer nya bilar.
Jag kommer ihåg ett sommarjobb, en säljarbil som inte lämnades tillbaka till bilsäljaren utan stannade kvar som "poolbil".
En av kontorsnissarna på lagret tog gärna den till lunchrestaurangen som inte ens var 500m bort.
Den stackars Aeron slets nog hårt av att köras med plattan i matten direkt vid kallstart.
 
  • Ledsen
TommyC
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Optimalt med avseende på vad? Räckvidd? Batterilivslängd? Användarvänlighet? Som lekman med möjlighet till hemmaladdning är funktionen att man bara ansluter en laddkabel. Sedan sköts allt enligt en kompromiss mellan olika önskemål som delvis står i konflikt med varandra.
Jag agerar lite djävulens advokat.
80% har ingen aning om detta utan ser att man bara ansluter en kabel som laddar.
Din fråga är utifrån övriga 20% och tycker allt är självklart (kanske färre än 20% 😉 )
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Som glad lekman med möjlighet till hemmaladdning så bör ju funktionen vara att bara ansluta laddningskabel, sedan sköts allt "optimalt". Är det inte så?
I princip är det ju så.
Har i min laddbox en inställning att om man vill bara ladda till 80%. Dock är det en funktion som inte alls fungerar till min hybrid.
 
kisumisu
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kommer ihåg ett sommarjobb, en säljarbil som inte lämnades tillbaka till bilsäljaren utan stannade kvar som "poolbil".
En av kontorsnissarna på lagret tog gärna den till lunchrestaurangen som inte ens var 500m bort.
Den stackars Aeron slets nog hårt av att köras med plattan i matten direkt vid kallstart.
Aj aj aj 😢

Jag har märkt samma scenario här var jag bor att folk gör med sina egna bilar. Människor är så lata att dom orkar inte gå 1km.

Man kallstartar sina bilar i flera minusgrader.
Ibland undrar jag vilka bensinkostnader dom måste ha sen gnäller dom över bensinpriset 😂

Här har även jag märkt en skillnad, är även jag ibland lat och tar bilen till jobbet som är 4km bort. Gick samma mängd bensin som för frugan som har betydligt längre till jobbet. Vi bytte bil, jag började köra hybriden som blivit billigare och där elen räcker hela sträckan och frugan kör ungefär samma bensinförbrukning. Är säkert för att bilen hinner bli varm den inte sen drar så mycket.

Hybriden är dock tråkig på det sättet att om det skall löna sig får man köra värmen på low dvs ingen värme i bilen 🤔
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Kallstart.. ännu en av sakerna man slipper med elbil
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
80% har ingen aning om detta utan ser att man bara ansluter en kabel som laddar.
Din fråga är utifrån övriga 20% och tycker allt är självklart (kanske färre än 20% 😉 )
Min fråga var till dig eftersom du uttryckte dig som om det skulle finnas något optimum. Det gör det lika lite för elbilar som det gör för några andra bilar. Jag bara ansluter en kabel och laddar och tror att de flesta gör detsamma.
 
A Avemo skrev:
Min fråga var till dig eftersom du uttryckte dig som om det skulle finnas något optimum. Det gör det lika lite för elbilar som det gör för några andra bilar. Jag bara ansluter en kabel och laddar och tror att de flesta gör detsamma.
Inte en aning, jag är i denna frågan inom 80%. Min fundering var ju bl.a. om det påverkar något hos en begagnad bil om jag "bara ansluter" till laddning med min nya bil och om det påverkar för den som köper den senare, ungefär som stoppa i tankning, låsa spärren och den slår ifrån vid fullt?
 
A AndersS skrev:
Inte en aning, jag är i denna frågan inom 80%. Min fundering var ju bl.a. om det påverkar något hos en begagnad bil om jag "bara ansluter" till laddning med min nya bil och om det påverkar för den som köper den senare, ungefär som stoppa i tankning, låsa spärren och den slår ifrån vid fullt?
Det går ju att testa degradering, sen har en del bilar degraderingen eller återstående kapacitet i infotainment systemet.

Tror dock 80% inte testar utan köper bilar och set glada ut. Spelar det någon roll för andrahandsvärdet om det är 94 eller 91% kvar?
 
Carla verkar ha en batterirapport på bilarna de säljer.
 
Mikael_L
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
30% SOC är ett bra riktvärde att ligga på annars om man vill minimera "calendar ageing"
Hmmm, få se nu, är det laddat med 30% (dvs 70% kvar till fullt) eller tvärtom?
 
Mikael_L
A Avemo skrev:
Det är ju frivilligt. Den som inte bryr sig behöver inte bry sig. Lika lite som man behöver bry sig om att serva eller tvätta bilen. Det finns en inställning där den normalt laddar till 80%. Om man ställer om den så att den laddar till 100% så gäller det en gång. Därefter är det tillbaka till 80%. Vill man inte ha den funktionen så går det också att ställa in den så att den alltid laddar till 100%. Just detta gäller ID.4.
Förra bilen jag hade ställde jag antingen till att ladda till 80% eller till 100% (som alltså i verkligheten inte är 100%, utan BMS ser till att stoppa vid en lägre nivå, som kallas 100%).
Efter ställt den i ena läget så var jag tvungen att ställa om ifall jag ville ha andra.

Nya bilen har jag inte hunnit upptäcka alla funktioner på än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.