O Olf Oggler skrev:
Jag la min fläkt på brunnslocket bara. Alltså. Jag har två pumpbrunnar som husdräneringen mynnar ut i. I de brunnarna pumpas vattnet upp till en nivå så det kan gå ut med dagvattnet. På en av de brunnarna tog jag bort originallocket. Istället la jag dit en plyfaskiva med ett hål för en fläkt i. Det var väl mestadels som ett temporärt test. Men nu har det gått så några år.
Stort tack! Det här är ju hoppfullt! Undra om jag ska ta den över stenkistan eller den mot dagvattnet.
 
Hej!

Nu har jag installerat lösningen i dränering till mitt hus. Jag började med att sätta en i dagvattenbrunnen och värdena gick ner från 1200-1600 till ca 600-850. Satte för en vecka sedan in den andra i röret från stenkistan och nu sedan några dagar ligger värdet på strax under 200.

Mitt tips till alla som får panikkänslor vid höga värden i huset. Andas läs på fundera hur du på enklast sätt kan transportera bort radonet från huset. Beställ även en besiktning efter att ha mätt med puckar i huset. (Då är besiktningen gratis) (Jag kör även med airthings radonmätare för att se värdet i realtid). Besiktningsmannen frågade om fläkten i dagbrunnen och jag sa att det var jag som hade gjort det. Han sa att det var rätt tänkt varpå jag gav mig på stenkistan.

Hoppas att jag kan ge ett lugn och kunskap för hur just du ska kunna få bukt på dina höga radonvärden.

Så glöm för inte att det redan finns rör i marken om det finns en relativt ny dränering till huset.

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
calleman
  • Laddar…
Grymt! Bra jobbat och helt rätt tänkt. När man klurar lite så kan man lösa mycket!

/Calle
 
Jag är nu också inne på att försöka hoppa på att göra detta själv förutom att borra hål i fasad och i bjälklaget. Dock är jag relativ ny när det kommer till hus. Har ett hus med ca 500bq/m3.

Vilka förutsättningar behövs för att kunna göra radonsug?
 
D Dashio skrev:
Jag är nu också inne på att försöka hoppa på att göra detta själv förutom att borra hål i fasad och i bjälklaget. Dock är jag relativ ny när det kommer till hus. Har ett hus med ca 500bq/m3.

Vilka förutsättningar behövs för att kunna göra radonsug?
Hej,

Har du rens/spolrör/brunn till dränering så sätt en fläkt som suger där. Köp en radonmätare typ Airthings för att ha bättre koll. Jag råkade dra ur sladden till min fläkt och på 24h kom värdet upp i 370bq från 30bq. Mitt hemmasystem varnade.. I närmre framtid kommer jag borra ett hål i plattan på 125mm, gräva ur lite, hälla i singel och stoppa i ett rör o täta. Sen en fin, tyst o snål fläkt och leda ut det genom en gammal ventil i fasaden. Lycka till!
 
  • Gilla
Dashio
  • Laddar…
D Dashio skrev:
Jag är nu också inne på att försöka hoppa på att göra detta själv förutom att borra hål i fasad och i bjälklaget. Dock är jag relativ ny när det kommer till hus. Har ett hus med ca 500bq/m3.

Vilka förutsättningar behövs för att kunna göra radonsug?
Hej! Läs flera trådar här på bygga hus. Ta in e Besiktningman som tittar på vilken typ av radon. Prova med en lösning som passar ett hus. Du kan prova några gånger innan du kommer upp i kostnad av en firmas jobb
 
  • Gilla
Dashio
  • Laddar…
C calleman skrev:
Hej,

Har du rens/spolrör/brunn till dränering så sätt en fläkt som suger där. Köp en radonmätare typ Airthings för att ha bättre koll. Jag råkade dra ur sladden till min fläkt och på 24h kom värdet upp i 370bq från 30bq. Mitt hemmasystem varnade.. I närmre framtid kommer jag borra ett hål i plattan på 125mm, gräva ur lite, hälla i singel och stoppa i ett rör o täta. Sen en fin, tyst o snål fläkt och leda ut det genom en gammal ventil i fasaden. Lycka till!
Tack! Det slutade med att jag körde FTX och radonsug, så "slapp" man problemet. Visserligen kostade det lite pengar men det var det nog värt.

Det var markradon och blåbetong, fick hela kombon. Jag kommer att köpa airthings sensorn, såg den förra veckan bara och det såg riktigt smart ut!
 
  • Gilla
Molnet24
  • Laddar…
Kul att tråden lever.
Jag har haft min lösning, som jag beskriver i början av tråden, i 2,5 år nu. Aldrig haft ett problem och värden som alltid ligger under 100bq nere i källaren.

FTX komplicerar funktionen litet, beroende på om man vill ha över- eller undertryck. Men för min del så var det värt att testa, mindre än 2kr per dag just nu räknat på min insats.
 
  • Gilla
Andod410 och 2 till
  • Laddar…
Om man sätter en fläkt i rensluckan för dränering, hur kan man gardera sig för att inte supa upp avloppslukt ? Bor i hus från 70 talet, och vet inte alls hur dag, drän och avlopp är kopplat.
 
S salkin85 skrev:
Om man sätter en fläkt i rensluckan för dränering, hur kan man gardera sig för att inte supa upp avloppslukt ? Bor i hus från 70 talet, och vet inte alls hur dag, drän och avlopp är kopplat.
Bara att testa! Luktar det inget där idag kanske det inte blir någon lukt efter installation? Ingen större kostnad att prova.
 
Hej! Jag är på jakt att göra som du putnah. Kan ingen göra en lite shoppinglist på vad man kan behöva för fullständig installation. Jäkla kul läsning.
 
  • Gilla
maer031
  • Laddar…
Bra tråd!

Ska dränera (halva huset) inom kort, befinliga dränslangar går ned i en brunn, tillsammans med dagvattenlednigen, och sen vidare ut i kommunens ledningar.. Tänker att det blir inte så bra att sätta fläkt på dem och suga där.

Men, tänker att det kan fungera att lägga i en ytterligare dränslang när jag ändå dränerare, och bara ha för att suga radon i, nån som gjort det och vet hur det ska göras ? Ska både in och utlopp sticka upp, eller räcker det med att delen som det sugs via, sticker upp ur marken ?

Ni som har borrat i källaren, hur långt in från ytterrvägg har ni borrat ?
Tänker om man annars kan göra samma sak som när man borrar, men utanför huset iom man ändå dränerar ? Göra en radonbrunn i dräneringen typ ? Lätt gjort när allt är uppgrävt..
 
Du kan inte ha samma brunn för drän- som dagvatten och sätta en fläkt på brunnen, då kommer suget att komma baklänges utifrån. Sk det vara samma brunn så måste dagvatten och ut byggas som ett vattenlås i botten. Annars är det en bra ide med att använda drän för att suga markradon, då den är perforerad. Samt att dränrören inte får vara öppna mot himlen i andra ändan. Det ska sugas markluft och inte luft från himlen.
 
P Putnah skrev:
Hej, några bilder på installationen som lovat, om än något sent.

Provisorisk lösning med utblås och motordimmer.
Hej, gammal tråd men jag undrar vart i källaren det är borrat är det i nära yttervägg eller mera mitt i källaren?
 
C Christer21 skrev:
Hej, gammal tråd men jag undrar vart i källaren det är borrat är det i nära yttervägg eller mera mitt i källaren?
I mitt fal är det två hål diagonalt på centrum, det är markradonen som är mest och en del finns i väggarna, som ska ventileras ut med fläkt.
 
  • Gilla
Christer21
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.