Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De flesta jag känner som betalar statlig inkomstskatt har förhandlat bort sin övertidsersättning till en kombination av tid (en sjätte semestervecka) och lön.
Detta var när man var yngre och folk hade löner strax runt brytpunkten, nuförtiden är lön inget som diskuteras
 
Istället för att betala statligskatt har jag valt att ta 10v semester varje år 😎..

Roligare att sitta och fiska med barnen istället för att jobba arselet av sig och ha en ferrari i garaget..
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
..och jag tog inte ut någon lön i mitt företag förra året…

Men nu är vi långt från räckvidden på elbilar. Det som är vanligt är att tjänstemän med god lön har förmånsbil och den är numer elektrisk främst beroende på förmånsvärdet men även arbetsgivarens bilpolicy.
 
A Avemo skrev:
Men även du måste väl förstå att det även finns många för vilka det är ett bra alternativ att köpa en ny bil. Eller en elbil. Eller rent av en ny elbil.
Ur privatekonomisk synvinkel är det nästan aldrig ekonomiskt försvarbart att köpa en ny bil, värdeminskningen de första åren är så stor.
 
N Nerre skrev:
Ur privatekonomisk synvinkel är det nästan aldrig ekonomiskt försvarbart att köpa en ny bil, värdeminskningen de första åren är så stor.
Du slipper. Och därmed är du gynnad av alla som köper ny bil eftersom det ökar utbudet av begagnade. I alla fall så länge du inte tar ett steg till och avstår helt från bil. Det vore ännu bättre privatekonomiskt.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, jag tror också att Teslan är bättre rent räckviddsmässigt, den är byggd för att vara en elbil från början.
Men den enda Teslan man får dra ett rejält släp med är prismässigt samma pengar som Audin, så det är sjukt mycket pengar tycker jag för att lösa transportfrågan, när man dessutom får en tråkig helhetsupplevelse.
När man står där i decembernatten, och måste koppla av släpet, när allting är nedfruset, för tredje gången under den resan, och vänta ännu en timme på att "tanka".
Det är då frågan återkommer: - Varför gör jag det här???
Jag har ju bekanta som kör Tesla och Kia, så jag har väl en hyfsad bild av läget, och hur det funkar under riktiga vinterförhållanden och glesbygd.
En knappnål i kartan betyder att det finns en laddpunkt, vilket också (inte sällan) är två laddplatser, som dessutom delar på effekten, 120kW blir 60kW om vi är två, som dessutom inte alltid fungerar.
Påsk och sportlov....det var lagomt kul.
Men, som någon också nämnt, vi har olika bild av behovet, och olika förutsättningar.
Men för mig återkommer frågan ständigt om varför jag ska göra det här, det är ju inte bra?
Och en del tycker att det är det bästa som finns, och njuter hela tiden, så vi är alla olika, gott så, och det är ju bra att det finns valmöjligheter, och jag har full förståelse för det.
Ville bara ge min självupplevda syn på det hela, sedan får alla ta det för vad det är, en enskild människas tanke.
Och ärligt talat, jag undrar också varför du skulle göra det där.
Våra liv består av en massa trevliga val men även av en massa tvingande omständigheter.
Jag har en bil, har haft i flera år, som verkligen inte skulle vara något slags förstaval. Den finns, och måste bekostas av nöd och omständigheter. Det är inte det billigaste, verkligen inte det roligaste och inte mitt förstaval.
Men jag måste böja mig för kraven.
Eller möjligen ändra något annat i mitt, men i den ekvationen så vinner för tillfället läget idag.

Jag har i mitt liv haft boenden, anställningar, hobbys osv osv, som dikterat en del saker som kommer med i paketet, saker som inte alltid varit så roliga. Men det är bara att tugga i sig att det som kommer med "på köpet" kanske är något som är dyrare eller sämre eller tråkigare.
(T.ex har väldigt många arbeten jag haft dikterat att jag måste äga en bil som slukar vansinnigt mycket av mina pengar, pengar jag gärna använt till annat, eller gått ner i arbetstid med samma ekonomi).

Att du fortsätter med bensin eller diesel är kanske något av dessa tre saker, kanske alla eller ingen.
Men du är ju inte i läge ändå att ändra på detta utan att ändra något annat.
Så självklart ska du lägga elbilstankarna åt sidan, och fortsätta med bensin.

Och sluta lyssna på alla elbilsjesus som försöker övertyga dig om att det visst funkar, för det gör inte det för dig, punkt.
 
  • Gilla
  • Älska
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
J jocke31 skrev:
Det vet ju alla att en hantverkare behöver en Dodge RAM för att få plats med en tumstock och en skruvmejsel. 😎
En Dodge RAM köper hantverkaren för att man kan lyfta hela momsen vid köp.
Köper han en Caddy får han inte lyfta ett enda öre i moms.
Leasar han en Caddy får han lyfta hälften av momsen.

Dodge prisar det Svenska skattesystemet (och även oljebolagen)
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En Dodge RAM köper hantverkaren för att man kan lyfta hela momsen vid köp.
Köper han en Caddy får han inte lyfta ett enda öre i moms.
Leasar han en Caddy får han lyfta hälften av momsen.

Dodge prisar det Svenska skattesystemet (och även oljebolagen)
Det var ju någon som tog upp Ram 1500 trx för ett par veckor sedan. Skall den registreras som personbil i Sverige får den en maxlast på 280 kg. Så det blir ju ett rimligt val för den som bara behöver frakta en tumstock och en skruvmejsel. Behöver man lasta tyngre så blir en Caddy ett bättre val.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Avemo skrev:
Det var ju någon som tog upp Ram 1500 trx för ett par veckor sedan. Skall den registreras som personbil i Sverige får den en maxlast på 280 kg. Så det blir ju ett rimligt val för den som bara behöver frakta en tumstock och en skruvmejsel. Behöver man lasta tyngre så blir en Caddy ett bättre val.
Japp, det är ju helt fantastiskt. :D
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och sluta lyssna på alla elbilsjesus som försöker övertyga dig om att det visst funkar, för det gör inte det för dig, punkt.
Tack!
Ja, precis, det funkar inte för mig, men jag är tydlig med att det är just för mig.
Funkar det för någon annan så är det bra för den personen.
Kan ibland vara lite tröttsamt att höra alla argument för att en lösning skulle passa alla, vi har alla olika behov och framförallt förutsättningar.
Och den "mentala bandbredden" är inte heller obegränsad, så någonstans väger jag in en helhetsupplevelse i allting, och där hanmar en elbil utanför mitt livspussel.
Allt gott, och trevlig lördag!
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
Hannuse Hannuse skrev:
Tack!
Ja, precis, det funkar inte för mig, men jag är tydlig med att det är just för mig.
Funkar det för någon annan så är det bra för den personen.
Kan ibland vara lite tröttsamt att höra alla argument för att en lösning skulle passa alla, vi har alla olika behov och framförallt förutsättningar.
Och den "mentala bandbredden" är inte heller obegränsad, så någonstans väger jag in en helhetsupplevelse i allting, och där hanmar en elbil utanför mitt livspussel.
Allt gott, och trevlig lördag!
Så är det ur ett individuellt perspektiv, på gruppnivå kan diskussionen vara lite annorlunda och jag tror att vi hade vari betjänta av ett intelligentare offentligt samtal.

Rent krasst så handlar det inte om hur många bilar av ena eller andra sorten vi har, det handlar om att flytta körsträcka från fossilt till el. De speciella situationer som alltid dyker upp är en försvinnande del av den samlade svenska körsträckan, man behöver alltså inte börja där utan all vanlig körning med personbil i bebodda delar av landet är ett mycket vettigare fokus.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Så med andra ord är tråden mest intressant för oss som ännu inte ser elbil som ett alternativ idag och den utvecklingen som pågår.😉
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Så med andra ord är tråden mest intressant för oss som ännu inte ser elbil som ett alternativ idag och den utvecklingen som pågår.😉
Kanske, det handlar dock inte så mycket hur individen ser på det, jag anser att systemen bör sättas upp för att uppnå detta och blir då fossilanvändning något som är exklusivt för dessa tillfällen så är det inget problem men heller inget som händer så många eller ofta.
 
D djac skrev:
Så är det ur ett individuellt perspektiv, på gruppnivå kan diskussionen vara lite annorlunda och jag tror att vi hade vari betjänta av ett intelligentare offentligt samtal.

Rent krasst så handlar det inte om hur många bilar av ena eller andra sorten vi har, det handlar om att flytta körsträcka från fossilt till el. De speciella situationer som alltid dyker upp är en försvinnande del av den samlade svenska körsträckan, man behöver alltså inte börja där utan all vanlig körning med personbil i bebodda delar av landet är ett mycket vettigare fokus.
Absolut, men....då måste det ju fungera.
I annat fall blir ju dialogen enligt mig "flummig", om man bara kör med generella termer.
Men då bor jag i och för sig i norrland, alltså norrland på riktigt.
Det är både glesbefolkat och kallt, alltså kallt på riktigt.
Och den reflektion som jag har är att ska du köra elektriskt så ska du i huvudsak kunna ladda hemma, vilket också är en svårighet för väldigt många här uppe som bor i "stan".
Lägenhetsboende här är inte anpassat för det, det vill säga bor du i lägenhet kan du inte ladda hemma.
Ska du ladda någon annanstans, då är ekonomin i det elektriska helt borta.
Och vi följer ju pengarna, jag kör inte elektriskt för att det är "inne", status eller på något annat sätt häftigt, jag gör det i så fall för att det är billigare än den fossila transporten.
Det ska liksom bara fungera varje dag, och inte skapa mental ohälsa på vägen.
Men som @Mikael_L så så är det olika för oss alla, och ingenting är statiskt, vem vet om 10år vad som gäller då.
Jag är intresserad och nyfiken, men har en gräns också för vad jag vill betala i pengar och mental hälsa.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Kanske, det handlar dock inte så mycket hur individen ser på det, jag anser att systemen bör sättas upp för att uppnå detta och blir då fossilanvändning något som är exklusivt för dessa tillfällen så är det inget problem men heller inget som händer så många eller ofta.
Men det får nog bli en egen tråd, blir för komplicerat utifrån forskning, klimat, politik, etc. Så ta det gärna i en ny tråd med det syftet
Att "bara" fokusera på "För tidigt att köpa elbil? Räckvidd" utifrån funktion och ekonomi är tillräckligt komplext i den här tråden "för oss individer" som ska välja fordon.😉
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.