Jag kan ha missuppfattat och det kanske ändå inte är relevant, men jag tolkar det som att firman som filmade hittade skadan 27 meter ut, stämmer det? Det kan inte vara så att skadan då är utanför er fastighet? Att det gjorts något grävjobb där man av någon anledning behövt/passat på att byta era rör och entreprenören gjort ett dåligt jobb?
Bara en tanke...
 
D D_Anders skrev:
Vill du bara byta precis där problemet är så kanske du kan handgräva? Det är mjukt nu.
Vill du byta mer så bör du väl byta allt som ligger utanför huset och då spelar det ingen roll var problemet befinner sig.
Ja det kanske g
T ToRy skrev:
Jag kan ha missuppfattat och det kanske ändå inte är relevant, men jag tolkar det som att firman som filmade hittade skadan 27 meter ut, stämmer det? Det kan inte vara så att skadan då är utanför er fastighet? Att det gjorts något grävjobb där man av någon anledning behövt/passat på att byta era rör och entreprenören gjort ett dåligt jobb?
Bara en tanke...
Hej! Nej, 27m är totala längden till den större stammen i gatan. Oklart hur många meter som är på vår fastighet dock. Skadan var runt 7m ut om jag minns rätt.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Hej

Jag skulle råda dig att ta in offert på byta hela avlopsstammen från hus till tomtgräns, den del som är din.
Istället för 5-7 timmar så ca 30-35h, och slutnota landar på runt 40t men då har du bra rör hela vägen, anledning till dom bytt är med stor sannolikhet att det gått ner rötter i betongröret och lett till stopp eller att röret kollapsat, det rör som ligger där är från när huset byggdes och vem vet hur länge det går innan nästa kollaps kommer, rörets bästföredatum har passerats.
Sen är det svårare få en snygg del skarv med rätt fall osv så jag skulle rekommendera byta hela.
Har du kontakt med grävmaskinist så kan du vara spadgubbe och hjälpa till och ni fixar byte av avlopsstam själva, är inte svårt och dom flesta grävmaskinister har erfarenhet av att fläta ihop avlopp
Sen om du har riktigt tur ligger det 160 betongrör och då kan du lägga 110 rör i befintligt rör, då behöver du bara gräva upp några punkter

Lycka till
 
Börja med att strunta i snålspolningen på toastolen. Spola med allt vatten så kommer det sannolikt inte att vara ett problem!
Snålspolningen är djävulens påhitt om du inte har ett nytt avloppssystem!
 
  • Gilla
MARTINOV och 2 till
  • Laddar…
M MARTINOV skrev:
Av oklar anledning så har röret satt sig och "tiltat" några grader, vilket innebär att det i ena ändens anslutning mot betongröret är som en backe nedåt, och i andra ändens anslutning är det som en "klack" uppåt, där papper o.s.v. fastnar.
Vad är det för toalettpapper som inte löser upp sig i vatten?
M MARTINOV skrev:
Idag kom en reline-firma som även de filmade röret och bekräftade vad spolteknikern sagt. Enligt honom går avloppet inte att relina genom "klacken" då öppningen kommer bli för liten just där.
Varför relina? Läcker avloppet också?
M MARTINOV skrev:
Enda sättet enligt reline-företaget är att gräva upp och byta ut plaströret som ligger skevt.
Ganska enkelt ingrepp om det är utomhus. Ligger det inte för djupt kan du fixa det själv med en spade och ett plaströr för en hundralapp. Eventuellt behöver du en adapter för betongrör också som kostar ytterligare en femtiolapp. Så har jag gjort.
 
C cbrolin skrev:
Vad är det för toalettpapper som inte löser upp sig i vatten?

Varför relina? Läcker avloppet också?

Ganska enkelt ingrepp om det är utomhus. Ligger det inte för djupt kan du fixa det själv med en spade och ett plaströr för en hundralapp. Eventuellt behöver du en adapter för betongrör också som kostar ytterligare en femtiolapp. Så har jag gjort.
Tack för svar! Vanligt papper, kanske fastnar så mycket i klacken att det bygger på snabbare än det löses upp? Har ingen aning hur det händer, men jag såg det själv när de skickade in kameran.

Relining rekommenderades på övrig sträcka då betongrörets insida var slitet med synliga stenar/ballast, lite rotinträngning i skarvar etc. Det var i dåligt skick helt enkelt, den biten fattar jag att jag åker på, därför kändes det inte relevant att ta upp här. Ville mest veta om det gick att få någon hjälp via dolda fel gällande det felaktigt installerade plaströret mitt på sträckan :)

Hur som helst lutar det nu åt att vi gräver upp och byter allt från rensbrunn till gata.
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
C
M MARTINOV skrev:
Hur som helst lutar det nu åt att vi gräver upp och byter allt från rensbrunn till gata.
Rekommenderar att du byter hela vägen till insidan av huset. I synnerhet om det inte innebär några större skador på ytskikt inomhus eller om du inte ändå tänkte dränera eller isolera grunden inom närmaste framtiden. Annars får du eller framtida ägare gräva upp igen när stumpen mellan huset och rensbrunnen behöver bytas.

Från en som precis behövt gräva upp en bit av ett relativt nyanlagt avlopp igen.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Rekommenderar att du byter hela vägen till insidan av huset. I synnerhet om det inte innebär några större skador på ytskikt inomhus eller om du inte ändå tänkte dränera eller isolera grunden inom närmaste framtiden. Annars får du eller framtida ägare gräva upp igen när stumpen mellan huset och rensbrunnen behöver bytas.

Från en som precis behövt gräva upp en bit av ett relativt nyanlagt avlopp igen.
Tack för varningen! Jag frågade faktiskt firman som ska byta från husvägg till anslutningspunkt, om jag inte missförstod något så skulle det gå att bila upp de få meterna gjutjärnsrör i källaren och sen ansluta nytt rör i källargolvet till det nylagda röret vid yttervägg. Kanske behöver dubbelkolla detta och få lite mer detaljer där så vi inte åker på ett sånt trist dubbeljobb...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Frågan är hur mycket det kostar att åtgärda felet? Jag tänker på att en process kostar massa pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.