Ok, då har det givit någon form av motivering. Men det måste finnas något mer de reagerar över. Det är inte unikt att göra flera affärer. Men det triggar troligen lite djupare kontroll.
 
H Hullefar skrev:
Lite OT men av nyfikenhet... gäller särskilda regler för rika människor tro?

Alltså om jag har en miljard på bankkontot, kan jag då inte köpa en villa på Djursholm för säg 70 mille genom att bara föra över pengarna? Måste man löjla sig med lån då?
Tyvärr inte. Penningtvättlagen. Bara banker som har rätt att tvätta pengar och använda våra pengar. Detta är faran med centraliserad finans. Farligt att de äger oss
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Filjan Filjan skrev:
Första köpet var bolån sedan när jag sparande mera så gjorde jag "lösa lånet". Då när jag sålde den så tjänade jag ca 150 tusen och sedan köpte jag den andra bostad, när jag sålde den så tjänade jag 100 tusen där. Så 250 plus min sparade är det beloppet som den nya lägenheten kostar. Pengarna har passerat den vanliga banken hela tiden.
Det där kan nog flaggas som misstänkt penningtvätt om det gjort under en relativt kort tid. Ett sätt för kriminella att föra över pengar är att den som ska få pengarna köper en fastighet och sedan säljer den för överpris. Alternativs köper den till ett underpris.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Filjan Filjan skrev:
Flesta har skrivit fram å bak, känns att de har inte förstått riktigt vad frågan är.
Bostaden jag köper är inte pant dvs säljaren har inte bolån på den enligt mäklaren. Å andra sida banker erbjuder inte mig bolån för att jag ska kunna ta bolån, det är samma skäl de uppger att jag har köpt och sålt flera bostäder i en och samma år men det är endast två jag har sålt inget mer. Så därför det finns två alternativ, den ena antingen förlorar pengar genom att bli skadestånd skyldig "att jag kan ej köpa bostaden" andra alternativ är att gå med på egna pengar "kontanttillträde". Swedbank är min nuvarande bank och har varit sedan första dag. Swedbank säger nej till båda bolån och kontanttillträde medan där har jag mina pengar och all historiken. Andra banker som sbab, skandia ..... säger nej till bolån, och även nej till kontanttillträde för jag är inte kund hos de och sbab sa "du måste ha bolån hos oss för att sedan kunna hjälpa dig med kontanttillträde på en annan bostad du vill köpa" men det gör inte bolån "vad fan ska jag göra med kontanttillträde om jag har en bolån hos er"

Handelsbank säger du behöver bli medlem först sen efter kan vi gå igenom och se om vi kan hjälpa dig med kontanttillträde, men säger också om du vill bli medlem så tar det ca 3 månader. Behandlingstiden är lång just nu.

Har pratat med mäklaren kort, har hon sagt att banken bör vara inblandad för köpet.

Nu då dyker det en till fråga när jag läser tråden nere.
Finns det någonstans jag själv kan gå och be de penningtvätt kontrollera mina egna pengar och sedan få bevis på det skriftligt att om pengarna är rena och vita? Så att jag kan göra själv överföring och visa det skriftliga beviset till mäklaren på mina pengar.
Min bank ville ha skickat underlag var pengarna kom ifrån. Kan du visa det, kan de inte neka. Men som sagt, fullmakt till banken ändå att du plockar ut dina egna pengar.

Du kan aldrig överföra så mycket pengar själv och betala till säljaren

Pengar måste komma från banken och med deras hjälp. Så klart tjänar dem 5000 kr på det
 
Filjan Filjan skrev:
Hej,

Jag är köpte och sålde två bostäder på grund av särkilda skäl. Den ena vart för stort men den andra hade ingen balkong. Nu när jag har skrivit på köpe kontrakt till tredje bostadsrätt så vill jag bolåna, men bankerna nekar. Enligt de har jag köpt och sålt men när jag lånar pengar/någon annan går i Borgen för att jag ska kunna göra kontanttillträde ändå banken nekar. Swedbank har inte ens frågat vart pengarna kommer ifrån eller källa till de men fortfarande nekar och säger att du har köpt och sålt två bostäder tidigare vi har fullt rätt att neka kontanttillträde. Så vad är problemet? Och hur löser jag detta?

Kan jag själv be finnanspolisen att kolla upp pengarnas källa? För jag vet att pengarna är helt rena och sparande av lön. Eller kan jag klaga på banken iså fall till vem?

Nästa 5 banker har avslagit bolån och 2 av de har nekat kontanttillträde för att jag ej är kund där och jag vet inte heller om jag blir kund så kommer de göra detta för det ger inte rak svar. Och nu swedbank som är min vardagsbank också nekar till kontanttillträde.

Hjälp, jag har snart tillträde på bostaden och kanske förlorar handpenningen?
Gör en polisanmälan och ta det till rätten. Banken har redan godkänt pengarna in på ditt konto och har därmed "godkänt" de tillgångarna. Bankerna har så mycket konstigheter för sig idag så någonstans måste man sätta ner hälen...
 
  • Haha
Stickan56
  • Laddar…
M moger skrev:
Tyvärr inte. Penningtvättlagen. Bara banker som har rätt att tvätta pengar och använda våra pengar. Detta är faran med centraliserad finans. Farligt att de äger oss
Det finns ingen centraliserad finans. Tvärtom finns många konkurrenter.

Det som är centraliserat är statens makt. Och det är den som genomfört lagstiftningen som tvingar aktörerna i finanssektorn.

Och det är ni själva (som gnäller på bankerna) som röstat fram riksdagen som genomfört lagstiftningen.
Det är ert eget fel. Ni är själva ansvariga.

Ni hade istället kunnat rösta fram ett liberalt samhälle där staten tar 5% i skatt och bara sköter försvar och rättsväsende. Och som inte bötfäller banker på sanslösa belopp.
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
Filjan Filjan skrev:
Jag skrev ju att på grund av särkilda skäl och bland annat för stort och ej balkong.
Och det syntes inte vid visningen?
Filjan Filjan skrev:
Det är just det som är problemet att banken inte ens tar ett möte så att vi kan gå igenom vad anser de är problem. De endast ger mig svar att vi kaninte hjälpa dig på geund av jag har gjort föera affäre under samma år. Hade de suttit med mig och gått igenom historiken så är allt lätt och solklart.
Och om man ser att köparna av dina tidigare sålda bostäder är flaggade som kriminella. Och du gjort två sådan affärer på kort tid, ska banken då verkligen medverka till en 3: sådan affär?

Är du ens beredd att betala banken för deras kostnader för att gå igenom alla dina transaktioner och de som är inblandade?
Kan ju bli en ansenlig summa det. Jag tvivlar faktiskt på att du är villig att betala dom för deras kostnader.
Var går din smärtgräns för att ersätta banken?
 
  • Haha
Stickan56
  • Laddar…
Claes Sörmland
D daVinci skrev:
Och det syntes inte vid visningen?

Och om man ser att köparna av dina tidigare sålda bostäder är flaggade som kriminella. Och du gjort två sådan affärer på kort tid, ska banken då verkligen medverka till en 3: sådan affär?
Då ska banken polisanmäla det och lämna frågan till åklagare att utreda det. Man är oskyldig tills motsatsen bevisas i domstol.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då ska banken polisanmäla det och lämna frågan till åklagare att utreda det. Man är oskyldig tills motsatsen bevisas i domstol.
En vild gissning är att TS inte heter Anders Andersson och får lite extra dålig "service" även pga detta....
 
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
heisiandiishe
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svaret är väl helt enkelt att Swedbank inte tjänar några pengar på dig så de nekar att använda det där tilträdessystemet Tambur.
Fjärde kontanttillräde för ett par månader sedan. Kostade 5000kr och använde min egen bank sedan 25 år SEB
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
E Elisabeth54 skrev:
Har du alla pengar i Swedbank? Mycket konstigt att de nekar kontant tillträde. Du måste få veta orsaken till det!
Annars kan du kanske ordna det genom säljarens bank, men då kostar det ca 5 tusen kronor.
Lycka till!
Det kostar 5000 oavsett om man är kund eller ej.
 
V Vargulvsson skrev:
Byt bank, vid detta laget borde alla veta att swedbank är den absolut sämsta korrupta skitbanken,
Nu har jag just Swedbank som min huvudbank. Jag har funderat att byta men i dagens läge så vågar jag inte. Som det är nu så har ju banken en flerårig kundkännedom om mig. Det vill man ju inte riskera att de glömmer bort den.
 
  • Gilla
Rubicon
  • Laddar…
Claes Sörmland
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Fjärde kontanttillräde för ett par månader sedan. Kostade 5000kr och använde min egen bank sedan 25 år SEB
Ja men då involverade du ju banken. Klart du får betala då och då använder de Tambur.

Mitt förslag är att TS inte involverar banken. Vet dock ej vilka belopp vi talar om, 250000 kr + egna besparingar har uppgivits vara priset på bostadsrätten. Jag har tolkat det som en billig sak under miljonen. Men de egna besparingarna kanske är många miljoner. Då blir det ju problem med överföringarna om alla dessa miljoner ligger på enbart Swedbank.
 
M merbanan skrev:
Nu har jag just Swedbank som min huvudbank. Jag har funderat att byta men i dagens läge så vågar jag inte. Som det är nu så har ju banken en flerårig kundkännedom om mig. Det vill man ju inte riskera att de glömmer bort den.
Bara bli kund hos en annan bank och flytta över så det blir 50/50 hos dom. Sen det med långvarigt i en bank, det stämmer inte i dag, annat än i dom små kontoren på landsbygden, där alla nästa känner alla.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.