658 709 läst · 10 263 svar
659k läst
10,3k svar
Allt om bilen
Det var samma för mig med främre axelmuttern, jag drog åt max på min 210 moment nyckel, sen tog jag min ännu större fasta nyckel och drog ännu hårdare. Duger nog tänker jag.
Lokaliserat felet på handbromsen, dessa hylsor som vajern skruvas i så hade hoppat ur då jag motionerade vajern så det satt inte som det ska. Litet störande de kan hoppa upp och kärva till det.
Igår tog jag av bromsoket IGEN för det läckte ännu litet genom tätningen på fixen jag gjorde. De här kopparbrickorna är för hårda, jag värmde upp en med gasol och smälte den... Hoppsan provar igen och jo denna blev jättemjuk. Nu håller det tätt. Servade även oket med lite nya gummidelar.
Nu ska bromsvajern ställas in ännu det tar inte tillräckligt på höger sida ännu. Tur vädret är så skit, jag hade ändå inte kunnat köra saaben med sommarringarna på. Lånar föräldrarnas bil med vinterringar som står parkerad vid oss då dom är på resa. Mazda 626 -98 rullat snart 441,000km drar under 0,5 litern men vill bara ha 98ans bensin.
Som tack får dom ny radio för den gamla har gått sönder, kanske jag provar fixa den.
Lokaliserat felet på handbromsen, dessa hylsor som vajern skruvas i så hade hoppat ur då jag motionerade vajern så det satt inte som det ska. Litet störande de kan hoppa upp och kärva till det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Igår tog jag av bromsoket IGEN för det läckte ännu litet genom tätningen på fixen jag gjorde. De här kopparbrickorna är för hårda, jag värmde upp en med gasol och smälte den... Hoppsan provar igen och jo denna blev jättemjuk. Nu håller det tätt. Servade även oket med lite nya gummidelar.
Nu ska bromsvajern ställas in ännu det tar inte tillräckligt på höger sida ännu. Tur vädret är så skit, jag hade ändå inte kunnat köra saaben med sommarringarna på. Lånar föräldrarnas bil med vinterringar som står parkerad vid oss då dom är på resa. Mazda 626 -98 rullat snart 441,000km drar under 0,5 litern men vill bara ha 98ans bensin.
Som tack får dom ny radio för den gamla har gått sönder, kanske jag provar fixa den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har dragit centrummuttern bak på gamla bubblor, 36 hylsa. Jättelångt skaft, sen räkna på hur långt skaftet är och hur mycket man väger så får man ett mått på hur mkt som ska dras, sen drar man lite till så man får i en låssprint. De som inte drar denna hårt nog får den snart lossjuckad. Många ska väl vinkeldras isf moment...Stefan Bengtsson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 3 982 inlägg
Nej det blir det ju inte. Då kan jag nästa lämna in jobbet. 600:- är väl en halv arbetstimme på verkstad och gissar att detta skulle ta typ 2h så 1500:- till så fixar de det.Stefan Bengtsson skrev:
Kollat på foliering, här är en 900a som blev ganska häftig
https://bringatrailer.com/listing/1992-saab-900-7/
En annan där man använt foliering bara delvis och för att täcka en reparation av huven
https://bringatrailer.com/listing/1986-saab-900-turbo-16-valve/
https://bringatrailer.com/listing/1992-saab-900-7/
En annan där man använt foliering bara delvis och för att täcka en reparation av huven
https://bringatrailer.com/listing/1986-saab-900-turbo-16-valve/
Om felet är av typen för stort spel mellan remskivan och ankare/ytterdel som dras mot denna så fins det ofta schimsbrickor ilagda som man kan byta till tunnare dito eller ta bort helt om den är tunn eller ta bort den ena av dem om det är fler och få spelet från dryga 1 -1.2 mm när det inte längre orka dra av magnetfältet till kanske runt 0.4 mm. - man måste lossa ytterdelen (ankaren) som är fastdragen med en centrum-mutter som driver själva kompressorn för att komma åt dessa och det kan vara en del pyssel att dra av den sittande kvar i fordonet.H Harald Blåtumme skrev:Aisin Warner har gjort riktigt fina lådor som jag ser det, deras sexväxlade TF-80TC är riktigt bra. Sitter på gamla Volvo S80 och V70 2007-.
Men på tal om reservdelar. För BMW finns ju RealOEM, man matar in VIN och får fram alla komponenter som bilen utrustades med. Finns motsvarande för tex Volvo? Skulle undanröja alla tveksamheter tex när man beställer bromsskivor, eller för den delen magnetkoppling till AC som jag är på jakt efter nu.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 260 inlägg
Fast åtminstone Volvon har väl den nackdelen att den "kalibrerar" klossarnas läge vid körning så de ligger an litegrann med jämna mellanrum och därmed har ett högre slitage på bakbromsarna? Det var förklaringen jag fick av Volvoverkstaden varför bromsarna bak slits förhållandevis snabbt på V70/XC70.RoTe skrev:Elektrisk inbyggd i bromsoket är det bästa som finns ju! Inga jävla handbromsbackar som rostar fast, inga jäkla handbromswires som går av. Oket kommer ändå rosta fast någon gång under bilens livslängd i saltsverige så då får man en ny handbroms på köpet... Volvon jag hade med automat och dylik parkeringsbroms var dessutom så smart att den motionerade funktionen automatiskt då jag med automat bara använde P-läget så vida jag inte parkerade i lutning. Jag ser enbart fördelar!
/M
På våra Volvobilar vi haft, V70/90 modeller, har livslängd bak varit runt 7-8 tusen mil. Men det beror också mycket på var och hur du kör, samt inställning för bromsen t.ex. att den dras till så fort bilen står stilla och sedan släpper när du kör.M mgranbom skrev:Fast åtminstone Volvon har väl den nackdelen att den "kalibrerar" klossarnas läge vid körning så de ligger an litegrann med jämna mellanrum och därmed har ett högre slitage på bakbromsarna? Det var förklaringen jag fick av Volvoverkstaden varför bromsarna bak slits förhållandevis snabbt på V70/XC70.
/M
Oj suck... Bytte batteri och bilen lika stendöd. Nu började jag misstänka tändningslåset, då kom jag på tidigare ägaren installerade en extra borttagbar och dold nyckel som extra stöldskydd. Den hade jag visst kommit åt och vridit i OFF läge med foten. Så det var det, bilen startade direkt med det nya batteriet också. Mycket bättre än innan.
Drog man inte åt folkvagnens centrummutter till bakre bromstrumman tillräckligt så försvann splinesen i trumman, gissa hur jag vetJ JohanLun skrev:Jag har dragit centrummuttern bak på gamla bubblor, 36 hylsa. Jättelångt skaft, sen räkna på hur långt skaftet är och hur mycket man väger så får man ett mått på hur mkt som ska dras, sen drar man lite till så man får i en låssprint. De som inte drar denna hårt nog får den snart lossjuckad. Många ska väl vinkeldras isf moment...