Claes Sörmland
P pmd skrev:
Det håller nog många med om, men det finns knappast någon politisk vilja att ändra PBL.
Den ändrades för bara drygt tio år sen efter regeringens proposition "En enklare plan- och bygglag". Det bli alltså en rejäl uppförsbacke för den som ska argumentera för varför PBL bör ändras igen. "Den är ju redan förenklad".
Haha, och den blev värre än någonsin. Nu krävs tre bygglov för varje bygge. Dels det som heter bygglov och sen ett andra de facto-bygglov som man kallar för startbesked. Och så ett tredje bygglov, slutbeskedet.
 
  • Ledsen
mikethebik
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Haha, och den blev värre än någonsin. Nu krävs tre bygglov för varje bygge. Dels det som heter bygglov och sen ett andra de facto-bygglov som man kallar för startbesked. Och så ett tredje bygglov, slutbeskedet.
I en grå forntid när tidigare bygglovsregler gällde så fick man, efter beviljat byggnadslov, inte påbörja bygget förrän man hade fått igångsättningstillstånd.
 
Claes Sörmland
P pmd skrev:
I en grå forntid när tidigare bygglovsregler gällde så fick man, efter beviljat byggnadslov, inte påbörja bygget förrän man hade fått igångsättningstillstånd.
Ja, lite lustigt är det. Bygglov som inte ger lov att bygga.
 
Maalox Maalox skrev:
Helt klart är det så. Men praxis finns ju där vilket är det som (potentiellt) talar emot dig. Så i slutet av dagen blir det ju en fråga om dina ambitioner: få till en ändring av lagstiftningen eller 'rädda' din anläggning, det senare förefaller något mer pragmatiskt / mer realistiskt.

Edit: skulle en eventuell markhöjning vara det spår du väljer att gå så vill jag lova att forumets medlemmar kan komma med många kloka tips och idéer på kostnadseffektiva lösningar
Vore mycket tacksam för alla tips om hur man bäst gör en markhöjning. Kloka tips och idéer på kostnadseffektiva lösningar tar jag gärna emot. Om forumets medlemmar kan ta sig tid att tipsa så vore det till stor hjälp!
 
Nu vet jag inte vad det sägs om markhöjning i område som inte är detaljplanerat. Men att höja normalt utan marklov är 0,5 meter och att bygga en altan kan göras max 0,5 meter över mark utan bygglov. Har för mig att bonden som tog/tar emot schaktmassor måsta ha ett lov för det. då det är flera hundra m3 som slätas ut och det är då en jordbruksfastighet. Och höjningen ligger på några meter.
 
Claes Sörmland
Det krävs inget marklov att ändra markhöjd utanför detaljplanerat område.

(Det kan finnas krav inom område med områdesbestämmelser.)
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
P
Det är bara för Anki att fylla upp ända upp till undersidan av solpanelerna så är allt lugnt sen …
 
J jonaserik skrev:
Nu vet jag inte vad det sägs om markhöjning i område som inte är detaljplanerat. Men att höja normalt utan marklov är 0,5 meter och att bygga en altan kan göras max 0,5 meter över mark utan bygglov. Har för mig att bonden som tog/tar emot schaktmassor måsta ha ett lov för det. då det är flera hundra m3 som slätas ut och det är då en jordbruksfastighet. Och höjningen ligger på några meter.
Vad jag kan se gäller detta:
Utanför område med detaljplan krävs inte marklov enligt plan- och bygglagen (2010:900), PBL, om det inte är reglerat i områdesbestämmelser.

Men vad är bästa sättet att höja marken? Någon som vet och kan ge goda råd?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Köp hem fylle från åkare. Problemet är ju bara att det som var så enkelt före solpanelerna var på plats nu blir ett elände. D v s hur får man in massorna under panelerna utan att först avlägsna dem?
 
P
Kolla först med kommunen om det finns områdesbestämmelser där du bor.

(. Det verkar inte finnas några områdesbestämmelser alls i Borås kommun. Jag sökte på det ordet på kommunens webbplats och fick ingen träff för någon sida som beskriver vilka områden i kommunen som har områdesbestämmelser. .)
 
Claes Sörmland
Och du behöver inte fylla ända upp. Någonstans vid 1,6-1,2 m mellan mark och solpanelernas undersida så försvinner bygglovskravet. Då går det inte att uppehålla sig under dem längre.
 
Blir svårt att få in under, en grävmaskin och fylla upp runt kanske går, då är det markhöjt runt och en grop i mitten. Gropar finns inget om, så den delen hamnar nog utanför allt. detta bara en tanke på vad som kan göras. Det var ju frågan om att det är för högt och mätning gjord på sidorna om panelbygget.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och du behöver inte fylla ända upp. Någonstans vid 1,6-1,2 m mellan mark och solpanelernas undersida så försvinner bygglovskravet. Då går det inte att uppehålla sig under dem längre.
De säger 1,9 meter här. Nu alltså. (Synd att de inget sa om det innan anläggningen byggdes.)
 
J jonaserik skrev:
Blir svårt att få in under, en grävmaskin och fylla upp runt kanske går, då är det markhöjt runt och en grop i mitten. Gropar finns inget om, så den delen hamnar nog utanför allt. detta bara en tanke på vad som kan göras. Det var ju frågan om att det är för högt och mätning gjord på sidorna om panelbygget.
Det var intressant. Grop i mitten? Vet du någonstans man kan läsa/få information om det?
 
Claes Sörmland
anki bengtsson anki bengtsson skrev:
De säger 1,9 meter här. Nu alltså. (Synd att de inget sa om det innan anläggningen byggdes.)
Menar byggnadsnämnden att det räcker att höjden maximalt är 1,9 m mellan mark och solcellers undersida för att bygglov ej ska krävas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.