M mickef skrev:
Om resten av väggen är ångtät så är det där ev. fuktig luft läcker ut och bildar kondens någonstans på vägen.
Jo, fast dels är det just läckage vi ska stoppa, dels så ska det vara undertryck inne i huset, vilket det ju är med tanke på draget. Och sedan finns här inget som kan ta skada ev fukt heller, alu i sten håller sig länge...
 
K karlmb skrev:
Jo, fast dels är det just läckage vi ska stoppa, dels så ska det vara undertryck inne i huset, vilket det ju är med tanke på draget. Och sedan finns här inget som kan ta skada ev fukt heller, alu i sten håller sig länge...
Jag tror inte heller att fuktvandringen är något problem utan svarade bara på frågan varför det skulle kunna vara viktigt att foga mellan karm och vägg. Drevet i sig stoppar inte drag utan det måste fogas eller listas. Listen måste målas in eller fogas om man ska undvika drag.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Kvantifiera gärna detta.
Det kan vara så att hälften av 0 är 0...............
Så energiförlusten är så ringa att inköp och byte av fönster ta århundraden att spara in.
/W
Bågarna är som nya så jag har som sagt inte tänkt byta fönstren eller glaskassetterna. Det var bara min nyfikenhet. Man fryser när man ser husbyggarprogrammen på TV, det är glas från golv till tak så jag har väl tänkt att det måste finnas bättre grejor idag. Oavsett skulle jag inte vilja bo i ett akvarium, det skulle kännas olustigt under mörka höstkvällar att vara till allmänt beskådade...
 
A
O Ole E skrev:
Jag har precis bytt fönster i ett hus som hade 2-glas kopplade fönster med träkarmar till 3-glas energiglas med PVC-karmar köpta direkt från fabrik i Polen. PVC-karmar påstås vara bäst ur isoleringssynpunkt. Enormt mycket billigare från Polen. Man kan få dem på millimetern i den storlek man vill och skapa utrymme för drevning.
Var köpte du fönstrena i Polen? Kan du tipsa om webbutik och betalade du först efter leverans?
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Jag köpte dem från ett företag dom heter Agat+ . Har handlat från dem 3 gånger, första gångerna för ca 10 år sedan var det till och med fraktfritt me numera tar de brtalt för frakt. Sista gången jag handlade vsr förra året . Jag fick betala halva beloppet för att de skulle dra igång tillverkningen och sen andra halvan innan leverans. Jag köpte två dubbla helglasade altandörrar, en enkel helglasad altandörr och ca 25 fönster i varierande storlekar, totalt kostade det ca 80000 har jsg för mig. Det är 3-glas isolerglas.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.