M mickef skrev:
1 tub latex räcker till alla fönster, ger samma resultat och behöver inget för och efterarbete.
Utefog håller bättre på utsidan.
 
K karlmb skrev:
Utefog håller bättre på utsidan.
Fast det stänger in fukt, bättre att täta inifrån.
 
M mickef skrev:
Fast det stänger in fukt, bättre att täta inifrån.
Det är ju bara precis där fogen sitter.
Hur kan det bli ett problem, ska man inte kunna använda utefog då?
 
K karlmb skrev:
Det är ju bara precis där fogen sitter.
Hur kan det bli ett problem, ska man inte kunna använda utefog då?
Helst inte. Luftat utåt tätat inifrån.
 
Nej, det går inte att få igen pengarna på ett fönsterbyte inom rimlig tid.

Bytte samtliga fönster för ca 170 tkr och sparade ca 1-2 000 kWh per år iom uppvärmning med värmepump.

Jag kanske lever 25 år till och får naturligtvis inte tillbaka pengarna men varför ska jag ha en dålig inomhuskomfort dessa 25 år?

Visst några tycker säkert att det är värt att lida en del för dom pengarna eller har helt enkelt inte råd.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Nej, det går inte att få igen pengarna på ett fönsterbyte inom rimlig tid.

Bytte samtliga fönster för ca 170 tkr och sparade ca 1-2 000 kWh per år iom uppvärmning med värmepump.

Jag kanske lever 25 år till och får naturligtvis inte tillbaka pengarna men varför ska jag ha en dålig inomhuskomfort dessa 25 år?

Visst några tycker säkert att det är värt att lida en del för dom pengarna eller har helt enkelt inte råd.
Men då bytte du ju inte pga att du trodde att du skulle få tillbaka pengarna, utan du köpte för att få bättre komfort och som bonus sparar du lite pengar.
Det jag (och många andra) vänder sig emot är just sälj argumentet att man sparar "massor" med pengar och de betalar av sig tokfort och som bonus får man bättre klimat.
 
M MrDizzy skrev:
Men då bytte du ju inte pga att du trodde att du skulle få tillbaka pengarna, utan du köpte för att få bättre komfort och som bonus sparar du lite pengar.
Det jag (och många andra) vänder sig emot är just sälj argumentet att man sparar "massor" med pengar och de betalar av sig tokfort och som bonus får man bättre klimat.
Den beräknade besparingen i kilowattimmar kan divideras med COP om uppvärmning sker med värmepump.

Ett exempel för dom som inte förstår: besparing ca 4000 kWh år, uppvärmning med nyare bergvärmepump COP ca 4,0 = 4 000 / 4 = 1 000 kWh. Besparing i kronor vid total elkostnad 1,50 kr / kWh = 1 500 kr per år.

Återbetalningstid vid en investeringskostnad på 150 000 kr = 150 000 / 1 500 = 100 års återbetalningstid
 
M mickef skrev:
Helst inte. Luftat utåt tätat inifrån.
Vi pratar om 5-10mm av en vägg på flera meter. Varför skulle fukten ge problem just där?
 
M mickef skrev:
Fast det stänger in fukt, bättre att täta inifrån.
M mickef skrev:
Helst inte. Luftat utåt tätat inifrån.
Det är stenfasad (tegel) då fogas det på utsidan.
Om det däremot varit träfasad så hade man fogat på insidan.
 
1 123abc skrev:
Det är stenfasad (tegel) då fogas det på utsidan.
Om det däremot varit träfasad så hade man fogat på insidan.
Med aluminiumfönster mot betong spelar nog inte fukten så stor roll, möjligtvis att ev. drev kan bli lite sunkigt. Att demontera plåten och foga utifrån för att eliminera drag känns omständigt.
 
M mickef skrev:
Med aluminiumfönster mot betong spelar nog inte fukten så stor roll, möjligtvis att ev. drev kan bli lite sunkigt. Att demontera plåten och foga utifrån för att eliminera drag känns omständigt.
Normalt använder man antingen fog eller lister men TS problem förstår jag som misstänkt bristfällig drevning som bör kontrolleras.
Lister måste demonteras för att konstatera och åtgärda problem.
 
1 123abc skrev:
Normalt använder man antingen fog eller lister men TS problem förstår jag som misstänkt bristfällig drevning som bör kontrolleras.
Lister måste demonteras för att konstatera och åtgärda problem.
Fog och list är det normala, eller bör åtminstone vara det normala. Ts har problem med drag vilket torde bero på läckage mellan båge och karm men om läckaget är mellan karm och vägg så är en fog där tillräckligt.
 
M mickef skrev:
Fog och list är det normala, eller bör åtminstone vara det normala. Ts har problem med drag vilket torde bero på läckage mellan båge och karm men om läckaget är mellan karm och vägg så är en fog där tillräckligt.
Draget kan likväl komma från luftspalt innanför teglet men det går att kontrollera om lister demonteras.
Nu har jag inte lusläst tråden men jag har inte uppfattningen att det drog mellan karm och båge ena bilden visar ett fast fönster (inte öppningsbart).
 
1 123abc skrev:
Draget kan likväl komma från luftspalt innanför teglet men det går att kontrollera om lister demonteras.
Nu har jag inte lusläst tråden men jag har inte uppfattningen att det drog mellan karm och båge ena bilden visar ett fast fönster (inte öppningsbart).
Båda fönstren verkar vara fogade så om det drar lika från båda så är det förmodligen kallras eller "kallstrålning".
 
K karlmb skrev:
Vi pratar om 5-10mm av en vägg på flera meter. Varför skulle fukten ge problem just där?
Om resten av väggen är ångtät så är det där ev. fuktig luft läcker ut och bildar kondens någonstans på vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.