I InsidersUnited skrev:
Tänk nu också på ni som klagar på inflationen vi hade, den har också minskat era skulder med lika många %. Det var så de som köpte hus på 70talet kunde bli skuldfria så snabbt, inte bara att de var "duktiga".
T Taxture skrev:
Bind räntan på t.ex SBAB sparkonto så får man över 4% och så skjuter man amorteringen tills räntan på lånet går upp

Ni verkar prata om samma effekt här. Menar ni inflation går upp = lånade pengars värde går ner?

Aldrig tänkt på det innan och får tacka för att jag gör det nu, förstår dock inte hur det blir lönsamt att att göra som i ditt exempel Taxture, har du ork att utveckla?
 
O
3umblebee 3umblebee skrev:
Ni verkar prata om samma effekt här. Menar ni inflation går upp = lånade pengars värde går ner?

Aldrig tänkt på det innan och får tacka för att jag gör det nu, förstår dock inte hur det blir lönsamt att att göra som i ditt exempel Taxture, har du ork att utveckla?
Ja, om inflationen går upp "försvinner" stor del av lånet. För värdet på lånet är statiskt men inflationen förändras. Sen är det ju så att vid hög inflation är det samtidigt högre ränta. Sen krävs ju också att lönerna följer med och så har inte varit fallet i Sverige än.

Det blir lönsamt för mellanskillnaden mellan låneränta och inlåningsräntan. Om du lånar 1 mkr av mig för 2% ränta, sen kommer Anders och vill låna 1 mkr av dig för 4% ränta så "tjänar" du ju på mellanskillnaden och ju längre du lånar pengarna ju mer tjänar du på det. Vissa kan göra det nu då de band lånen innan räntorna stack iväg uppåt 2022.
 
  • Gilla
3umblebee
  • Laddar…
Låna till 1,43% sbab obundet ger 3,75%
Bind sparandet 3 eller 6 månader och få 4,25%
Valet att inte amortera är rätt lätt då?
När låneräntan går upp använd sparpengarna till amortering…….
 
  • Gilla
Mortsken och 1 till
  • Laddar…
Sover bättre om jag amorterar, även om det sparas också i olika värdepapper.
 
I igelkotten82 skrev:
Resterande utrymme i vardagsekonomin hade jag investerat i en indexfond som speglar den svenska aktiemarknaden då jag tycker det är tråkigt att jobba med pengar. Den svenska aktiemarknaden bör avspegla konjukturen i den region jag själv befinner mig i och minskar risken för att valutaförändringar påverkar fondens värde.
Varför vill du att investeringarna skall avspegla konjunkturen där du befinner dig? Det innebär ju att det finns en större risk att investeringarna har gått ner precis när du blir av med jobbet och behöver utnyttja sparkapitalet. Ur diversifieringsperspektiv så brukar det ju rekommenderas det motsatta: att man inte investerar i sånt som är korrelerat med ens egen anställning.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
G
T Taxture skrev:
Låna till 1,43% sbab obundet ger 3,75%
Bind sparandet 3 eller 6 månader och få 4,25%
Valet att inte amortera är rätt lätt då?
När låneräntan går upp använd sparpengarna till amortering…….
Betalar du ingen skatt på dina ränteinkomster?
 
Min filosofi är att alltid se till att ha lånegrad på 50%. Lånade upp till 50% på huset när marknaden stod som högst för ca 2 år sedan. På så sätt får vi tillgång till pengar som annars är låsta och risken är minimal att bostadsmarknaden skulle dippa så mycket att en lånegrad på 50% skulle vara ett problem. Har även tagit bort all amortering sedan vi hamnade på 50%. Bättre satsa på börsen än att amortera om man har marginaler och också bra att ha pengar tillgängliga. Den dag man fyller 60 slutar bankerna låta en låna på bostaden så då får man sälja bostaden eller ta ett dyrt hypotekslån för att få tillgång till pengarna.
 
  • Gilla
Hjaal och 6 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Betalar du ingen skatt på dina ränteinkomster?
30% som alla men får ju även ränteavdrag från låneräntan………

Visste inte att allt måste redovisas efter skatt 🤔
 
T Taxture skrev:
30% som alla men får ju även ränteavdrag från låneräntan………

Visste inte att allt måste redovisas efter skatt 🤔
Kapitalbeskattning och avdrag är asymmetrisk, det finns igen övre gräns för vinstbeskattning med 30% men avdrag har en gräns på 100k där avdraget sedan sjunker till 21%.
Medges, normala inkomster och lån påverkas inte men det förtjänas att påpekas att det finns skillnader.
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
G
T Taxture skrev:
30% som alla men får ju även ränteavdrag från låneräntan………

Visste inte att allt måste redovisas efter skatt 🤔
Kan ju vara bra att förstå hur det funkar om man lämnar tips.
 
B Brickeberg skrev:
Min filosofi är att alltid se till att ha lånegrad på 50%. Lånade upp till 50% på huset när marknaden stod som högst för ca 2 år sedan. På så sätt får vi tillgång till pengar som annars är låsta och risken är minimal att bostadsmarknaden skulle dippa så mycket att en lånegrad på 50% skulle vara ett problem. Har även tagit bort all amortering sedan vi hamnade på 50%. Bättre satsa på börsen än att amortera om man har marginaler och också bra att ha pengar tillgängliga. Den dag man fyller 60 slutar bankerna låta en låna på bostaden så då får man sälja bostaden eller ta ett dyrt hypotekslån för att få tillgång till pengarna.
Var har du fått att banker slutar låna ut pengar när du passerar 60??
Lån baseras på inkomst och risk oavsett ålder.
Om du inte har en katastrof pension och inga eller små lån på huset är det inga problem att låna mer om din inkomst räcker till.
Det enda dom kräver är ju att din ekonomi går ihop.
 
T Taxture skrev:
Med 1,43% ränta är det smartare att placera än att amortera…….
Bind räntan på t.ex SBAB sparkonto så får man över 4% och så skjuter man amorteringen tills räntan på lånet går upp
Sådant läge har vi också.

Betydligt bättre ränta på spar än på huslånet vi band på 10år till låg ränta.

Så det bästa hade varit att pausa amorteringen och lägga samma summa på spar.

Dock är det skönt att se skulden minska rejält varje månad. Vill man se tillväxt får man väl logga in och kolla övriga sparformer.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Ja, om inflationen går upp "försvinner" stor del av lånet. För värdet på lånet är statiskt men inflationen förändras. Sen är det ju så att vid hög inflation är det samtidigt högre ränta. Sen krävs ju också att lönerna följer med och så har inte varit fallet i Sverige än.

Det blir lönsamt för mellanskillnaden mellan låneränta och inlåningsräntan. Om du lånar 1 mkr av mig för 2% ränta, sen kommer Anders och vill låna 1 mkr av dig för 4% ränta så "tjänar" du ju på mellanskillnaden och ju längre du lånar pengarna ju mer tjänar du på det. Vissa kan göra det nu då de band lånen innan räntorna stack iväg uppåt 2022.
Har man bunden ränta och ingen bryter avtalet så stämmer det. Har långivaren möjlighet till det så höjer de naturligtvis räntan så mycket att det de förlorar på lånesummans minskade värde vinner de på höga utlåningsräntor. Det är inte alls säkert att alla har förmågan att betala de räntorna.

Under och strax efter kriget galopperade ju inflationen i Finland. Farfar och farmor vann stort på det för torparlånet som farfars föräldrar hade tagit 1921 för att friköpa torpet hade statsgaranterad låg ränta. Frampå början på 50-talet när allt hade stabiliserat sig var det bara småpengar kvar av skulden. Då farbror tog över gården omkring 1970 var betalningarna mer eller mindre en ren formalitet.
Andra som hade vanliga lån kunde råka riktigt illa ut när förtjänstmöjligheterna var dåliga och varorna dyra och de skyhöga räntorna måste betalas.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag hävdar bestämt att i nuvarande osäkra världsläge är det en bättre affär att amortara än att spela på finansmarknaden. Hela finansmarknaden är övervärderad. Ett världskrig hotar att bryta ut mellan en antidemokratisk allians Ryssland-Kina och västvärlden. Klimatförändringar och råvarubrist och allmän osäkerhet.
Ett hus att bo i och en jordbit att bo på behöver man alltid så förutsatt att vi lyckas stoppa ryssen innan de kommer hit så har fastigheten alltid et bruksvärde. Vad som händer på finansmarknaden vet ingen och då är pengarna spårlöst borta.
 
  • Gilla
dibb och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Var har du fått att banker slutar låna ut pengar när du passerar 60??
Lån baseras på inkomst och risk oavsett ålder.
Om du inte har en katastrof pension och inga eller små lån på huset är det inga problem att låna mer om din inkomst räcker till.
Det enda dom kräver är ju att din ekonomi går ihop.
Du menar att det är en myt att äldre inte får bolån? Varför finns då de här pensionärslånen med hög ränta?
I vilket fall får man inte låna om man inte har fast anställning eller kan visa att man är garanterad en inkomst, även om man jobbar i en bransch där man inte riskerar att bli arbetslös och har haft en stabil och förhållandevis hög inkomst hela livet.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.