C
Nätdelarna till Automower levererar väl (rimligtvis) konstant spänning, så att hålla på med drivers med konstanströmsfunktion känns onödigt. Vad som helst som levererar 28V DC och minst 7 A lär duga.

Annars kan man väl tipsa om att försäkringen tog vår nätdel när den drabbades av åsknedslag. Förvisso 1 500 kr i självrisk eller nåt sånt.
 
Har du kollat på laddarens utport? Min kabel var av på mitten på några ställen efter vintern. Möss hade varit och ätit. Jag bara lödde på en ny kabel och skarvade på orginalkontakten.
/Törnis
 
C cpalm skrev:
Nätdelarna till Automower levererar väl (rimligtvis) konstant spänning, så att hålla på med drivers med konstanströmsfunktion känns onödigt. Vad som helst som levererar 28V DC och minst 7 A lär duga.

Annars kan man väl tipsa om att försäkringen tog vår nätdel när den drabbades av åsknedslag. Förvisso 1 500 kr i självrisk eller nåt sånt.
Det trodde jag med, tills jag provade själv
 
C cpalm skrev:
Nätdelarna till Automower levererar väl (rimligtvis) konstant spänning, så att hålla på med drivers med konstanströmsfunktion känns onödigt. Vad som helst som levererar 28V DC och minst 7 A lär duga.

Annars kan man väl tipsa om att försäkringen tog vår nätdel när den drabbades av åsknedslag. Förvisso 1 500 kr i självrisk eller nåt sånt.
1500 i självrisk och så 6 års åldersavdrag, misstänker att det inte blir något kvar att betala ut, men ska kolla upp det!
Törnis81 Törnis81 skrev:
Har du kollat på laddarens utport? Min kabel var av på mitten på några ställen efter vintern. Möss hade varit och ätit. Jag bara lödde på en ny kabel och skarvade på orginalkontakten.
/Törnis
Laddarens utport? Osäker på vad du menar.

Jag har mätt upp transformatorn och konstaterat att den inte ger någon ström ut.
 
C
C cpalm skrev:
Kanske förvisso skiljer sig mellan olika modeller?
De mindre nätdelarna antyder att de skulle kunna vara konstantström 2200 mA, men inte den stora ADP-200MR.
[länk]
Jag hade den större på 4.2A, och där sparkade klipparen bakut när jag körde utan strömbegränsning.
 
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade den större på 4.2A, och där sparkade klipparen bakut när jag körde utan strömbegränsning.
Den som säljs (på Liljekvists) som 4,2A är förvisso en av dem vars märkning antyder konstantström 2 200 mA:
Etikett på en Husqvarna strömförsörjning med artikelnummer och specifikationer för ströminput och -output.

Jämför med den stora:
Etikett på strömförsörjning med specifikationer: Ingång 100V-240V, Utgång 28.0V, Husqvarna artikelnummer.

Sen undrar man så klart varför den benämns 4,2A när det står 2200mA på den?
Kanske bilderna på Liljekvists som är förväxlade...?
 
C cpalm skrev:
Den som säljs som 4,2A är förvisso en av dem vars märkning antyder konstantström 2 200 mA:
[bild]

Jämför med den stora:
[bild]

Sen undrar man så klart varför den benämns 4,2A när det står 2,2A på den?
Kanske bilderna på Liljekvists som är förväxlade...?
Jag hade då inte tytt det där som konstantström, men jag skulle inte kalla mig expert på området.

Ja, bilden på 4.2A är fel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade då inte tytt det där som konstantström, men jag skulle inte kalla mig expert på området.
Inte jag heller normalt, men med uppgiften att den skulle vara det kan jag kan inte heller säga att märkningen motsäger det då det står "Output" vs. "Output voltage".
 
C cpalm skrev:
Inte jag heller normalt, men med uppgiften att den skulle vara det kan jag kan inte heller säga att märkningen motsäger det då det står "Output" vs. "Output voltage".
Jag skulle spontant säga att det är olika formattering, kika på raden ovan.
 
Här är motsvarande till min:
Svart laddare med gul kontakt från Husqvarna Group, text och specifikationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Om vi säger såhär: att använda inbyggd strömbegränsning i nätdelen var inget jag förväntade mig av en seriös tillverkare som HQ...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Om vi säger såhär: att använda inbyggd strömbegränsning i nätdelen var inget jag förväntade mig av en seriös tillverkare som HQ...
Vettiga fabrikat har inte det, obegripligt faktiskt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle spontant säga att det är olika formattering, kika på raden ovan.
Jo, det är olika formattering visst är det så.

Så vad är slutsatsen? Att TS skall ha en nätdel som levererar 7,0A DC konstantström, max 28V ?
 
Är det inte ytterligare ett sätt att försvåra för oss som vill använda billigare varianter än deras "originalprodukter" då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.