S Styrman_jansson skrev:
Såg att bakbromsarna på Berlingon sjunger på sista versen i helgen. Tänkte ge mig på att byta både skivor och belägg själv efter att inte ha gjort det på säkert 7-8år.

Blev dock förvånad hur dyra bakskivorna var, dyrare än fram. Lyckades dock lista ut att de verkar ha integrerat hjullager! En lite udde konstruktion som jag aldrig sett förut. Detta innebär att hjulaxelbulten som håller fast skiva/lager ska dras med 300Nm! Hmm, någon som kan tipsa om lämplig momentnyckel? Min går upp till 110Nm...

Sedan var det ju sån här självjusterande handbroms så kolvarna ska skruvas in. Det har jag aldrig gjort förut men gissar att det inte är raketforskning utan mer en fråga om att hitta lämpligt verktyg på biltema. Min första sökning gav denna. Gissar att det mest handlar om att den runda brickan ska passa i kolven.
Hjullager i bromsskivorna är inte så ovanligt på Renault.
Det viktigaste är att piggarna är på rätt ställe till hålen i kolvarna. Sist jag bytte på en sådan bil så passade haknyckeln till vinkelslipen perfekt. Man kan också göra ett eget verktyg av ett plattjärn och några passliga skruvar.
Jag gissar att det egentligen ska vara en ny hjulaxelbult om man ska vara noggrann.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Mottagningen på radion började flaxa mellan Enköping o Västerås, min Ford byter inte kanal automatiskt trots att den är inställd så, det gjorde inte förra bilen heller, bara om man stänger av bilen hoppar den igång på kanalen för aktuell landsända.
Radio Stockholm brukar funka till mellan Arboga och Örebro om man åker E18 eller E20 väster ut.
Men jag kom på dagens problem, antennen ligger kvar på golvet sen senaste maskintvätt för nån månad sen 😮
 
  • Haha
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
galento
galento galento skrev:
Ja och blir bilen "hängande" på parken i uppförsbackar så är det inget vidare att
dra i spaken 🙄 . Tycker pedal fungerar bra och använder den ofta. Håller på
med hjullagerbyte i en 10 bultad GM axel här och det var rena vällingen som kom
ur klumpen. Det fick stå och rinna under natten. Ska mäta drivaxlarna men de ser
faktiskt fina ut där lagerrullarna gått.
[bild]
Gjorde klart detta i helgen men det var fasen va lagren satt i axeln ( limmade ). Hade en rejäl draghammare med olika krokar men det slutade med att jag fick bryta ur rullarna och hållaren och slipa av lagerbanan 😎. Men nu rullar den iaf 😆
Köpte s.k renoveringslager som flyttar lagren till en ny fräsch yta på drivaxeln , men hade nog funkat med vanliga också.
Dessa är ju tätade på båda sidor och fett fyllda så de smörjs inte av bakaxeloljan som standard.

Detta var ju en 10 bultad 8,5 "axel men finns i 8,2 " version också. 8,5 " har de triangulära gjutningarna vid kl 5 och 7.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
....
Jag gissar att det egentligen ska vara en ny hjulaxelbult om man ska vara noggrann.
Felskrivning av mig. Det är en hjulaxelmutter och ingen bult. Den ska säkerligen bytas men tänker nog riskera och köra på med den gamla om det går ;)
 
Köper man en bra sats med lager/skiva brukar det följa med en ny...
 
Många bilar har lager direkt i trumma/skiva. Man får välja själv när man köper. Med och utan lager och köper man med så är det monterat och klart. Lite dyrare men det går betydligt snabbare att byta.
 
galento galento skrev:
Gjorde klart detta i helgen men det var fasen va lagren satt i axeln ( limmade ). Hade en rejäl draghammare med olika krokar men det slutade med att jag fick bryta ur rullarna och hållaren och slipa av lagerbanan 😎. Men nu rullar den iaf 😆
Köpte s.k renoveringslager som flyttar lagren till en ny fräsch yta på drivaxeln , men hade nog funkat med vanliga också.
Dessa är ju tätade på båda sidor och fett fyllda så de smörjs inte av bakaxeloljan som standard.

Detta var ju en 10 bultad 8,5 "axel men finns i 8,2 " version också. 8,5 " har de triangulära gjutningarna vid kl 5 och 7.
Då funderar man om fettade lager är bättre eller sämre, och vad anledningen att man bytt till dessa ??
 
Jänkarna kör väl bara runt runt runt, så då kanske oljan bara behagar smörja det ena lagret.. 😂
 
  • Haha
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Felskrivning av mig. Det är en hjulaxelmutter och ingen bult. Den ska säkerligen bytas men tänker nog riskera och köra på med den gamla om det går ;)
Går till 100%
Den brukar vara låst med att kanten knackas ner i ett spår, bara dra den dit där den satt tidigare och knacka ner kanten igen så blir det bra.
Om det är nylock låsning, dra ett streck med en penna och dra den dit igen.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle en mutter hamna på samma ställe igen om man byter "lagret" ? 99ggr av 100 så följer det dock med en ny mutter när man köper dylika produkter.
 
galento
Isakare Isakare skrev:
Då funderar man om fettade lager är bättre eller sämre, och vad anledningen att man bytt till dessa ??
Som synes på bilden är dessa bredare än de andra och delen av lagerhuset med
o-ring går in i axelröret bakom lagerläget. Ändå sticker lagerhuset ut ca 6mm utanför
axelröret när det är monterat.

Med dessa lager hamnar lagerrullarna längre ut på drivaxlarna , är ju bra om det
skulle vara slitage där standardlagren suttit så man inte behöver byta drivaxlar.
Att dessa har fett istället för oljan kanske kan bero på att man varit osäker på smörjningen
pga lagerhusets utförande men det är ju bara spekulationer från min sida 😎😎😎

Bredare bil lagerhus med o-ring, kontrasterat mot standardstorlekar, för bakaxelmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ett bredare kullager med lagerhus och o-ring, som används i bakaxeln på fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Varför skulle en mutter hamna på samma ställe igen om man byter "lagret" ? 99ggr av 100 så följer det dock med en ny mutter när man köper dylika produkter.
Jag menade om man satte tillbaka samma lager.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast detta var ju en sjuka på dem ett tag......limningen av banden var för dålig så bandet lossnade och kilade fast sig och så var katastrofen ett faktum.........Blev aldrig nån garantisak av det för de skyllde väl på allt möjligt men det lagades oerhört mycket sånt här några år.....Kunde hända under körning också.
I mitt fall satt banden fast på resten av backarna men hela skiten var ju böjt till oigenkännlighet.
 
S Stefan1972 skrev:
Varför skulle en mutter hamna på samma ställe igen om man byter "lagret" ? 99ggr av 100 så följer det dock med en ny mutter när man köper dylika produkter.
När kollar närmare på skivorna jag beställt verkar det följa med mutter så du verkar ha rätt!
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Såg att bakbromsarna på Berlingon sjunger på sista versen i helgen. Tänkte ge mig på att byta både skivor och belägg själv efter att inte ha gjort det på säkert 7-8år.

Blev dock förvånad hur dyra bakskivorna var, dyrare än fram. Lyckades dock lista ut att de verkar ha integrerat hjullager! En lite udde konstruktion som jag aldrig sett förut. Detta innebär att hjulaxelbulten som håller fast skiva/lager ska dras med 300Nm! Hmm, någon som kan tipsa om lämplig momentnyckel? Min går upp till 110Nm...

Sedan var det ju sån här självjusterande handbroms så kolvarna ska skruvas in. Det har jag aldrig gjort förut men gissar att det inte är raketforskning utan mer en fråga om att hitta lämpligt verktyg på biltema. Min första sökning gav denna. Gissar att det mest handlar om att den runda brickan ska passa i kolven.
Biltema har en som klarar 350Nm. Men det blir ju inte billigt om man bara behöver den en gång.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsverktyg/momentnycklar/momentnyckel-12-2000020911
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.