Jag köpte en husqvarna Automower 440 när det var kampanj på den för 5-6 år sedan ungefär. Har varit jättenöjd med den, den laddar en timme och kör 4-5 timmar vilket gör att det normalt bara behövs en runda per vardag på vår gräsmatta då kapaciteten är överdimensionerad.

Nu när jag startade den efter vintern blinkade först lampan på laddstationen för trasig slinga, så jag felsökte och lagade slingan. Fick då grönt ljus och skickade ut maskinen på grönbete.

Men nästa dag hade lampan slocknat helt och hållet, och lite efterforskningar visar att transformatorn är död.

Jag ringde till Maskinklippet (där jag köpt den och som även är min lokala återförsäljare och serviceverkstad). Fick bekräftat att det sannolikt är transformatorn som gått, den är dock beställningsvara. Fick modellnumret för att kunna beställa via websidan, dock nämndes inget exakt pris mer än att "transformatorerna brukar ligga mellan 1000 och 1500 kr".

Så går jag in på websidan och ser att en ny transformator kostar 3070 kr! Googlade runt lite och de allra flesta återförsäljare har lagt sig på vad jag förmodar är rek-priset på just 3070 kr, ingen tar mindre än så.

Jag förstår att den är lite dyrare då det är en klippare med dubbla batterier, den ska ladda snabbt etc. Men den är mer än dubbelt så dyr som laddarna till de flesta övriga Automowers! Och 2-3 gånger dyrare än vad som verkar vara normalpris för en transformator med den kapaciteten, men som inte har Husqvarnas adapter - som man såklart använder just för att man ska tvingas köpa deras svindyra transformator.

Jag har beställt en originaltransformator till ockerpris, men funderar fortfarande på ifall jag borde ha köpt någon annan med ungefär motsvarande kapacitet och klippt sladden och skarvar med stumpen från den gamla transformatorn.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns ju de som påstås vara kompatibla för 400kr
[länk]
Det är möjligt att sladden passar (det ser dock inte ut så). Men det står att den där är på 18v och 1000Ma, den som är original är 28v och 7000Ma. Den fanns dessutom inte att köpa.
 
Det var bara ett exempel. Samma finns på fler ställen. Men om den ska ha den datan så var det ju en rejäl skillnad.
Det borde definitivt gå att hitta någon annan nätdel som fungerar.
 
Har sett att flera användare har använt en LED-driver från Mean Well som ersättning för defekt originaltrafo. Drivern har inställningsmöjligheter för spänning och konstantström.

Typen som har använts är hlg-185h-30a. Kostar ca 800 kr. Du får då själv fixa till kontakten och justera in rätt spänning och ström. Klipparen övervakar laddström mm och ger felmeddelande om något värde ligger utanför accepterat värde.

Dock ser det ut som trafon till din 440 kan leverera 7 A vilket Mean well inte riktigt klarar (max 6,2).

https://www.conrad.se/sv/p/mean-wel...MIyqzvrP_XhQMVVReiAx0CBQtLEAYYASABEgK7J_D_BwE

.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
E etompau skrev:
Har sett att flera användare har använt en LED-driver från Mean Well som ersättning för defekt originaltrafo. Drivern har inställningsmöjligheter för spänning och konstantström.

Typen som har använts är hlg-185h-30a. Kostar ca 800 kr. Du får då själv fixa till kontakten och justera in rätt spänning och ström. Klipparen övervakar laddström mm och ger felmeddelande om något värde ligger utanför accepterat värde.

Dock ser det ut som trafon till din 440 kan leverera 7 A vilket Mean well inte riktigt klarar (max 6,2).

[länk]

.
Jag har gjort just detta, dock till en 330X/430X.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vet ni exakt vilken produkt det är man behöver i så fall? Jag googlade men hittade en massa olika.

Gör det något att effekten är något lägre, eller tar det bara lite längre tid att ladda? Kan det vara så att laddstationen säger stopp pga. att den märker att effekten är för låg?
 
Den som är testad av flera användare är Mean Well 185H-30A, (max 30 V och 6,2 A)

Det är möjligt att klipparen accepterar en något lägre laddström, enbart en test kan avgöra detta.
 
E etompau skrev:
Den som är testad av flera användare är Mean Well 185H-30A, (max 30 V och 6,2 A)

Det är möjligt att klipparen accepterar en något lägre laddström, enbart en test kan avgöra detta.
Man borde kunna sätta två parallellt med inställningen 3,5A på varje.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Verkar tyvärr inte finnas en kraftfullare samma serie.

Här är min tråd om det:
[länk]
Aha, intressant! Såg i din tråd att laddaren klagade på för hög effekt, så det gäller nog att ha helt rätt.

Hur ändrar man inställningarna på de transformatorerna? Är de svara runda sakerna inställningsskruvar som man vrider på?

Den där har ju dessutom högre skyddsklass än original, IP65 jämfört med IP44.
 
M MartinP666 skrev:
Aha, intressant! Såg i din tråd att laddaren klagade på för hög effekt, så det gäller nog att ha helt rätt.

Hur ändrar man inställningarna på de transformatorerna? Är de svara runda sakerna inställningsskruvar som man vrider på?

Den där har ju dessutom högre skyddsklass än original, IP65 jämfört med IP44.
Det är inte omöjligt att den hade accepterat lägre laddström, men jag vet inte.

Precis, under de svarta plupparna finns inställningsskruvar längre ner.

Jag ställde först in spänningen så den var rätt, sen drar man ner strömmen en bit, kopplar in roboten med multimetern mellan (se bild i min tråd) sedan justerar man upp strömmen.

Jag tror IP-klassningen främst beror på kontakterna, och eftersom MWs är sladdar ut kan man väl kalla dem än tätare. HQs är ju helgjuten så det är nog de färdiga kontakterna som sätter klassningen där.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Hur ändrar man inställningarna på de transformatorerna? Är de svara runda sakerna inställningsskruvar som man vrider på?
Det är väl skyddspluppar och under där sitter potentiometrarna för inställning.
Skyddspluppar ovanpå potentiometrar på en elektronisk apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tack! Jag har avbeställt originalladdaren och ska testa detta i stället. Det vore ju förnämligt ifall man kunde spara 2000 kr.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.