C cZuLLLL skrev:
Jag blir lite fundersam när jag läser ditt inlägg och alla svar.
Som jag uppfattar det så upplever ni detta som ett problem när ni till och med har valt att silikona och spackla. Ni konstaterar genom både beröring och värmekamera att fönstren släpper igenom mycket kyla. Ni konstaterar att det är fönster av äldre konstruktion.
Vad göra då?
Är detta ett problem för er -> byt fönster!
Sedan till alla som håller på och snackar om att "räkna hem" hit och dit. Är kylan ett problem, lös problemet. Det är helt fantastiskt att läsa alla dessa med en magisk gladkula som är helt säkra på hur våra energipriser kommer att vara i den framtid som blir allt mer hysterisk i sin "miljöhets".
Vi ska ju till och med nu tvingas energirenovera våra hus för att uppnå energiklass D till 2033 och A till 2050.

Fokusera på vad ni upplever som problem och åtgärda problemet med den mest kvalitativa åtgärden. Ta kostnaden ur er bekvämlighetsplånbok och känn er sedan nöjda med hur varmt och behagligt hem ni har.
Helt rätt!
Jag har energirenoverat hela mitt hus, och minskat värmeförbrukningen från 34 MWh till drygt 2 MWh, se https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...-hoga-rakningar-jattevinst-for-klimatet-ocksa
Driftkostanderna har minskat från 70 papp/år till ca 20, en besparing på ca 50 papp/år
Jag räknar med att bo kvar i 20 år till.
Vad värdehöjningen blir pga mina åtgärder kan man bara hissa men huset kommer att bli attraktivt när det säljs pga de låga driftkostnaderna..
 
P Processengine skrev:
Förlåt om min fråga drar iväg en aning, men jag har Elitfönster (H-fönster) från 1989 med treglaskasetter, allt i bra skick. Hur pass mycket bättre är dagens kasseter jämfört med de som sitter i mina bågar? Jag har inga planer på att byta, är bara nyfiken.
Man kan väl grovt räkna med att gamla 2-glasfönster från 70-talet har ett U-värde på ca 2,8 och de från 80-talet på ca 2,4.
Nya 3-glas vridfönster ligger på 1,2 men det finns ännu bättre fönster än så idag, nedåt 0,6 för de allra bästa, sen är det ju ickså en kostnadsfråga, man får vad man betalar för och nu är det kris i byggbranschen, SP har sagt upp 300 personer i sin fabrik och priserna har sjunkit så nu är det läge att byta.
 
E El oso skrev:
Fattar man inte att det inte finns några foder så är ju den här argumentationen värdelös....
Hur tänker du att detta hjälper trådstartaren @El oso?
 
E Elinaelina skrev:
Lister och foder finns inte på insidan, utan fönstren sitter dikt an. Innan vi satte silikon så var det nästan glipor på vissa ställen. Skrapade bort en del av spackel och silikon för att visa. Hade det gått att dreva här?
Generellt ska man ha 15 mm drevmån, ner till 10 går att dreva men inte mindre
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Listen på utsidan kan en plåtslagare hjälpa dig med att ta loss. Då ska det gå att dreva från utsidan. Sedan kan han sätta tillbaka listen
Murarn har garanterat murat ändå fram till fönsteröppningen vilket betyder att det är lika stor (läs liten) drevmån på utsidan som på insidan.
Bortkastade pengar att anlita en plåtslagare för att konstatera det och problemet med det dåliga fönstret kvarstår....
 
T TSTS skrev:
Hej, detta lät som en gammal tenta-fråga så jag tar med den :)



Befintliga fönster har ett U-värde på 2,8 W/(m2*⁰C) och nya fönster har ett U-värde på 1,0 W/(m2, C⁰). Fönsterytan är 25 m2 och villan ligger i Karlstad med ⁰d 3 803. (⁰C) Vad blir värmebesparingen ett normalår?



Svar: ∆E = (Ubefintligt – Unytt)*Ax * ⁰d * 24/1000

∆E = (2,8-1,0) * 25 *3803 *24 / 1000 = 4 107 kWh/år

Ett normalår blir besparingen 4 107 kWh/år

//

Använd detta för att räkna värmebesparingen, du behöver graddagar för orten du bor i och arean på din fönsteryta. u-värdet på dina fönster är troligtvis rätt, ca 2,8.

Detta är rena transmissionsförluster.

Vad du tjänar mer är ökad komfort, mindre kallras, bättre ljudisolering, bättre skydd mot solen på sommaren(mindre kylbehov).

Du kommer med största sannolikhet kunna sänka framledningstemperaturen på ditt värmesystem. Många kan även ha lägre inomhustemperatur och uppleva samma temperatur då den operativa temperaturen upplevs densamma vilket få räknar med i kalkylen


Säljarna ljuger inte, ekonomiskt är det men hur lång pay-off det blir är svårt att säga. En LCC-analys i dagsläget med inflation, framtida spekulationer på elpris samt nätavgifterna är svår att göra.

Det ni tjänar mest på är komforten, mycket har hänt med fönster sen 70-talet.
Pterigen en läsare som bara räknar Oay-off-tid och bortser från värdeökning och komfort.
Alla saket som en ny köpare av his slipper göra höjer värdet på huset, måstte tas med i beräkningen, även frantida generella värdeökningar, hus siger i värde öoksom fönstren och de är bra underhpllsfria som t.ex trä-akuminium.
En annan sak som ingen tar upp ör gången på nya fönster som är så mycket bättre på nya fönster än gamla
 
E El oso skrev:
När folk räknar på besparingar så räknar man bara avskrivningstid, andra aspekter som komfort och värdehöjning på huset bortser man ifrån, precis som alla gör med solcellsanläggningar, men det kan man inte göra, man måste ta med vördehöjningen i kalkylen.
Återligen en som inte läser hela tråden då den kommit enbit. Om du gjort det så skulle du se att jag skrivit:
Ur ekonomisk synvinkel är det nästan aldrig värt att byta fönster.
Ur komfort, estetisk och funktions synvinkel är det en annan sak.

Själva poängen är att bara för att en säljare hävdar något så är det inte sant. Vad är det säljaren inte tar upp?

I slutändan måste man då det gäller fönster fråga sig:
Tycker jag att offerten på X kr på att byta fönster är värt den extra komfort, utseende och ändrade funktioner som det medför.
Kanske finns annat som man hellre vill göra, tex byta ut el/olje/ved/pelletspanna, elradiatorer, nytt badrum/kök, golvärme, stoppa in FTX ventilation etc etc
 
E El oso skrev:
Fattar man inte att det inte finns några foder så är ju den här argumentationen värdelös....
Det finns ju en smyg, men den är putsad. På utsidan finns även smyglister i plåt.

Skulle dock säga att grundfrågan är lite felaktig, för det är inte fel att foga mellan fönster och putsad smyg, men det kanske kan göras med lite mer finess eftersom det blir synligt.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
E El oso skrev:
Nu pratar du om NYA alu-fönster, det gäller inte de som producerades på 70-talet, och det märker ju TS också, de är kalla, har du inte noterat det?
Det förekom aluminiumprofiler som bröt köldbryggan även på 70-talet, dom är ju såklart bättre idag.

Alla metallytor kommer upplevas kalla, likaså med sten och klinker. Det har med materialets egenskaper att göra. Har du en träbit på som är 20 grader och en metallbit som är 20 grader och tar på båda så kommer metallen kännas kallare.

Jag har inte motsatt mig att fönstren är en lite sämre isolering genom karmen, jag är dock inte av åsikten att det påverkar uppvärmningen av rummet som helhet. Om man inte kan hålla behagligt klimat i rummet så behöver man snarare se över ventilation och uppvärmning. Detta har blivit ett problem på senare år när allt fler sätter in en luftvärmepump och sen tror att den ensam skall kunna hålla värmen i alla rum, det funkar kanske i ett modernt hus men inte i ett hus från 70-talet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Vad lever du i för fantasivärld när det kommer till att få in entreprenörer för fönsterbyte? Dom offerter som presenterats senaste åren här på bygga hus ligger snarare i intervallet 15-20.000kr per fönster för standardstorlek.
Det undrar jag också, men när det gäller fönsterbyte lever jag i den som var innan den blev som den är.
Om du ska byta till moderna helaluminiumfönster hamnar du i de nivåer som du refererar till. Moderna kompositfönster med samma värden är betydligt billigare.
Jämförelsen ska göras med Elinaelinas alternativ som kommer att hamna i paritet med byte till moderna fönster.
 
Känner att frågeställaren behöver lite hjälp att fatta beslut. Räkna hem en investering i ett hus har flera sidor. Det ena är besparingen i minskad energiförbrukning. Deta andra är den tekniska livslängden. Det tredje är fastighetens värde. Det sista är lite orättvist då det betyder att det är lönsammare att investera i nya fönster, ftx och bergvärmepumpar i storstadsområden än på landsbygden. Fastighetens värde är omräknat ett kapital även om man inte har för avsikt att sälja. Det fjärde är livskvalitet. Kallras är inte skönt och det påverkar hur man använder sin fastighet. Med nya fönster kan man använda rummen på ett annat sätt. Det femte är er ekonomiska situation. Finns pengarna eller måste det finansieras?
Det sjätte och sista argumentet jag kan komma är estetik. Både in och utvändigt. Blir det snyggare? Ett mycket viktigt argument.
Lycka till med ert beslut.
 
  • Gilla
Jpetter
  • Laddar…
E Elinaelina skrev:
I vårt hus har vi fönster från 70-talet som är genomgående aluminium (alltså alu på både ut och insida). Vi har haft lite fönsterförsäljare här som alla säger att dessa är en enorm energibov eftersom aluminium leder kyla och då kyler ner huset. Och visst, fönsterkarmarna är ju väldig kalla året om. Jämfört med det enda fönster vi har som är i genomgående trä. Våra fönster är ju också stora, ca 150x180.

Men, man blir ju lite fundersam när det är försäljare som säger detta till en. Såklart de vill att vi ska byta våra fönster...

Vad säger ni?
Att det är aluminium är i sig bara bra, dock är det viktigt om det är ”delad köldbrygga ” dvs. det finns en mittensektion i profilerna som består av ett plaststeg vilket gör att kylan inte leds vidare. Utöver det så är själva glaset viktigt då det procentuellt består av en så stor del av ytan.
 
E Elinaelina skrev:
I vårt hus har vi fönster från 70-talet som är genomgående aluminium (alltså alu på både ut och insida). Vi har haft lite fönsterförsäljare här som alla säger att dessa är en enorm energibov eftersom aluminium leder kyla och då kyler ner huset. Och visst, fönsterkarmarna är ju väldig kalla året om. Jämfört med det enda fönster vi har som är i genomgående trä. Våra fönster är ju också stora, ca 150x180.

Men, man blir ju lite fundersam när det är försäljare som säger detta till en. Såklart de vill att vi ska byta våra fönster...

Vad säger ni?
Sant att Al leder värme bra, tre gånger bättre än stål. Karm och bågar bör ha bruten jöldbruygga med plast mellan inre och yttre delen. Bör inte vara sämre då än om glasrutan varit så stor.
Kolla med en IR-mätare som du mäter mot ljus tape på båge och på glaset.
IR mätare finns hos Biltema för ca 500 kr
 
mickesundström skrev:
Lycka till med fogskumspipen ,inlägg #9 säger ju 0,5-1mm springa mellan öppning karm 😀har aldrig sett pistol eller engångs med smalare spets än 3-4mm och då är det varianten med gröna löv o fiskar på som har fruktansvärt klent resultat
Var nån som skrev ovan att drar det byt dom och jag är beredd att hålla med ,70-talsprylar är sämre än både äldre och nyare ofta och u-värdet på såna lär vara klent och det är trots allt trevligt att inte sitta i drag/kallras inne
Det är klart man inte får in pipen. Men om man trycker fogskum ovanpå springan så kommer det ju expandera in i springan så gott det går av sig själv. Speciellt om man tex lägger en sträng och snabbt drar en bred tejp över så man styr åt vilket håll det expanderar.

Behöver jag säga att man sedan ska skära bort överflöd? Och kanske också att man gärna tejpar karmen innan man skummar för att slippa rengöra.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K koolla skrev:
Det är klart man inte får in pipen. Men om man trycker fogskum ovanpå springan så kommer det ju expandera in i springan så gott det går av sig själv. Speciellt om man tex lägger en sträng och snabbt drar en bred tejp över så man styr åt vilket håll det expanderar.

Behöver jag säga att man sedan ska skära bort överflöd? Och kanske också att man gärna tejpar karmen innan man skummar för att slippa rengöra.
1 tub latex räcker till alla fönster, ger samma resultat och behöver inget för och efterarbete.
 
  • Gilla
koolla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.