J JSten skrev:
Ja, det är där jag inte får ihop det. Å andra sidan, fönstret är från 70-talet, så måste vara bland de första fönsterna med isolerglas. Så det kanske experimenterades en hel del?
Det var en större prisskillnad förr mellan olika isolerade profiler och det förekom att det användes profiler som inte isolerade lika bra för att pressa priset på en offert.
Men med 3-glas har jag svårt att tänka mig att det inte skulle vara en bättre isolerad profil.
Det enklaste var endast en profil som saknade mellanväggar inne i profilen.
Det är väldigt länge sedan jag jobbade med aluminium profiler och byggde och monterade partier men vissa av de profilerna används än i dag.
 
E Elinaelina skrev:
Nä man tycker ju det. Måste finnas ngt på utsidan. Kollar man inifrån så ser innerväggen ut att gå ut ca 1cm på fönstret jämfört med utsidan. Så finns nog en ca 1cm stor glipa utifrån som sen är täckt med aluminiumlisten. Sen är frågan om det finns ngn isolering under eller inte..

Väggen består av tegel, luftspalt, och sen betongblock med puts direkt på. Sen tapet på det
Ofta är listen popnitad (blindnit) och då räcker det att borra några nitar för att kontrollera och det är lätt att fästa dom med nya popnitar om man borrar med rätt borrstorlek.
Tänk på att borra nitarna på rätt list om de ligger omlott.
Vid tegelfasad så kan det vara fogat med byggfog under listerna men då borde det vara vindtätt så länge den inte drar luft via en luftspalt bakom teglet.
 
A
K karlmb skrev:
Drar det så står det för 90% av upplevd kyla när man står intill.
Ja så är det nog men 70-talet är sorgligt kvalitetsmässigt när det gäller det mesta och alla gör som dom vill -delar karmarna till mina och slänger på släpkärran och ersätter eftersom panelbyte går fram .
oljan var billig då så kvalite och u-värde är därefter ,renoverat så många miljonprogramshus på arbetet så jag lägger varken tid eller energi på det det är liksom snart 50 år gammalt skräp det är skillnad om det var riktigt gamla träfönster av kvalite
 
J JSten skrev:
När det är gjort hade det varit intressant att mäta med en värmekamera, eller känna för den delen, hur mycket kallar karmen är jämfört med omgivande ytterväggar.
Rätt men lurigt att känna sig fram, aluminium känns kallare än gips, trots samma temperatur. Värmekamera eller termometer funkar bättre.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
mickesundström skrev:
Ja så är det nog men 70-talet är sorgligt kvalitetsmässigt när det gäller det mesta och alla gör som dom vill -delar karmarna till mina och slänger på släpkärran och ersätter eftersom panelbyte går fram .
oljan var billig då så kvalite och u-värde är därefter ,renoverat så många miljonprogramshus på arbetet så jag lägger varken tid eller energi på det det är liksom snart 50 år gammalt skräp det är skillnad om det var riktigt gamla träfönster av kvalite
Den stora fördelen med aluminium jfrt med 70-tals trä är ju att det aldrig ruttnar bort..
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
M mickef skrev:
Då är du nog nästan uppe i samma kostnad som ett fönsterbyte. Foga och täta i första hand.
Vad lever du i för fantasivärld när det kommer till att få in entreprenörer för fönsterbyte? Dom offerter som presenterats senaste åren här på bygga hus ligger snarare i intervallet 15-20.000kr per fönster för standardstorlek.
 
E Elinaelina skrev:
1. Ta hit ngn som monterar bort alulist utvändigt och drevar utvändigt. Sedan knacka bort en del av putsen runt varje fönster och dreva invändigt om möjligt.
Det bör vara möjligt att dreva allt från en sida t.ex utsidan, normalt räcker det att dreva från utsidan.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
surris surris skrev:
Skitsnack. Det är ju inte massiv aluminium utan det är luft i i konstruktionen. Det är i princip aldrig ekonomiskt och miljömässigt lönsamt att byta fönster.
Fönsterbyte är bara ekonomiskt försvarbart om dom är mkt dåliga i karmar eller liknande / Annars är det bara dom som säljer fönsterna som tjänar stora pengar / finns möjligen en till vinst ljudkomfort om man bor nära trafikerad väg // Buller påverkan är mkt mindre med 3glas fönster
 
Om karmarna är kalla så läcker de energi, men det gör även glasen som förmodligen inte är av nytt datum. Man kan räkna med att ca 35% av energin går ut genom fönstren, mer om de är stora.
Själv köpte jag nya trä-akuminium med U-vörde 1,2 till hela huset från SP för ca 100 papp och bytte sjäkv, är inte så svårt egentligen, frinns bra instruktionsvideor på nätet om man inte vet hur man ska göra.
Sätt in fasta fönster där du inte behöver ha öppningsbart, det blir billigare
Ångrar mig lite så här efteråt att jag inte köpte ännu bättre fönster, finns de med U-vörde 0,8.
Sen finns det flrustås billiga polska plastfönster om man vill ha ner kostnaden med de går bort för egen del, jag vill ha trä, svenska fönster
Jag skulle byta ut de, helt klart, och du får mycket bättre komfort ocksp på köpet
 
  • Fönsterram av trä och isolering synlig vid en fönsterinstallation, behov av energieffektiva fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MrDizzy skrev:
Att byta fönster för att en karm är av alu och därmed energibov?
Du kommer aldrig någonsin, innan Isjättarna tar över / återkommer, få igen de pengarna.
Skulle klassa den som säger det på samma nivå som de kringresande asfaltläggarna. Dvs nån som gör allt de kan för att blåsa sig på så mycket pengar det bara går.

Sen har vi detaljen med själva fönstren ... de kan om de är 2-glas läcka en del energi.
Men som @surris säger är det princip aldrig ekonomiskt och miljömässigt lönsamt att byta fönster ändå.

Ibland kan man ur estetiska skäl (dvs man vill byta utseende, funktioner etc etc ) vilja byta och då kan man ju som passa på att ta fönster som inte läcker mer än nödvändigt, fast räkna även då och se om det är värt att ta dyrare fönstren än billigare
När folk räknar på besparingar så räknar man bara avskrivningstid, andra aspekter som komfort och värdehöjning på huset bortser man ifrån, precis som alla gör med solcellsanläggningar, men det kan man inte göra, man måste ta med vördehöjningen i kalkylen.
 
E Elinaelina skrev:
Vi har haft värmekamera här och där kan vi se (men vi känner ju också) att det är fullt med kyla runt fönsterkarmen och där fönstret möter väggen.

Vad vi kan se finns ingen drevning alls i dagsläget, och då fönsterna sitter dikt an så tror jag inte heller att ngn drevning får plats?
När jag rev mina fönster i mitt 70-talshus, så upptäckte jag att det var otroligt dåligt drevat man hade fuskat enormt och man kunde känna det också, det drog.
Att det fuskats med drev kan man nog utgå ifrån att det gör i ditt fall också
Dålig karm, dåliga glas, dålig dreving.
Byt!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Fast här är ju problemet karmarna och inte kadetterna. Att sätta in nya kadetter i dessa karmarna känns som direkt slöseri.

Jag hade börjat med att dreva runt fönsterna, verkar vara det största problemet. Är det svårt att komma åt så får man undersöka om det går att plocka bort lister/foder på insidan eller utsidan. Om ni byter fönster måste ni ändå göra det...
Jag delar inte uppfattningen att problemet bara är karmarna, gamla glas från 70-talet är lika dåliga. Ny energiglas med Argonfyllning är så mycket bättre
 
F fribygg skrev:
Att plocka bort foder och/eller smygar är ju helt nödvändigt för att kunna dreva ordentligt, fattar man inte det är det nog bättre att leja bort arbetet..
Fattar man inte att det inte finns några foder så är ju den här argumentationen värdelös....
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
[bild]
Normalt finns det material som bryter köldbryggan i aluminiumprofilen. Det gör inte aluminiumprofilen perfekt men moderna aluminiumfönster är bara marginellt sämre än träfönster
Nu pratar du om NYA alu-fönster, det gäller inte de som producerades på 70-talet, och det märker ju TS också, de är kalla, har du inte noterat det?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
surris
R Ronny Johansson6 skrev:
Fönsterbyte är bara ekonomiskt försvarbart om dom är mkt dåliga i karmar eller liknande / Annars är det bara dom som säljer fönsterna som tjänar stora pengar / finns möjligen en till vinst ljudkomfort om man bor nära trafikerad väg // Buller påverkan är mkt mindre med 3glas fönster
Håller med, bullerreduceringen är den största vinsten om man är i behov av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.