Pellegnillot71
E Elinaelina skrev:
Vi har haft värmekamera här och där kan vi se (men vi känner ju också) att det är fullt med kyla runt fönsterkarmen och där fönstret möter väggen.

Vad vi kan se finns ingen drevning alls i dagsläget, och då fönsterna sitter dikt an så tror jag inte heller att ngn drevning får plats?
Det låter som du redan har bestämt dig trots alla svar som säger att du inte ska byta. Man undrar ju lite varför du ens frågar forumet?
 
  • Gilla
  • Arg
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
E Elinaelina skrev:
I vårt hus har vi fönster från 70-talet som är genomgående aluminium (alltså alu på både ut och insida). Vi har haft lite fönsterförsäljare här som alla säger att dessa är en enorm energibov eftersom aluminium leder kyla och då kyler ner huset. Och visst, fönsterkarmarna är ju väldig kalla året om. Jämfört med det enda fönster vi har som är i genomgående trä. Våra fönster är ju också stora, ca 150x180.

Men, man blir ju lite fundersam när det är försäljare som säger detta till en. Såklart de vill att vi ska byta våra fönster...

Vad säger ni?
Den billigaste varianten är väl gardiner? Idag finns det en uppsjö av isolerande textilier som tagits fram genom forskning och dessutom höjer ju gardiner mysfaktorn i rummet. Och så byter man till skirt tyg på sommaren eller skippar helt.

På 70-talet hade man både gardiner i fönstren och heltäckningsmatta på golvet. Själv byter jag till stora mattor varje vinter då jag har svinkalla golv i lägenheten. Heltäckande vill man ju inte ha hemma, det finns väl bara på hotell numera 😉
 
E Elinaelina skrev:
Vi har haft värmekamera här och där kan vi se (men vi känner ju också) att det är fullt med kyla runt fönsterkarmen och där fönstret möter väggen.

Vad vi kan se finns ingen drevning alls i dagsläget, och då fönsterna sitter dikt an så tror jag inte heller att ngn drevning får plats?
Jag har precis bytt fönster i ett hus som hade 2-glas kopplade fönster med träkarmar till 3-glas energiglas med PVC-karmar köpta direkt från fabrik i Polen. PVC-karmar påstås vara bäst ur isoleringssynpunkt. Enormt mycket billigare från Polen. Man kan få dem på millimetern i den storlek man vill och skapa utrymme för drevning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Förlåt om min fråga drar iväg en aning, men jag har Elitfönster (H-fönster) från 1989 med treglaskasetter, allt i bra skick. Hur pass mycket bättre är dagens kasseter jämfört med de som sitter i mina bågar? Jag har inga planer på att byta, är bara nyfiken.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att plocka bort foder och/eller smygar är ju helt nödvändigt för att kunna dreva ordentligt, fattar man inte det är det nog bättre att leja bort arbetet..
Lister och foder finns inte på insidan, utan fönstren sitter dikt an. Innan vi satte silikon så var det nästan glipor på vissa ställen. Skrapade bort en del av spackel och silikon för att visa. Hade det gått att dreva här?
 
  • Närbild av ett hörn där ett fönster möter en vit vägg, med rester av silikon och spackel markerade med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cdx873v
  • Laddar…
Oj så många svar! Tack för ert engagemang.

Offerter på att byta dessa fönster ligger på 100.000, så om vi hade kunnat dreva hade det varit att föredra. Att byta fönster själv är inget alternativ för oss då de är så pass stora och på sina ställen ca 2,5m över marken.

Skrapade bort det spackel/silikon vi satt dit för att visa hur våra fönster sitter i väggen. Som jag förstått det så brukar fönster sitta med en marginal på 1-2cm till väggen? Där i drevas det och sen sätts en list som täcker detta?

Hos oss finns inga lister/fönstersmygar. På bilden ser ni hur fönstret sitter dikt an mot betongväggen. Hade det gått att dreva här?

På utsidan sitter en aluminiumlist för att hindra luft/vatten. Den har jag inte vågat lossa på förrens vi bestämt oss för vad vi ska göra, då jag inte tror jag får fast den lika bra igen. Kan ju hända att det finns ngn drevning under den, på utsidan.
 
  • Närbild av ett fönsterhörn där fönstret möter en betongvägg utan synlig drevning eller list, markerat område visar gapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster utan lister monterat dikt mot en tegelvägg med synlig aluminiumlist på utsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Liljeros skrev:
Det var inte lika sofistikerat men något form av brytning fanns även då i många fönster.

Är fönstret inte ordentligt monterat och utan ordentlig drev samt tätning kommer kall luft komma in mellan vägg och karm så det är klart det blir kallt där. Metall som material upplevs ju också kallare än vad det faktiskt är, desamma gäller ju även tex klinker.

Jag säger inte på något sätt att det är en kanonprodukt, men värmeläckaget genom karmen i aluminium utgör en väldigt liten del av husets totala energiförbrukning. Den lägst hängande frukten är att täta fönstrena ordentligt mot vägg, därefter byte av kasset som totalt sett utgör en ganska stor yta av fasaden. Moderna kassetter har inte alls samma köldinstrålning som gamla då dom har isolerglas.
Japp, så måste det nog vara, någon form av plast eller liknande som bryter köldbryggan. Men fungerar nog inte så bra..

1 123abc skrev:
I aluminiumfönster beror det på aluminiumprofilens uppbyggnad hur väl den isolerar.
Tycker det ser ut som 3-glas och då bör nog profilen vara anpassad för nordiskt klimat.
Nu när du haft en värmekamera så kan du kontrollera drevningen vilket eventuellt kan vara lättare att göra från utsidan.
Vad är det för fasad på utsidan?
Ja, det är där jag inte får ihop det. Å andra sidan, fönstret är från 70-talet, så måste vara bland de första fönsterna med isolerglas. Så det kanske experimenterades en hel del?
C cZuLLLL skrev:
Jag blir lite fundersam när jag läser ditt inlägg och alla svar.
Som jag uppfattar det så upplever ni detta som ett problem när ni till och med har valt att silikona och spackla. Ni konstaterar genom både beröring och värmekamera att fönstren släpper igenom mycket kyla. Ni konstaterar att det är fönster av äldre konstruktion.
Vad göra då?
Är detta ett problem för er -> byt fönster!
Sedan till alla som håller på och snackar om att "räkna hem" hit och dit. Är kylan ett problem, lös problemet. Det är helt fantastiskt att läsa alla dessa med en magisk gladkula som är helt säkra på hur våra energipriser kommer att vara i den framtid som blir allt mer hysterisk i sin "miljöhets".
Vi ska ju till och med nu tvingas energirenovera våra hus för att uppnå energiklass D till 2033 och A till 2050.

Fokusera på vad ni upplever som problem och åtgärda problemet med den mest kvalitativa åtgärden. Ta kostnaden ur er bekvämlighetsplånbok och känn er sedan nöjda med hur varmt och behagligt hem ni har.
Håller med, om ts har fortsatta problem efter att ha tätat så kan det vara värt att byta ur komfortsynpunkt. Kommer inte att gå ihop ekonomiskt, men det behöver det inte alltid göra. Installerade själv FTX för något år sedan, kostade en slant som jag förmodligen inte kommer tjäna igen, däremot har inomhusklimatet blivit mycket bättre och slipper kallras vid ventiler 👍
C cbrolin skrev:
Karm (Alu) = lambda 237 * alu/luft-ratio 0,1% [vad fick du det ifrån? 3 mm/60 mm = 5%] / karmdjup 0,05 = 4,74.

Glöm inte att % betyder hundradelar.
Förlåt, med ratio menade jag inte procent. D.v.s jag menade förhållandet mellan aluminium och luft. Jag tog 0.1 vilket är samma som 10%. Tänkte 3mm aluminiumgods, så 6mm eftersom där är två djupgående väggar à 3mm.
Så då får jag det till lambda * ratio / djup för att få u-värde. 237 * 0.1 / 0.05 vilket blir 474.
Får inte ihop hur du får det till 4.74 med varken 10 eller 5 procent aluminium vs luft.
P Processengine skrev:
Förlåt om min fråga drar iväg en aning, men jag har Elitfönster (H-fönster) från 1989 med treglaskasetter, allt i bra skick. Hur pass mycket bättre är dagens kasseter jämfört med de som sitter i mina bågar? Jag har inga planer på att byta, är bara nyfiken.
Funderar på samma sak, har själv träkarmar med isolerglas från 80-talet. Upplever inget kallras från själva fönstret. Mäter jag med värmekamera (maskeringstejp på rutan) så mäter jag ca 1-2 grader lägre än rumstemperatur om jag inte minns fel. Tror det var runt 0 till -5 ute och runt 18 grader inne. Är det bra eller dåligt, ingen aning?
 
E Elinaelina skrev:
Oj så många svar! Tack för ert engagemang.

Offerter på att byta dessa fönster ligger på 100.000, så om vi hade kunnat dreva hade det varit att föredra. Att byta fönster själv är inget alternativ för oss då de är så pass stora och på sina ställen ca 2,5m över marken.

Skrapade bort det spackel/silikon vi satt dit för att visa hur våra fönster sitter i väggen. Som jag förstått det så brukar fönster sitta med en marginal på 1-2cm till väggen? Där i drevas det och sen sätts en list som täcker detta?

Hos oss finns inga lister/fönstersmygar. På bilden ser ni hur fönstret sitter dikt an mot betongväggen. Hade det gått att dreva här?

På utsidan sitter en aluminiumlist för att hindra luft/vatten. Den har jag inte vågat lossa på förrens vi bestämt oss för vad vi ska göra, då jag inte tror jag får fast den lika bra igen. Kan ju hända att det finns ngn drevning under den, på utsidan.
Svårt att se på bilden hur karmen ligger mot själva fönsterhålet. D.v.d. på första bilden så är där en smal springa som du säger. Fråga är väl om det växer till ett större tomrum mellan fönsterkarmen och den djupgående delen av ytterväggen.
Jag gissar på att där är en större glipa då det är direkt opraktiskt att göra hålet lika stort som fönstret när man bygger, det är ju sällan man får rätt på millimetern.
Kan bara prata för egen del, men våra 80-tals fönster hade inget drev och glipa runt om som varierade mellan 5 till 15mm (trä-reglar runt om)
Vad är det för material på den vita väggen i första bilden, är det putsad vägg eller någon form av skivmaterial?
 
Åsa Lund
E Elinaelina skrev:
Oj så många svar! Tack för ert engagemang.

Offerter på att byta dessa fönster ligger på 100.000, så om vi hade kunnat dreva hade det varit att föredra. Att byta fönster själv är inget alternativ för oss då de är så pass stora och på sina ställen ca 2,5m över marken.

Skrapade bort det spackel/silikon vi satt dit för att visa hur våra fönster sitter i väggen. Som jag förstått det så brukar fönster sitta med en marginal på 1-2cm till väggen? Där i drevas det och sen sätts en list som täcker detta?

Hos oss finns inga lister/fönstersmygar. På bilden ser ni hur fönstret sitter dikt an mot betongväggen. Hade det gått att dreva här?

På utsidan sitter en aluminiumlist för att hindra luft/vatten. Den har jag inte vågat lossa på förrens vi bestämt oss för vad vi ska göra, då jag inte tror jag får fast den lika bra igen. Kan ju hända att det finns ngn drevning under den, på utsidan.
Listen på utsidan kan en plåtslagare hjälpa dig med att ta loss. Då ska det gå att dreva från utsidan. Sedan kan han sätta tillbaka listen
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Svårt att se på bilden hur karmen ligger mot själva fönsterhålet. D.v.d. på första bilden så är där en smal springa som du säger. Fråga är väl om det växer till ett större tomrum mellan fönsterkarmen och den djupgående delen av ytterväggen.
Jag gissar på att där är en större glipa då det är direkt opraktiskt att göra hålet lika stort som fönstret när man bygger, det är ju sällan man får rätt på millimetern.
Kan bara prata för egen del, men våra 80-tals fönster hade inget drev och glipa runt om som varierade mellan 5 till 15mm (trä-reglar runt om)
Vad är det för material på den vita väggen i första bilden, är det putsad vägg eller någon form av skivmaterial?
Nä man tycker ju det. Måste finnas ngt på utsidan. Kollar man inifrån så ser innerväggen ut att gå ut ca 1cm på fönstret jämfört med utsidan. Så finns nog en ca 1cm stor glipa utifrån som sen är täckt med aluminiumlisten. Sen är frågan om det finns ngn isolering under eller inte..

Väggen består av tegel, luftspalt, och sen betongblock med puts direkt på. Sen tapet på det
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Listen på utsidan kan en plåtslagare hjälpa dig med att ta loss. Då ska det gå att dreva från utsidan. Sedan kan han sätta tillbaka listen
Ja jag tror inte jag ska börja lossa den själv..
 
  • Gilla
39x
  • Laddar…
Åsa Lund
E Elinaelina skrev:
Ja jag tror inte jag ska börja lossa den själv..
Han borrar upp popnitarna. Då kan han nog återanvända plåten sedan
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
E Elinaelina skrev:
I vårt hus har vi fönster från 70-talet som är genomgående aluminium (alltså alu på både ut och insida). Vi har haft lite fönsterförsäljare här som alla säger att dessa är en enorm energibov eftersom aluminium leder kyla och då kyler ner huset. Och visst, fönsterkarmarna är ju väldig kalla året om. Jämfört med det enda fönster vi har som är i genomgående trä. Våra fönster är ju också stora, ca 150x180.

Men, man blir ju lite fundersam när det är försäljare som säger detta till en. Såklart de vill att vi ska byta våra fönster...

Vad säger ni?
Alla fönstermodeller har en fönsterram om den är i aluminium som har sämre isoleringsförmåga kan det medföra en köldbrygga.

För att veta om det finns föreslår jag en termofotografering av hela huset med värmekamera under vintermånaderna. Då får ni vetskap om det finns köldbryggor.

Det är bättre att åtgärda köldbryggorna, om det upptäcks några. Kanske räcker med lite isolering och vindpapp för några hundralappar, istället för ett kostsamt fönsterbyte som inte är försvarbart om det enbart ska ske av energiskäl.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
E Elinaelina skrev:
Ja jag tror inte jag ska börja lossa den själv..
Relativt enkelt att borra upp popnitarna som syns på bilden. Ta ett borr som är ca halva diametern mot nitens diameter. Borra sedan försiktigt, när du kommer ner en bit (dryg millimetern) så kommer nitens huvud att lossna och fodret kan lossas. visar det sig senare att du inte vill åtgärda något så borde det gå att få tag i liknande nitar och sätta dit.
E Elinaelina skrev:
Nä man tycker ju det. Måste finnas ngt på utsidan. Kollar man inifrån så ser innerväggen ut att gå ut ca 1cm på fönstret jämfört med utsidan. Så finns nog en ca 1cm stor glipa utifrån som sen är täckt med aluminiumlisten. Sen är frågan om det finns ngn isolering under eller inte..

Väggen består av tegel, luftspalt, och sen betongblock med puts direkt på. Sen tapet på det
Ja, låter som att du borde få mer info om du lossar på plåten. Dock ser det ut som att plåten är relativt ny, så förmodligen inte original. Gissningsvis har det putsats eller mjukfogats upp mot fönstret. Så eventuellt är där mer material som behöver petas bort innan du kan komma åt spalten mellan fönster och vägg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E Elinaelina skrev:
På utsidan sitter en aluminiumlist för att hindra luft/vatten. Den har jag inte vågat lossa på förrens vi bestämt oss för vad vi ska göra, då jag inte tror jag får fast den lika bra igen. Kan ju hända att det finns ngn drevning under den, på utsidan.
Hur ska ni kunna bestämma något vettigt utan att veta vad som är under den listen?
Den måste ju bort för att se om det bara är att fixa drevningen.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.