Tokslut Tokslut skrev:
Detta var vad som triggade bromsbytet förut, stod över helgen och knĂ€ppte till vid igĂ„ngkörningen pĂ„ MĂ„ndagen 😅

[bild]
En snigel😉
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
galento
DennisCA DennisCA skrev:
Min toyota har ju trumbromsar dÀr bak sÄ fördel yaris dÀr Ätminstone. De bromsarna har vÀl servats en gÄng under sina 42,000 mil...

Amerikaner verkar annars oförmögna att anvÀnda handbromsen, sÄ mÄnga gÄnger man lÀser de lÀgger bilen i park och aldrig anvÀnder den dÄ de har automat för det mesta. MÄnga problem dÀr bilen rullat ivÀg har berott pÄ att Àgaren inte lÀrt sig nyttja handbromsen och förlitar sig pÄ park lÀget.
Ja och blir bilen "hÀngande" pÄ parken i uppförsbackar sÄ Àr det inget vidare att
dra i spaken 🙄 . Tycker pedal fungerar bra och anvĂ€nder den ofta. HĂ„ller pĂ„
med hjullagerbyte i en 10 bultad GM axel hÀr och det var rena vÀllingen som kom
ur klumpen. Det fick stÄ och rinna under natten. Ska mÀta drivaxlarna men de ser
faktiskt fina ut dÀr lagerrullarna gÄtt.
Öppet bakaxeldifferentialhus pĂ„ en bil med synliga kugghjul och smörjmedel, stödd pĂ„ en domkraft över grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Mercedes E klass frÄn 2018.
Kan helt plötsligt inte lÀngre gÄ till google maps och skicka adressen till gps:en i bilen.
Har varit sÄ nÄgon gÄng innan, men kommer inte ihÄg om det bara löste sig av sig sjÀlv eller om jag gjorde nÄgot dÄ.
NÄgon som vet hur man löser det?

Jag kan sÀtta igÄng vÀrmen frÄn Mercedes appen, sÄ nÄgon form av koppling finns det.
Behöver inte vara samma uppkoppling, vÄr VW Passat GTE hade en för nav och sÄnt, och en för allt det andra.
 
A AndersS skrev:
En snigel😉
😂
Eller ett ögonbryn frÄn en influencer.
 
  • Haha
Robris och 2 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Mercedes E klass frÄn 2018.
Kan helt plötsligt inte lÀngre gÄ till google maps och skicka adressen till gps:en i bilen.
Har varit sÄ nÄgon gÄng innan, men kommer inte ihÄg om det bara löste sig av sig sjÀlv eller om jag gjorde nÄgot dÄ.
NÄgon som vet hur man löser det?

Jag kan sÀtta igÄng vÀrmen frÄn Mercedes appen, sÄ nÄgon form av koppling finns det.
NÄn eu lag eller patent tror jag gjort att Google och Apple stÀngt av massa lÀnk funktioner mellan browsers och kartfunktioner. UngefÀr som nÀr Apple försökte hindra Android anvÀndare att kunna klicka pÄ telefonnr för att ringa upp... Ibland tycker jag lagar och patent fÄr vÀl mycket makt...

Dock Àr detta en killgissning i just detta specifika fall...
 
  • Arg
Mortsken
  • Laddar…
RoTe
Eu bara förstör, hatar frÄgorna om kakor ocksÄ.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Man ska nog aldrig stÀlla bilen en lÀngre tid i fukt / kyla med handbromsen ansatt.
Jag har tyvĂ€rr en tomt som lutar, det Ă€r dĂ„ligt dĂ„ man MÅSTE anvĂ€nda handbroms och att avrinning ur dörrar, ventilation etc troligen inte Ă€r designat för detta sĂ„ att det blir vatten stĂ„ende hĂ€r och var. MĂ„ste försöka fixa en bĂ€ttre stĂ€llplats / infart pĂ„ tomten Ă€n dĂ€r det lutar. Det Ă€r dessutom kass pĂ„ vintern nĂ€r man ska ivĂ€g - sĂ€mst Ă€r dĂ„ bilar med DSG och elektrisk handbroms kopplat till hillhold. Golf / passat hĂ„ller handbromsen lĂ„st till framhjulen börjar röra sig, vilket innebĂ€r att vid is sĂ„ kommer man aldrig ivĂ€g. Jag lyckades aldrig lura ut hur komma loss lĂ€get aktiverades, om det fanns... Med konventionell automat, manuell bil eller manuell handbroms Ă€r det sĂ€llan problem. Passaten var en GTE, el Ă€r överlĂ€gset att "köra ivĂ€g" men pga DSG och elhandbroms sĂ„ sög Ă€ven denna bil...
Nu kommer jag inte ihÄg golf sÄ dÀr specifikt det kan ocksÄ skilja mellan Ärsmodeller förstÄs men skulle pÄstÄ att alla bilar jag kört med hillhold har en knapp som Àr enkel att komma Ät för att stÀnga av den funktionen.
 
N Niq skrev:
Nu kommer jag inte ihÄg golf sÄ dÀr specifikt det kan ocksÄ skilja mellan Ärsmodeller förstÄs men skulle pÄstÄ att alla bilar jag kört med hillhold har en knapp som Àr enkel att komma Ät för att stÀnga av den funktionen.
Absolut, men iom den inte har "draglÀge" sÄ blir det jÀvligt knepigt i en isig backe. Antingen rullar man bakÄt eller spinner man. Om det dessutom stÄr en annan bil 5dm bakom och en smal grind framför Àr det inte enkelt. Förutom pÄ de flesta andra bilar Àn de med dsg.

DSG Ă€r NÄSTAN lika kass som saab sensonic. Bara att det var före sin tid.

 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag hade för mig saab hade handbroms fram i oket först, sen bytte till backar bak... Men det Àr lÀnge sen jag körde saab 900... Fina bilar för sin tid dock!
Minns jag rÀtt hade tidiga 99, 1969-73, handbroms bak i navcentrum, frÄn -74 i oken fram.
 
J JohanLun skrev:
Absolut, men iom den inte har "draglÀge" sÄ blir det jÀvligt knepigt i en isig backe. Antingen rullar man bakÄt eller spinner man. Om det dessutom stÄr en annan bil 5dm bakom och en smal grind framför Àr det inte enkelt. Förutom pÄ de flesta andra bilar Àn de med dsg.

DSG Ă€r NÄSTAN lika kass som saab sensonic. Bara att det var före sin tid.

[media]
Dom flesta robotvÀxellÄdor Àr ju ganska dÄliga pÄ det dÀr med draglÀge Àven om dom blivit mycket bÀttre. Jag kommer ihÄg nÀr dom började komma. Körde en transit pÄ jobbet som var bland dom första transiterna med det sÄdan lÄda och det var helt hopplöst. Vi behövde ofta kunna smygköra och det gick vÀldigt dÄligt. Tidiga Vw Dsg var ju vÀldigt osmidiga dom ocksÄ.
 
J JohanLun skrev:
[lÀnk] maps stoppas av EU-regel&text=Genom att premiera sin egen,lÀnkar inte till Google maps.
SÄ, det Àr dÀrför det blivit sÄ jÀkla störigt.
Idioter!
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Har man inte förstÄelse för varför gÄr det sÀker att tycka det Àr störigt. Monopolskydd kan vi kalla det
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
AlltsÄ det Àr bra med oljesug.

Motorrum pÄ bil med synligt oljefilter och verktyg efter oljebyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Olja och filter bytt pÄ 30min, knappt olja pÄ hÀnderna
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.