Hej!

Jag vill ha en lite grövre fasad på mitt hus. Mitt förslag är som på bilden.

1. Funkar det att använda vanlig furu 70x45- och 45x45-reglar till lockläkt? Kanske gran är bättre?
2. Om man använder 4" spik till lockläkten blir det bara 31 mm (98 mm - 45 mm - 22 mm) kvar till att fästa i spikläkten bakom panelen. Räcker det eller måste man använda skruv?
3. Man brukar ju se att lockläkt har en konkav baksida. Det har ju inte vanliga reglar. Blir det ett problem?

Planen är att slå en 3" i mitten av bottenbrädan i varje spikläkt, sedan drar jag fast lockläkten med en 4" (eller skruv) i varje spikläkt och mellan panelbrädorna.

Panelen blir järnvitriol-behandlad, vilket medför rostfria spikar/skruvar.
 
  • Illustration av vertikalt monterade fasadbrädor med dimensioner för bottenbräda och lockläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Något ovanligt men kan bli snyggt. Kanske blir svårt att hitta raka och fina reglar om du ska långa längder. Kanske får du specialbeställa.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Kan bli snyggt!

Varför dim 45*70mm, ska du använda hyvlat virke?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Något ovanligt men kan bli snyggt. Kanske blir svårt att hitta raka och fina reglar om du ska långa längder. Kanske får du specialbeställa.
Ja det är jag också lite rädd för.
 
JMan123 JMan123 skrev:
Ja det är jag också lite rädd för.
Du måste köpa sågat virke, färgen fäster dåligt på hyvlade reglar.
 
F fribygg skrev:
Kan bli snyggt!

Varför dim 45*70mm, ska du använda hyvlat virke?
Nä ingen speciell anledning egentligen. Jag tänkte att det var lättillgängligt bara. Om du hade gjort något liknande, vad hade du valt för virke?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du måste köpa sågat virke, färgen fäster dåligt på hyvlade reglar.
Det blir bara järnvitriol-behandlat. Spelar kanske ingen roll då? Jag vill ju att det ska se grovt ut, så kanske sågat virke är bättre på det viset?
 
JMan123 JMan123 skrev:
Det blir bara järnvitriol-behandlat. Spelar kanske ingen roll då? Jag vill ju att det ska se grovt ut, så kanske sågat virke är bättre på det viset?
(Fin)sågat 50*75 är nog bättre
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
JMan123 JMan123 skrev:
Det blir bara järnvitriol-behandlat. Spelar kanske ingen roll då? Jag vill ju att det ska se grovt ut, så kanske sågat virke är bättre på det viset?
Funkar speciellt dåligt med vattnig "färg" som järnvitriol.
 
JMan123 JMan123 skrev:
Nä ingen speciell anledning egentligen. Jag tänkte att det var lättillgängligt bara.
Lätttillgängligt på byggvaruhuset är väl normalt obehandlat granvirke eller tryckimpregnerad fura.
 
Skruva inte! Skruvarna tar fast i träet med åren och när brädslåningen skall bytas går den inte att få loss utan att riva hela huset.
Det finns som känt bara tre sätt att ta isär en skruvad konstruktion. Grävmaskin. eld och dynamit.

Det här är orsaken till att man vanligen använder 22x50 eller 19x50mm eller 25x50mm eller 25x62mm ribbor. Tillräckligt tunna för att slå en fyratumsspik mitt igenom ribban och springan mellan bräderna så den får fäste i spikreglarna bakom.
Skall du ha 50x50 till ribbor måste du spika med femtumsspik och det kräver i sin tur tjocka spikreglar så de inte spricker.

Gran är bättre än furu men det är inte alls ovanligt att använda furubräder där det är mindre väderutsatt och solen inte kommer åt. Bakpå någon hölada eller simplare lider som står med baksidan mot skogen till exempel. asp är bra men målfärg hålls inte på dem.

Det skall vara sågade bräder så du kan vända kärnsidan utåt.

Ribborna är ytterst sällan urskålade på baksidan.
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Skruva inte! Skruvarna tar fast i träet med åren och när brädslåningen skall bytas går den inte att få loss utan att riva hela huset.
Kan du förklara lite vad menar du med att det inte går att få loss? För att man har målat över skruvarna? Eller för att dom har "rostat" fast?

Jag ska ju ha järnvitriol och rostfria skruvar. Kanske inget problem då?
 
JMan123 JMan123 skrev:
Kan du förklara lite vad menar du med att det inte går att få loss? För att man har målat över skruvarna? Eller för att dom har "rostat" fast?

Jag ska ju ha järnvitriol och rostfria skruvar. Kanske inget problem då?
Varför vill du skruva?
 
F fribygg skrev:
Varför vill du skruva?
Jag tänker att 5"-spik är väldigt jobbigt att slå in för hand. Enklare att bara skruva med maskin. Kanske inte är så jobbigt om man förborrar? Sen finns det kanske spikpistol som klarar 5" men då spricker kanske 45x45-lockläkten eller spikregeln bakom?
 
JMan123 JMan123 skrev:
Jag tänker att 5"-spik är väldigt jobbigt att slå in för hand. Enklare att bara skruva med maskin. Kanske inte är så jobbigt om man förborrar? Sen finns det kanske spikpistol som klarar 5" men då spricker kanske 45x45-lockläkten eller spikregeln bakom?
Du sitter ju på lösningen själv, förborra!
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.