J JohanLun skrev:
Jag hade för mig saab hade handbroms fram i oket först, sen bytte till backar bak... Men det är länge sen jag körde saab 900... Fina bilar för sin tid dock!
Ja det ändrades från MY88 med nya ok och handbroms där bak. Tycker bilarna har bara blivit finare med tiden... Dagens moderna bildesign är nog en 50 årig lågpunkt.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Man ska nog aldrig ställa bilen en längre tid i fukt / kyla med handbromsen ansatt.
Jag har tyvärr en tomt som lutar, det är dåligt då man MÅSTE använda handbroms och att avrinning ur dörrar, ventilation etc troligen inte är designat för detta så att det blir vatten stående här och var. Måste försöka fixa en bättre ställplats / infart på tomten än där det lutar. Det är dessutom kass på vintern när man ska iväg - sämst är då bilar med DSG och elektrisk handbroms kopplat till hillhold. Golf / passat håller handbromsen låst till framhjulen börjar röra sig, vilket innebär att vid is så kommer man aldrig iväg. Jag lyckades aldrig lura ut hur komma loss läget aktiverades, om det fanns... Med konventionell automat, manuell bil eller manuell handbroms är det sällan problem. Passaten var en GTE, el är överlägset att "köra iväg" men pga DSG och elhandbroms så sög även denna bil...
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Ja det ändrades från MY88 med nya ok och handbroms där bak. Tycker bilarna har bara blivit finare med tiden... Dagens moderna bildesign är nog en 50 årig lågpunkt.
Jag hade en 900 av första årsmodell, med vattenpumpen ned i blocket. Den gick sönder. Jag lämnade iväg bilen, vågade inte byta själv. Bytte vattenpump på en 88a några år senare, pissenkelt.

Jag skulle inte tacka nej till en 900 cab. En tant två hus bort har en sån som hon kör med som bruksbil på sommaren. Hennes gubbe som tyvärr gick bort för ett par år sen hade en Austin Healy, den körde bara farbrorn, hans fru kunde bara köra automat. Gubben var väldigt pratsam, men tanten har jag inte pratat med. Jag misstänker Healyn står i garaget... Men de verkar ha barn som är där så jag antar bilarna vet var de ska sen... Och 900 cab har dragit iväg rejält i pris senaste 10 åren.
 
Ja vattenpumpen var ett problem med B-motorn, H-motorn är det säkert lättare på. Och jo en 900 Cab får man betala för i dagsläget. Billigare att hitta en 9-3 Cab eller Gen-2 900

Nää jag skulle vilja byta bort mazdan mot en 9000 själv.
 
Bekants farfar körde bilen genom en biltvätt och direkt in i kallgaraget 100 meter bort, sen åkte de till Spanien 5 månader.
Jag fick jobba några timmar innan bilen rullade, alla bromsar ink handbromsen var som fastsvetsade.
Det var en Volvo 960 där allt i bromsväg bak inte är samma som en 940 och väldigt dyrt.
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
En jäkligt fin 9000 (utseende mässigt) på finska nettiauto för tillfället.... Manuell 2.3 turbo från 95.

Svart Saab 9000 bil från 1995, manuell 2.3 turbo, parkerad inomhus visas bakifrån och sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Saab 9000 manuell 2.3 turbo från 1995, svart, parkerad inuti en bilhall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men inte problemfri för de nästan 60,000 de vill ha för den. Känns grovt tilltaget men så är det med bilaffärer. 21,000 mil på den

In the central locking, there is a problem, but it works manually
The instrument cluster curses the driver's door for being open
Gear stick knob worn
Doesn't restore the left blinker by itself
The brakes shake
Mini screen dim
Possibly an oil leak in the valve cover gasket
Drive belts/belts make a noise when cold
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ja vattenpumpen var ett problem med B-motorn, H-motorn är det säkert lättare på. Och jo en 900 Cab får man betala för i dagsläget. Billigare att hitta en 9-3 Cab eller Gen-2 900

Nää jag skulle vilja byta bort mazdan mot en 9000 själv.
Jag hade en 9000 för sådär 10 år sen, trevliga bilar! Det var en 1998 Jubileumsmodell, med aerokjolar och skinnklädsel. 2.0t. Saknar den faktiskt. Bästa bilen jag ägt. Den Volvo V70n 2005a jag har nu kommer nära pga den är rost och problemfri. Men mycket tristare bil. Fast en generation nyare förstås... 9000 var riktigt fin när den kom 1985, världsledande skulle jag säga. Jag tror jag skulle valt 9000t om jag fått välja på BMW 5-serie, MB eller Audi då, 1985 (när jag hade långt kvar till körkort). S80/V70 kom väl ett drygt decennium senare, det märks ju. Mekaniskt är det inte så stor skillnad, men hela elsystemet är ju en generation nyare...
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
En jäkligt fin 9000 (utseende mässigt) på finska nettiauto för tillfället.... Manuell 2.3 turbo från 95.

[bild] [bild]

Men inte problemfri för de nästan 60,000 de vill ha för den. Känns grovt tilltaget men så är det med bilaffärer. 21,000 mil på den
Där är inga bud på den ännu. Ge ett bud bara lite mer än ett dygn kvar
 
Sambon blir så arg om jag köper en bil till... 😢

Lite väl mycket rost också, jag orkar inte med ett till projekt, kanske då 900an börjar ha slut på saker som ska fixas.
 
Första SAAB blev en ny 900 Turbo -82, första 9000 blev en -86a, sedan rullade det på till 2003 och den sista hade jag i 6 år tills man på firman krävde bilbyte. 9-5an kändes inte rätt och jag valde att byta märke. Men ingen av Saab'arna rullade över 13000 mil och i princip felfria, om nu minnet stämmer.
Ok, hade tidigare V4or, men räknas väl inte då de bara "rullade" grusväg.😉
Inte så vacker men gick bra att köra, framhjulsdrift med 13" ratt och en hyfsat åtdragen diffbroms, inget att fickparkera (minns inte årsmodell enligt papper men delarna kom från olika årtal.😀
SAAB V4 raliybil som kör på en grusväg med tittare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Sambon blir så arg om jag köper en bil till... 😢

Lite väl mycket rost också, jag orkar inte med ett till projekt, kanske då 900an börjar ha slut på saker som ska fixas.
Är det så mycket mer än på Mazdan?🙃
Du blir väl med samma antal bilar om du säljer bort Mazdan
 
Tanken är att sälja bort den, men åtgärda den värsta rosten först. Åtgärda så den inte kommer tillbaks alltså. Vill inte lasta nån med ett rostvrak som de tidigare ägarna gjorde åt oss.
 
Mercedes E klass från 2018.
Kan helt plötsligt inte längre gå till google maps och skicka adressen till gps:en i bilen.
Har varit så någon gång innan, men kommer inte ihåg om det bara löste sig av sig själv eller om jag gjorde något då.
Någon som vet hur man löser det?

Jag kan sätta igång värmen från Mercedes appen, så någon form av koppling finns det.
 
B
Jag fortsätter med en egen historia om vattenpumpen på SAAB:s B-motor. Hade en 99:a som vattenpumpen pajade på, vattnet bara skvalade ut på sidan av motorn. Det var inte så bökigt som man kan tro att byta pumpen, jag tillverkade en passande glidhammare och var även medveten om att impellerskruven var vänstergängad, tror pumpen var bytt på ett par timmar. Nu lär dylika vattenpumpar vara hårdvaluta, mitt byte var på 80-talet och då fanns sådana pumpar att köpa överallt.
 
Detta var vad som triggade bromsbytet förut, stod över helgen och knäppte till vid igångkörningen på Måndagen 😅

Sliten bromsbeläggning på trottoarsten, orsak till byte av bromsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.