Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Jag har läst och jag ser inget om att det var sådär trasigt redan vid visningen, utan som jag förstår det skedde det när säljaren flyttade ut och slet ner sina grejer. Så stor förstörelse är INTE okej. Ser att du argumenterat för det i 17 sidor men det stämmer ändå inte, det där är inte små skador.
Det var det jag menade, du kom inte med något nytt argument. Såg ut som att du inte hade läst tråden. Och TS har redan nått en överenskommelse med säljaren.

Du vet ju heller inte att säljaren "slet ned" sin grejor. Rent hittepå.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Ytskicket var skadat redan när köparen tittade på lägenheten, så nej. Köparen tittade och accepterade skicket som är precis som när han fick lägenheten.
Nej det var inte skadat när köparen köpte lägenheten, tapeten och väggar skadades i samband när hyllor togs ned.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Jo limmet satt där redan på visningen och tapeten satt fast på hyllan redan på visningen och den följde med säljaren, när han flyttade.

Hur kan det seriöst vara så svårt att begripa? Skruvhål och lim, som finns på visningen, finns givetvis kvar när säljaren lämnar. De förstör ytskikt och i olika grader.
Hoppas verkligen du skojar😢 så du menar på fullt allvar att det bara är att slita ner saker från väggarna när man sålt en lägenhet och åverkan ska köpare stå för?
Gäller det på alla ytskikt?
Golv väggar kakel köksluckor tak ?
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad kommer de här fantasierna om att slita ned saker? Är det också en liknelse som den om att ta ned hyllor med slägga? Eller blodstänket från ritualmordet?

Det är naturligtvis inte aktuellt att slita ned några monterade möbler.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad kommer de här fantasierna om att slita ned saker? Är det också en liknelse som den om att ta ned hyllor med slägga? Eller blodstänket från ritualmordet?

Det är naturligtvis inte aktuellt att slita ned några monterade möbler.
Men det är ju det som skett här? Har du fortfarande inte fattat det? Trots att TS till och med fått ersättning för skadorna?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har säljaren slitet ned möblerna? Var kommer denna information ifrån? Vilket inlägg?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har säljaren slitet ned möblerna? Var kommer denna information ifrån? Vilket inlägg?
Det syns ju på skadorna. Skador som är långt bortom de acceptabla små spikhålen. Syns inte bilderna för dig?
Så stora skador är inte acceptabelt, oavsett vilken metod säljaren använt för att få bort sina saker från väggarna. Därför fick TS ersättning.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Det syns ju på skadorna. Skador som är långt bortom de acceptabla små spikhålen. Syns inte bilderna för dig?
Så stora skador är inte acceptabelt, oavsett vilken metod säljaren använt för att få bort sina saker från väggarna. Därför fick TS ersättning.
Jag ser skador på väggarna av limning av hyllor och att dessa skador sedan har blivit tydligt exponerade när hyllorna har tagits ned. Jag ser inget evidens för att säljaren har slitit ned några hyllor vilket du framförde. D v s jag är inte övertygad att säljaren har varit vårdslös när hyllorna har monterats ned även om det är ett möjligt scenario. Kanske använde säljaren en slägga som en annan skribent raljerade om? Vi vet inte. Däremot har säljaren före affären valt en metod för att sätta upp hyllorna som skadar väggen, det går inte att se på något annat sätt.

Vi vet inte varför TS fick ersättning, TS har inte berättat varför säljaren agerade som säljaren gjorde. Det kan vara säljarens dåliga samvete för skadorna (alltså rena känslor), det kan vara säljarens kalkyl att det är enklare att betala än att ha en ovän i köparen TS, det kan vara att säljaren blev rädd för en rättslig process driven av TS o s v. TS kan säkert fylla i.

Men spelar det någon som helst roll? TS fick pengar, det är väl det bästa man kan hoppas på i ett fall som detta. Särskilt när ens juridiska rätt är högst osäker, precis som har redogjorts för i tråden.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, vilken metod skadorna orsakats av spelar ingen roll, det är storleken på skadorna som spelar roll.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
andreas_bygger och 3 till
  • Laddar…
S
Anna_H Anna_H skrev:
Det syns ju på skadorna. Skador som är långt bortom de acceptabla små spikhålen. Syns inte bilderna för dig?
Så stora skador är inte acceptabelt, oavsett vilken metod säljaren använt för att få bort sina saker från väggarna. Därför fick TS ersättning.
Sluta gissa hejvilt. Skadorna är pga att hyllor limmats upp på väggen, så limmet hade redan skadat tapeten bakom hyllorna. Hur är det seriöst någon vuxen individ, som inte fattar detta?

TS fick ersättning för att säljaren var en toffel. Inte för att TS eller ni som gnäller felaktigt, har rätt.

Du tycker att TS borde fått ersättning även om det inte fanns någon tapet bakom hyllorna öht? 🤦🏼🤦🏼
 
S Sernando skrev:
Sluta gissa hejvilt. Skadorna är pga att hyllor limmats upp på väggen, så limmet hade redan skadat tapeten bakom hyllorna. Hur är det seriöst någon vuxen individ, som inte fattar detta?

TS fick ersättning för att säljaren var en toffel. Inte för att TS eller ni som gnäller felaktigt, har rätt.

Du tycker att TS borde fått ersättning även om det inte fanns någon tapet bakom hyllorna öht? 🤦🏼🤦🏼
Nja, tapeten är ju inte skadad förrän man tar bort hyllan, spegeln elelr vad det nu var. De hade kunnat låta dem sitta kvar och konstatera att de befarar skador om de tar bort dem.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nja, tapeten är ju inte skadad förrän man tar bort hyllan, spegeln elelr vad det nu var. De hade kunnat låta dem sitta kvar och konstatera att de befarar skador om de tar bort dem.
Om jag säljer dessa tallrikar till dig, har du köpt hela eller trasiga tallrikar då?
https://www.byggahus.se/forum/threads/humorhoernan.209511/post-5711093
769480-6ffcf099fa4290171a8a268726f6f571.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är du som köpare i god tro att tallrikarna kan tas ut ur skåpet av säljaren utan att de går sönder?
 
Unikt namn
Jag är väldigt nyfiken på vilken metod man kan använda för att montera loss montagelimmade hyllor utan att det syns på ytan limmet fästs på?

För jag ser egentligen bara två alternativ.
Antingen lämnas hyllan kvar och döljer limskadan som oundvikligen uppstår.
Eller så plockas hyllan ner och det set ut som på bilderna ovan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
A ajn82 skrev:
Om jag säljer dessa tallrikar till dig, har du köpt hela eller trasiga tallrikar då?
Huvudet på spiken!
Hade inte trott att ett sådan fråga skulle vara en sådan extrem vattendelare! 🙄
Den uppenbara frågan är här nu vem som hade sönder tallrikarna?
 
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.