Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Huset på bild2 ligger ju även utanför tomtgränsen om det är den som är utritad. Är du säker på att det huset har bygglov eller följt bygglovet de har? Du kan ju absolut bygga på tomten men inte just det huset som är ritat nu. Det är bara för arkitekten att fortsätta rita lite ändringar så att huset får plats inom den byggbara delen av tomten.
Grannens uthus ligger nog inom tomten. Det ser ut som om satellitbilden är en aning förskjuten.
 
Låter ju som extremt lycksökande att ansöka om bygglov för en byggnad som strider mot detaljplanen.
Skissa snarast möjligt på ett hus anpassat till tomtens och detaljplanens förutsättningar, även om tillåten BYA överstiger tomtens förutsättningar.
Min bygglovhandläggare var paragrafnitisk och fick till slut igenom att åtminstone få till grannhörande över sidobyggnades nockhöjd med motiveringen att jag är 192 cm och vill ha en isolerad byggnad med minst 8 graders taklutning för vettig avrinning.
Inte en millimeters avstek på boningshuset dock så det blev till att ta bort skärmtaket över entrén och bygga den som bygglovsbefriad åtgärd efter slutbesked. Jag kan personligen tycka att övertrassering av byggyta med balkong kunde vara förhandlingsbart, men ack nej.
Den stora fördelen med detaljplan är att de inte kan neka bygglov om man strikt håller sig inom gränserna, så det är nog mitt bästa tips.
 
  • Gilla
PeteMaverickMitchell och 1 till
  • Laddar…
En sak till, som redan påpekats så verkar ni ju få placera huset ända ut mot gatan. Ni har ju flera grannar som fått OK på detta och det är samma regelverk nu som när de byggde.

Men som flera redan påpekat, prata med kommunen om exakt vilka möjligheter ni har.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Glöm alla andra hus - helt ointressanta - slöseri med energi - spelar ingen roll for dig.
Att rita ett hus närmare gräns/prickat än 4,5m är hål-i-huvudet. Pinsamt dålig koll. Första året, första lektion, första 10 minuterna. Tok-basic.

Sälj.

//
Jag kan hålla med dig till viss del. Men ska man följa lagar så ska det gälla alla isåfall
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Glöm alla andra hus - helt ointressanta - slöseri med energi - spelar ingen roll for dig.
Att rita ett hus närmare gräns/prickat än 4,5m är hål-i-huvudet. Pinsamt dålig koll. Första året, första lektion, första 10 minuterna. Tok-basic.

Sälj.

//
Huset får placeras intill prickmarken enligt kommunen men ej över
 
O
E eemeliie skrev:
Om ara byggnadsstadgan 39§ gäller angående avståndet till gräns så är det 4,5 m mot andra tomter som gäller, inte mot gatan och andra allmänna platser. Förutsatt att du ändå klarar regler för trafiksäkerhet då. Så du kan absolut ha 3,5 m till gatan.
Precis som eemeliie skriver är det möjligt med placering av huset närmare gräns mot allmän plats än 4,5 meter.
 
  • Gilla
PeteMaverickMitchell och 1 till
  • Laddar…
P PeteMaverickMitchell skrev:
Hej! Jag är otroligt ledsen och besviken. Jag har en tomt jag fått av en släkting dör det finns ett gammalt hus som ingen bott i på över 20 år.

Tomten är ganska mycket värd och drömmen har alltid varit att bygga mig nåt på platsen. I vinter tog jag kontakt med en arkitekt efter att ha sett ett hus denna byggt jag blev inspirerad av. Tomten är som ni ser lite knepig i utformning så tog hjälp av en arkitekt för att få till ett bra hus utefter önskemål.

Nu då till det som sätter käppar i hjulen. Detaljplanen är upprättad 1972 och tillåter Max 4.5 m bygghöjd och 180kvm byggyta. Inga konstigheter. Tomten är 576 kvm.

Men som synes är avståndet till gränsen inte 4.5m på några ställen. Jag har markerat dem här. Vi har ritat upp ett hus som är 13 m brett & 10.20 långt. En del av marken är prickad som jag också skrivit in här.

För det första när det gäller avståndet till gatan, så säger byggstadgan 39 kap att byggnad ska läggas i gatulinjen, detta innebär som jag fattat att det inte behöver vara 4.5 m? Där det är 3.8 m till gräns är kommunens mark. Och det är en väg som enligt lantmäteriet icke ska brukas för allmän trafik. Detaljplanen är upprättad efter att nuvarande hus byggdes.

Med det nya huset skulle det innebära att vi skulle behöva ta oss ca 0.5 m in på den prickade marken och något närmare gatan där det är 3.20 m, ca 10-15 cm.

Från början sa kommunen att ett nytt hus kunde utan problem placeras som det nuvarande är placerat, och om det skulle skilja lite som jag beskrev skulle förmodligen inte vara ett problem.

Men nu låter det annorlunda, det kommer med all sannolikhet inte gå att få igenom detta. Om det ska vara 4.5 m åt alla håll finns inga planer att man kan bygga ett hus som vi vill, ska jag bygga en stuga då?

Märkligt då huset i bild 2 är byggts nyligen, tomten är mindre än min. Och man har överstigit byggarean med 4 kvm, man har också fått bygga en bit in på prickad mark.

Det känns rent ut sagt för jävligt att andra ska få bygga precis hur dom vill i samma område men jag ska få se min husdröm gå i kras?

Vad säger ni hur ska jag tänka? Lika bra att sälja tomten?
VIll man bygga ett speciellt hus(modell) så får man leta tomt som passar, har man en tomt får man bygga nåt som passar tomten, märkligt att inte arkitekten tar hänsyn till det, då det finns detaljplan.
4,5 m finns ju av en anledning, även den prickade marken samt hur stort man får bygga, både kvm och höjd.
 
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
P PeteMaverickMitchell skrev:
Jag kan hålla med dig till viss del. Men ska man följa lagar så ska det gälla alla isåfall
Då får du ju anmäla samtliga felaktigt placerade hus och eventuella svartbyggen etc. som du känner till😲 o det är väl inte rimligt?

Jag tror som tidigare skrivits att du bör glömma alla andra och fokusera på ditt eget bygge för din egen hälsa och välmående.
Byta arkitekt skulle jag själv gjort efter ett så misslyckat förslag.

Håll fokus och Lycka till!😀
 
  • Gilla
PeteMaverickMitchell och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Men tydligen så beror det en del på hur känd man är, hur mycket pengar man har och vilken bekantskaps krets man har.
Har det väl visats sig några gånger eller har jag helt fel?
I mindre kommuner är det svårt att hitta invånare som inte känner någon alls inom kommunen, så det är lätt att konspirera om man vill det.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Begär ut grannens bygglov och se vad som står där. Du kan också be att få ta del av eventuella skrivelser som skickats i ärendet så ser du om grannen fått justera något och hur kommunikationen sett ut kring deras avvikelser.
Avståndet mot gatorna är som sagt ingen avvikelse när det är BS 39§ som gäller, men prickad mark kan vara bra att hålla sig ifrån, eller bara placera någon enstaka kvadratmeter där. Så ta strid med kommunen och hänvisa till Mark- och miljööverdomstolens tolkning om de protesterar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ge inte upp.
Betyder tomten något för dig, så se istället till att anpassa byggnaden efter gällande byggrätt. Ibland kan man använda sig av Attefallsregler fär att få vad man vill ha, men måste då göra bygg- och lovprocess till en tvåstegsraket, vilket upplevs som krångligt av många.
Boverket har en bra hemsida, där de talar om att börja med att utreda en "möjligheternas volym" som blivande hus ska hålla sig inom. https://images.app.goo.gl/roTRLxgGD3TUh1zf6 Dessutom är Boverket små videoklipp vansinnigt roliga i sin beskrivande och pedagogiska torrhet, rekommenderas!
Flera av inläggen kommer med bra tips och rekommendationer som borde tagists upp tidigt i processen med arkitekt. T ex att faktiskt ta kontkat med kommun och inleda dialog gällande regelverk och tolkning (praxis). T ex kan synen på vad som räknas som Allmän plats kan skifta olika kommuner emellan, vilket resulterar i att det som går bra att bygga i en kommun kan stöta på patrull i en annan.
De flesta kommuner har börjat strama upp sin hantering av bygglov i en sorts ambition att samma sak ska gälla över hela riket. Dock, finns fortfarande småkommuner som "gör som de brukar" trots att detta kan medföra risker för den som bygger efter dessa lov. Risken finns att de överklagas av påläst juristgranne efter att byggnad redan står klar.
Rättsfall påverkar praxis. Därför är det nästan omöjligt att som privatperson veta exakt vad som gäller. Därför är det bra att få skriftligen vad som gäller för den egna tomten. Kommunens handläggare bör kunna leverera ett sådant svar.
Lycka till! (Bild lånad från Boverket)
 
  • Illustration av ett hus med angiven "möjligheternas volym" enligt byggregler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
P PeteMaverickMitchell skrev:
Men hur kan det andra huset ha fått ett godkännande att bygga så nära vägen? Det är samma väg som löper förbi min tomt. Dom har dessutom avstånd reglerat i detaljp

hur blev utfallet? För dig/er
De mått du angett stämmer troligtvis inte med verkligheten, då den gräns du visar upp inte är exakt, hämta ut bygglovet på den fastigheten så ser du exakta måtten.
 
L L8ttas skrev:
VIll man bygga ett speciellt hus(modell) så får man leta tomt som passar, har man en tomt får man bygga nåt som passar tomten, märkligt att inte arkitekten tar hänsyn till det, då det finns detaljplan.
4,5 m finns ju av en anledning, även den prickade marken samt hur stort man får bygga, både kvm och höjd.
Höjden och byggarean är inget som helst problem det är redan skissat ett hus som passar på dom måtten
 
  • Gilla
L8ttas
  • Laddar…
L L8ttas skrev:
De mått du angett stämmer troligtvis inte med verkligheten, då den gräns du visar upp inte är exakt, hämta ut bygglovet på den fastigheten så ser du exakta måtten.
menar du på min eller grannfastigheten. Det stämmer grannfastigheten är ännu närmare än vad som visas här
 
P PeteMaverickMitchell skrev:
menar du på min eller grannfastigheten. Det stämmer grannfastigheten är ännu närmare än vad som visas här
Det beror ju på vart du tagit fram bilden med gränsen? Jag menade bilden på grannens tomt, där du skrivit måtten? Många tror tex att man kan komma via Eniro eller hitta.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.