G
Grundregeln man måste ta till sig är att det ALDRIG är bråttom att skriva ett avtal. Det blir bara fel eller så blir man blåst.
 
  • Gilla
Globetrot och 12 till
  • Laddar…
Jag tycker det är bra att man skriver ut företagets namn och sysslar med sån här konsumentupplysning men enligt mig skulle Sverige ha ett register med företagsnamn och namn på personer som har dessa företag som var LÄTT SÖKBART hos ARN t.ex.

Så man kunde söka på ett företagsnamn eller person och få upp alla företag den personen varit inblandad i och eventuella rättstvister, domar mm

Om man riskerade att fastna i ett sånt register när man körde såna här bluffar så tror jag det hade varit mindre förekommande.

Ska såklart inte gå att komma runt med namnbyte på person eller företag heller!! 😠
 
  • Gilla
Elektra och 7 till
  • Laddar…
I princip håller jag med. Men det hjälper inte så mycket eftersom den här typen av "affärsmän" lätt låter någon annan stå för bolaget. Har svårt att se att man skulle kunna förhindra det. Möjligen göra det straffbart att ex. hjälpa någon med näringsförbud att kringå näringsförbudet.

En lösning, som kanske skulle bli för omständig och dyr i förhållande till normala ärliga affärer vore om avtal med privatpersoner skulle kräva bevittning av ex. Notarius publicus som då även får förhöra om hur avtalet kommit till. För avtal på mer än ex. 50 000. Som sagt troligen inte realistiskt.

Jag har en gång skrivit på för ett fastighetsköp i Frankrike, hjälpte en släkting på den tiden när vi hade valutarestriktioner, så man fick inte föra ut mer än 800 000 för husköp (inte heller ta lån i utlandet), blev "dold" delägare.

Då skulle min namnteckning bevittnas av en fransk stadstjänsteman. Jag fick skriva på på franska konsulatet i Stockholm. I formkraven för min underskrift ingick att jag var tvungen att skriva med "bra skrivstil" "j'ai lu et compris" (jag har läst och förstått), framför min namnteckning. Jag blev även förhörd om innehållet i avtalet. Jag fick inte skriva på förrän jag bevisat att jag kunde tillräckligt mycket franska för att kunna förstå vad jag skrev på.
I Frankrike finns det (fanns??) en generalklausul i avtalslagen att ett avtal som inte är författat på franska är ogiltigt.

Bara just det där att det inte räcker att skriva namnet, utan även tvingas skriva lite ytterligare. Tror jag kan få en del människor att fundera någon minut extra över om detta verkligen är rätt att skriva på.
 
  • Gilla
  • Wow
tommib och 5 till
  • Laddar…


1, Kolla alltid upp företagen på merinfo.se De har aktuella saldon med mera hos kronokalle. Där kan du även kolla "riktig huvudman"
2. Hantverkare som kan börja "direkt" är ofta de sämsta som är utan jobb.
3. Är du obekväm med att anlita hantverkare och känner att du inte kan stå emot "säljare". Låt någon släkting eller god vän med lite mer pondus vara med.

De hantverkare jag anlitat som är duktiga har fortfarande ett halvårs "kö" trots att det är lågkonujunktur för bygg. De har även "grönt ljus" på merinfo.se. Och de skulle aldrig tvinga fram påskrift på ett avtal.

https://www.merinfo.se/foretag/J38-Entreprenad-AB-5593013641/2khxoy1-23flx

J38 är ett relativt nytt bolag. Startat 2021 men ändå har man "gul" markering för gamla synder hos kronokalle.
 
  • Gilla
Lassiter och 4 till
  • Laddar…
Appropå "rabatt" på ställningarna.

För arbetet på mitt hus (länk längre ner) var det rätt stora ställningsmontage och ställnignarna stod 1,5 vecka. Om jag inte missminner mig kostade ställningarna under denna tid, ink upp och nedmontering.....

8.500 plus moms.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Rel. färskt bolag som gått från i princip noll omsättning till 25 miljoner på ett år utan vare dig fordon eller anställda.

D.v.s. ett rent säljbolag som inte gör ett skit själv. När det börjar osa katt så kursar man, blåser lev. och kunder och går vidare. Huvudmannen driver bolag inom vitt skilda branscher. Luktar skit på flera sätt än ett.
 
  • Gilla
Lassiter och 8 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Rel. färskt bolag som gått från i princip noll omsättning till 25 miljoner på ett år utan vare dig fordon eller anställda.

D.v.s. ett rent säljbolag som inte gör ett skit själv. När det börjar osa katt så kursar man, blåser lev. och kunder och går vidare. Huvudmannen driver bolag inom vitt skilda branscher. Luktar skit på flera sätt än ett.
VD dricker säkert Light med 🤪
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
cdx873v och 2 till
  • Laddar…
😬
 
  • Utdrag ur kreditupplysning med 8 betalningsanmärkningar för J38 Entreprenad AB.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Lassiter och 6 till
  • Laddar…
HelenaC74 HelenaC74 skrev:
😬
Dom försöker redan låta bli att betala sina entreprenörer 😯
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Så jävla trött på dessa företag
 
A
Redaktionen Redaktionen skrev:
Byggföretaget J38 Entreprenad AB som verkar i Stockholmsområdet kritiseras för oseriösa metoder när de säljer in jobb och fakturor med högre slutnota än avtalat.

Du kan läsa artikeln här: Pressade snabba underskrifter och oväntade kostnader när två husägare skulle byta tak
Å fan att bolaget finns i Sthlm. Det fullständigt KRYLLAR av sådana här bolag i stan.

Skulle säga att 2 av 3 bolag jag begär offerter av kommer med fullständigt sanslösa priser. Och då är det bolag med hög omsättning som agerat i många år.

Ofta är det deras estimat på arbetstid som är helt åt helvete när man begär offert med fast pris. De fakturerar 40 timmar och så tar jobbet i själva verket 4 timmar. Vägrar att låta kunden sköta inköp utan gör precis som bolaget i artikeln groteska påslag.
 
Mats-S
Den första frågan man ska ställa sig när takfirmorna kommer på besök och ska sälja in ett takbyte är om det verkliogen behövs. Ofta är det rent kosmetiska skäl som läggs fram som huvudargument.

Har personligen haft ett antal besök av dessa takfirmor som då hävdat att taket sak bytas. Eftersom jag är gammal timmerman så har jag 100% koll på mitt tak och jag vet att det är 100% funktionsdugligt trots sina 41 år. Däremot är det visuellt inte det snyggaste, dom skinande röda betongpannorna har med tiden mörknat och grånat, men det påverkar inte funktionen. Betongpannor håller lätt i 100 år, men det är givetvis ingenting som takbytarna snackar om, deras argument är att ser det visuellt dåligt ut så är det dåligt. Och tycker man att det grånat för mycket kan man alltid måla pannorna för en betydligt lägre kostnad.

Mitt råd är att ta in en oberoende besiktningsman innan ni bestämmer er för ett takbyte, takfirmorna snackar i egen sak för egen profit :)
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
HelenaC74 HelenaC74 skrev:
😬
Ah. Här ser vi en till varningssignal. Offerta.

Om man måste få in kunder via offertsidor är man generellt talat inte en god hantverkare. Om man är det går ryktet fort…
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.