En entreprenör har köpt grannens styckade framsida och byggt parhus. Vi bor högt på en höjd med väg ner som löper förbi deras tomt. Man har sprängt fram ett stup dels från grannens tomt men också längs vår väg ner, vilket också fått effekten att vägen successivt ”sjunker” ner mot deras tomt/stupet. De hävdar nu att detta är vårt problem att åtgärda.

I min värld borde man ha ansvar för att åtminstone skapa ett falllskydd/staket om man sprängt fram ett stup på flera meter i ett tätbebyggt område? Är detta något kommunen tar hänsyn till vid bedömning inför slutbesked?
 
  • Wow
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Osäker på om jag förstår läget. Har man alltså sänkt höjden för vägen? Finns marklov för det? Är det en allmän väg?

Som jag uppfattat det, så ligger det inte på byggaren att ordna fallskydd mot sänkt mark, förutsatt att sänkningen är godkänd.
 
  • Gilla
kjellinge och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Osäker på om jag förstår läget. Har man alltså sänkt höjden för vägen? Finns marklov för det? Är det en allmän väg?

Som jag uppfattat det, så ligger det inte på byggaren att ordna fallskydd mot sänkt mark, förutsatt att sänkningen är godkänd.
Vägen är vår och löper förbi deras tomt på vägen upp till oss. Jämte vägen har dom sprängt upp en grop där de ställt huset vilket skapat vertikala bergssidor jämte vägen på upp till 3 meter. Initialt var sagt att de skulle göra gabbionmurar som avskärmade. Men sen konkade företaget som bygger och ett moderbolag färdigställer i bantad version.

Återkommer med bild senare
 
Maalox
Tomter skall ju ordnas så att risk för skada undviks enligt PBL, kanske att detta kan vara applicerbart här
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Tumregeln är som sådan att den som säljer eller höjer marken skall ha slänt på sin sida av tomtgränsen eller anordna mur
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Tumregeln är som sådan att den som säljer eller höjer marken skall ha slänt på sin sida av tomtgränsen eller anordna mur
I detta fall står säljarens både bostadshuse och ett förråd direkt in på stupet
 
J Jeppan skrev:
Initialt var sagt att de skulle göra gabbionmurar som avskärmade. Men sen konkade företaget som bygger och ett moderbolag färdigställer i bantad version.
Vad står i bygglovet?

Har du koll på om sprängningen håller sig på deras fastighet, eller har även delar av er fastighet försvunnit?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
J Jeppan skrev:
I detta fall står säljarens både bostadshuse och ett förråd direkt in på stupet
Vad står i marklovet? Har man marklov? kolla med kommunen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Maalox
Som hempularen är inne på så bör man jämföra verkligheten med vad som står i bygglovet. Markförändingen med den branta sluttningen kan ju exempelvis ha godkänts med premission att ett fallskydd anläggs.

Har slutbesked getts?

Genom godkännande har förvaltningen ansett att lovet bland annat uppfyller 2 kap, 9 § pbl. Spontant känns det tveksamt på att nuvarande situation är i linje med de ritningar som blev godkända just med hänsyn till fallrisken?
 
  • Skärmdump av svensk lagtext från 2 kap, 9 § pbl om planläggning och byggnadsverks påverkan på hälsa och säkerhet.
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
MIn tomt (iofs bebyggd -89) hade ett stup (mellan car-porten som var insprängd i berget och marknivån, berg, på våningen ovanför) som jag byggde över när jag flyttade in. Den var godkänd då i alla fall. Det fanns ett staket från altanen ovanpå car-porten, men ingenting från berget utanför altanen (som var lätt att ta sig till även för små barn).

Jag fick i efterhand )när jag sökte bygglov för inglasning på altanen) veta att jag inte fick bygga ut altanen för att täcka stupet (inte ens med bygglovsansökan), men då det gått tio år så blev det ju ingen åtgärd.

Edit: Stupet var 3-5 decimeter brett. Som bredast där det var lättast för små barn att ramla ned...
 
  • Gilla
G-K
  • Laddar…
En sak till, när det gäller TS så är det ju uppenbarligen berg under vägen, rätt lösning är då att gjuta en betongklack för att hindra vägen (grusbädden) från att rasa ned, samt att minst sätta ett staket i denna. Gärna ett så pass kraftigt staket så att en bil inte kör över kanten och in i huset...
...och ansvaret ligger på markägaren så klart.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Bilder på hur det ser ut och utdrag från bygglovet för de ritat in en mur som täcker hörnet men inget längs kanten ner. Dock skrivelse om räcken där fallrisk föreligger?
 
  • Byggarbetsplats med en ny trädäcksgång längs med en sluttning och utsikt över en husfasad och byggstaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träaltan vid klippkant med stenläggning och armeringsjärn utan räcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En asfalterad gångväg leder mot en träplattform vid kanten av en slänt med utspridda stenar och en sliten mur i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bygglovsritning som visar planlösning och markerade områden för mur och räcken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De har definitivt ansvar för att förhindra jord/vägras nedför denna branten.
 
  • Gilla
redep och 10 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De har definitivt ansvar för att förhindra jord/vägras nedför denna branten.
Håller med, på deras sida tomtgränsen
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.