O oliven1 skrev:
jo, den större mängden vatten "försvinner bara bort" i form av ånga.
Varför fortsätter du att skriva massa trams i den här tråden. Du gör ju bara dig själv till åtlöje. Allt du hävdar är ju bara ren galimattias. Detta här inlägget visar återigen att du fullkommligt saknar kunskap.
Precis som @Jocke Best säger så binds större delen av vattnet i kemiska föreningar. Betong brinner, den torkar inte.
 
  • Gilla
cbrolin och 4 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
”Gör om, gör rätt” är nog inte ett alternativ här. Vi skulle behöva gräva upp hela trädgården för att få bort plintarna nu. Därav: Livslängd? 20 år?
"För att få bort plintarna" ...varför då? Är det något fel på dem¿?
Kapa bort stolparna, borra och/eller bränn ur resten ur plintarna och gjut dit stolpskor i hålen.
.... jobbig väg att gå, men "man kan" göra så
 
Ursäkta om mitt inlägg är diffust, klockan är sent på kvällen, men jag har läst igenom det mesta i tråden nu och det är en sak jag inte riktigt förstår. I inläggen i början så tror jag mig minnas att du säger att plintarna skulle förankrad i berget... Det rimmar väl lite illa med att du nu kan med handen rucka på plintarna?
Jag hade nog borrat ned några järn i berget och sen gjutit röret mot de inborrade järnen...
Först då hade jag tyckt att plintarna är förankrade i berget...
Men jag kanske missuppfattade något.
För övrigt så hade jag troligtvis tvingat entreprenören att göra om så det blir enligt det du från början ville köpa.
 
  • Gilla
Arp32 och 4 till
  • Laddar…
Batola7242 Batola7242 skrev:
Dålig lösning, men inte behöver ni ta bort alla plintar, de träcker väl med att företaget fräser bort trät i plintarna och gjuter stolpskorna i hålen. MÅNGA timmars extraarbete!!
Som svar till alla som skriver att vi ska fräsa bort allt virke. Trät går alltså ner 1m under marknivå, inuti plintarna. Att fräsa bort varje stolpe för hand under mark, inuti plinten är med största sannolikhet mer arbete än att lyfta alltihop ur jorden. Antar jag. Jag vet inte ens om det finns någon typ av fräs/borr som kan göra ett fyrkantigt 1m långt hål inuti betong?
T tobbbias skrev:
Ursäkta om mitt inlägg är diffust, klockan är sent på kvällen, men jag har läst igenom det mesta i tråden nu och det är en sak jag inte riktigt förstår. I inläggen i början så tror jag mig minnas att du säger att plintarna skulle förankrad i berget... Det rimmar väl lite illa med att du nu kan med handen rucka på plintarna?
Jag hade nog borrat ned några järn i berget och sen gjutit röret mot de inborrade järnen...
Först då hade jag tyckt att plintarna är förankrade i berget...
Men jag kanske missuppfattade något.
För övrigt så hade jag troligtvis tvingat entreprenören att göra om så det blir enligt det du från början ville köpa.
Jag har tyvärr inte beställt att de ska förankras ner i berget. Det jag skrev var att de ”skulle gjuta de nya plintarna mot berget”. Jag vet att man förankrar med typ dymlingar i fundament till hus och så. Detta är ju en altan så jag tänkte att det skulle räcka att gjuta ovanpå berget och att det skulle sitta, eftersom det dessutom är tjälfritt djup. Uppenbarligen hade jag fel. Eller också har de lagt något annat material mellan berget och plinten.
 
  • Gilla
Legere och 3 till
  • Laddar…
K
G Grävling15 skrev:
Det ligger avlopp under som vi behöver komma åt. Och jag har aldrig hört talas om att någon gjutit platta för en altan.
Nu har du det.
Både vårt föregående (-16) och nuvarande hus (-78) hade/har altan på platta. Idag har vi visserligen ca 100kvm trädäck, varav endast ca 25kvm är på platta.
 
Men... hur hög skall altanen bli? Om det är den höjden eller bara något mer, och inte 3-4 meter högt, så är det möjligen något överarbetat med så kraftiga plintar kan man tycka.

Att det är lite udda att gjuta in virket sådär är ju en sak, det är ju inte så vi gör numera men... om tjugofem år får ni kapa stolparna till altanen, ta bort några centimeter på stolpen och stoppa kilar under den och skjuta fast några galvade järn kanske. Eller något annat som inte uppfunnits ännu. Inget att riva upp himmel och jord för liksom. Snickarn får väl komma tillbaks då om 25 år och fixa till det.

Annars... Äh, va fan, vi gjorde ju så på 70-talet..😉
 
K
R Rotekopp skrev:
Men... hur hög skall altanen bli? Om det är den höjden eller bara något mer, och inte 3-4 meter högt, så är det möjligen något överarbetat med så kraftiga plintar kan man tycka.

Att det är lite udda att gjuta in virket sådär är ju en sak, det är ju inte så vi gör numera men... om tjugofem år får ni kapa stolparna till altanen, ta bort några centimeter på stolpen och stoppa kilar under den och skjuta fast några galvade järn kanske. Eller något annat som inte uppfunnits ännu. Inget att riva upp himmel och jord för liksom. Snickarn får väl komma tillbaks då om 25 år och fixa till det.

Annars... Äh, va fan, vi gjorde ju så på 70-talet..😉
Och då ska altanen bäras upp av den ev. återstoden av röret och någon centimeter betong (i bästa fall) runt halvruttet trä? Vad ska man skjuta i?
Eller menar du att endast träet allra närmast altanen (dvs högst upp) då ska vara påverkat?
Kan du utceckla?

Edit - saknar helt relevans för tråden...
 
  • Träpelare med tecken på röta täckt av ett lager betong, förankrad med rep och stöttad av träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Det är en starkare och stabilare konstruktion än stolpsko.
Det håller jävligt länge givet marken är normaldränerad. Vi har tryckta stolpar gjutna på 70-talet på detta sätt som ännu är friska.

Men, det är ingen evig konstruktion. En stolpsko i betongplint blir ju nära evig 😄.

Jag hade inte byggt så. Det är inte hantverksmässigt riktigt. Mer bonna-gjutning.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
J
Cruzze Cruzze skrev:
Fast elementärt kalcium är det knappast tal om i den här reaktionen.
Exakt, lite kisel och syre med. Dock inget väte. Det flyttar över från vattnet. Något man lärde sig när man gjöt Ölandsbron var att inte använda bräckt vatten. Salt går går dåligt ihop med armeringsjärn 😎😎
 
men va i helvete.. Är detta någon kusin som gjort jobbet?
Jag har ingen aning om du har ett kontrakt eller hur kontraktet är skrivet men säg att dom ska riva, dra därifrån och aldrig röra ett verktyg igen.

Antingen lejer du in nya professionella snickare eller så gör du det själv. Lycka till!
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
men nu pratar jag, återigen, inte om det specifika fallet utan generellt.

gjuta in ntr a virke är inte sämre, utan har en teknisk livslängd på 30 år och en faktiskt livslängd på långt mycket längre än så.
30år är en ganska kort livslängd när det gäller hus, en altan kanske ok, men går inte byta ut, utan att byta plintar. Detta är det stora felet.
Mitt hus är 114år byggt utan tryckt virke. Men byggt rätt.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Man gjuter inte in trä i betong.
Gör Om, Gör Rätt.
Som Kontrollansvarig Hade jag aldrig godkänt . Har varit Mark entreprenör sedan 70 talet numera kontrollansvarig. Gör om o gör rätt. Lägg en syllpapp mellan betongplint o träkonstruktion över mark
 
  • Gilla
Genoveva
  • Laddar…
Såhär gjorde jag plaströret går ner ca 110cm i backen + det som e åvan mark
 
Bild Träkonstruktion med metallvinkel fäst vid en betongpelare på en terrakottakruka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kardan79 skrev:
Nu har du det.
Både vårt föregående (-16) och nuvarande hus (-78) hade/har altan på platta. Idag har vi visserligen ca 100kvm trädäck, varav endast ca 25kvm är på platta.
Nej, det kan väl inte vara helt ovanligt. Mina föräldrars hus hade en gjuten altan, det var byggt på 50-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.