Skulle ALDRIG acceptera denna lösning! Så där skulle inte ens en fuskbyggare göra. Slå stopp på vansinnet
 
J
J Jocke Best skrev:
Njae, vattnet försvinner inte bort, betongen bildas kemiskt tillsammans med vattnet. Den härdar, eller brinner.
O oliven1 skrev:
jo, den större mängden vatten "försvinner bara bort" i form av ånga.
Enligt mina källor är det mindre än hälften som avdunstar, och mer än hälften som binds i den kemiska reaktionen. Det viktiga i kråksången är att betong alltså inte "torkar"

Det är därför som släckt kalk innehåller väte, vilket inte fanns i cementen (kalken)från början

2 Ca + 7 H2O → 3 CaO · 2 SiO · 4 H2O + 3 Ca(OH)2 + 173.6 kJ
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Är det så långt in på tomten att det inte går att komma åt med en kranbil och dra upp de?
 
D Dublin skrev:
Du får sluta vara så snäll med entreprenören. Om plintarna är lösa är det bara att han skickar dit några gubbar som får dra upp dem. Sen är det bara för dem att börja om. Men glöm inte att hålla koll på dem och fota varje steg och håll daglig kontakt med entreprenören om han nu ändå verkade vettig (gissar att han inte är på plats).
Du har genomskådat mig…😂 jag vill dock gärna vara snäll. Jag tycker han är en reko person och det är så mycket trevligare att nå samförstånd (om det är möjligt) än att bli arg, gapa och kräva. Sen har väl jag också mina gränser..

Japp, jag får se till att stanna hemma alla dagar framöver. Trodde det skulle vara riskfritt att åka iväg två timmar och hämta barnen. ”Vad är det värsta som kan hända?” 🤣🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 2 till
  • Laddar…
Jösses Amalia.. Förlåt men jag blev rätt chockad. Vilka klåpare.
 
M Mortsken skrev:
Är det så långt in på tomten att det inte går att komma åt med en kranbil och dra upp de?
Nja men det står ett väldigt högt hus mellan gatan och altanen.
 
Jag håller med de som anser att nuvarande plintar behöver tas bort och sedan gjuta nya plintar. Men det borde inte vara så svårt att lyfta bort dem. En betongklump på 1,2m och en diameter på 20cm väger 90kg. Denna är dessutom delvis "fylld" med trä. Den är inte konisk som de plintar man gräver ner. Dessutom kan man enkelt få bra lyftpunkt genom att borra ett hål, kanske 20mm, igenom reglarna. Om man inte lyfter upp den för hand så går det garanterat med ett lyftblock eller kättingspel. Det kan hända att reglarna, beroende på hur långt de är nergjutna, släpper från plinten men då kanske man kan göra kompletterande gjutning och gjuta fast en stolpsko.
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 2 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Du har genomskådat mig…😂 jag vill dock gärna vara snäll. Jag tycker han är en reko person och det är så mycket trevligare att nå samförstånd (om det är möjligt) än att bli arg, gapa och kräva. Sen har väl jag också mina gränser..

Japp, jag får se till att stanna hemma alla dagar framöver. Trodde det skulle vara riskfritt att åka iväg två timmar och hämta barnen. ”Vad är det värsta som kan hända?” 🤣🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Inte bli arg eller gapa men våga ställa krav. Det är viktigt om du ska få det du beställt känns det som. Om det stillar ditt samvete kan du tänka att det är för entreprenörens skull, så att han slipper hamna i den här situationen igen.
 
  • Älska
Grävling15
  • Laddar…
N ngranhage skrev:
Jag håller med de som anser att nuvarande plintar behöver tas bort och sedan gjuta nya plintar. Men det borde inte vara så svårt att lyfta bort dem. En betongklump på 1,2m och en diameter på 20cm väger 90kg. Denna är dessutom delvis "fylld" med trä. Den är inte konisk som de plintar man gräver ner. Dessutom kan man enkelt få bra lyftpunkt genom att borra ett hål, kanske 20mm, igenom reglarna. Om man inte lyfter upp den för hand så går det garanterat med ett lyftblock eller kättingspel. Det kan hända att reglarna, beroende på hur långt de är nergjutna, släpper från plinten men då kanske man kan göra kompletterande gjutning och gjuta fast en stolpsko.
Jag tror du har helt rätt. Jag är antagligen världens svagaste människa och jag kunde utan vidare ansträngning vicka på några. Jag tog för givet att de skulle sitta som berget. Kändes betydligt lättare än de vi hade innan som var hälften så höga, men dessa är väl mest trä.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Jag skulle be byggaren såga av stolparna längst ner. Hugga bort stolpdelen som sitter ingjuten. Därefter gjuta fast stolpskor i hålet efter stolpdelen som tagits bort. Klart :)
 
G Grävling15 skrev:
Jag tror du har helt rätt. Jag är antagligen världens svagaste människa och jag kunde utan vidare ansträngning vicka på några. Jag tog för givet att de skulle sitta som berget. Kändes betydligt lättare än de vi hade innan som var hälften så höga, men dessa är väl mest trä.
Kan du vicka på den så är det dåligt packat vid återfyllnad en. Inte så bra. Vad är det återfyllt med? Skall altanen fästas mot huset? Isåfall är ju plintarnas huvudsakliga uppgift att hålla upp altanen och då är det kanske inte så stort problem, men annars finns det risk att den inte blir stabil i "sidled"
 
T ToRy skrev:
Okej, vi har fått en (1!) fördel med att gjuta in trä i betong - att det är stabilt. Behövs den stabiliteten verkligen för en altan? Njae, en altan byggd med rätt metoder och rätt dimensioner håller länge helt utan just den extra stabiliteten. Och även om en ingjuten tryckt regel håller i 30-40 år, varför lämna över huvudvärken att ta bort gamla betongplintar till nästa generation? Varför inte göra det lätt för alla och gjuta in balkskor, stolpskor eller vad som helst, bara inte trä!?
Och vad jag kommer ihåg är rekommendationen vid gjutning + stolpe att stolpen ska vara helt genomgående. Antar det inte är fallet här där gjutning tydligen går ner till berg.
 
O oliven1 skrev:
det är den stora nackdelen med att gjuta in trä i betong.

Men man kan aldrig hävda att det är fel och be en hantverkare göra om, om man avtalat något annat är en annan fråga.
Jo, man kan hävda att det är fel!
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Dålig lösning, men inte behöver ni ta bort alla plintar, de träcker väl med att företaget fräser bort trät i plintarna och gjuter stolpskorna i hålen. MÅNGA timmars extraarbete!!
 
  • Gilla
Lilla gubben
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Enligt mina källor är det mindre än hälften som avdunstar, och mer än hälften som binds i den kemiska reaktionen. Det viktiga i kråksången är att betong alltså inte "torkar"

Det är därför som släckt kalk innehåller väte, vilket inte fanns i cementen (kalken)från början

2 Ca + 7 H2O → 3 CaO · 2 SiO · 4 H2O + 3 Ca(OH)2 + 173.6 kJ
Fast elementärt kalcium är det knappast tal om i den här reaktionen.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.