Va…? Det är ju helt sjukt att gjuta plintar på detta sätt. Och…Varför? Var stolpskorna slut i affären och byggaren var redan kanon inför helgen??
 
G Grävling15 skrev:
Hej!

Vi har nyligen tagit in en entreprenör för att bygga ny altan. Den gamla altanen var både sliten och byggd med svajig konstruktion. Därför passade vi nu på att göra ett ordentligt förarbete där vi själva grävde ner till underliggande berg för att entreprenören sedan skulle gjuta de nya plintarna mot berget. Eftersom vi pratat med entreprenören flera gånger om vikten av en hållbar och långsiktig konstruktion blev jag något förvånad när jag kom hem och upptäckte att de gjutit trästolpar rakt ner i betongen. Jag hade väntat mig en stolpsko i metall och sedan trästolpen ovanpå det. Min man har också för sig att det var så entreprenören beskrev det. Det väcker några frågor…

1. Tänker jag fel som väntade mig att det var standard att gjuta in en stolpsko i plintarna?

2. Nu antar jag att den dagen stolparna ruttnar så behöver man ta bort hela betongplintarna ner till berget och göra om allting igen, eller?

3. Är det en vanlig lösning att gjuta in trästolpar i betongplintar?

4. Väntad livslängd på konstruktionen?
Den lösningen kan nog inte bli sämre, du får nog bara rhgaranti sen kokar byggaren
 
G Grävling15 skrev:
Det ligger avlopp under som vi behöver komma åt. Och jag har aldrig hört talas om att någon gjutit platta för en altan.
Jodå, min är gjuten + de som jag har hjälpt att bygga. Jag skulle inte hjälpa nån att bygga som inte gör en ordentlig grund först. Ett gjutet golv är helt dragfritt, det tar upp solens värme på dagen (som sedan avges på kvällen) och dessutom får man inga stickor i fötterna. Man slipper även hålla på och underhålla årligen med terasstvättar och såpa och olja och vad folk nu använder.

Avloppet under är ju dock ett trassel :-/
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Magnus Göransson Magnus Göransson skrev:
Jodå, min är gjuten + de som jag har hjälpt att bygga. Jag skulle inte hjälpa nån att bygga som inte gör en ordentlig grund först. Ett gjutet golv är helt dragfritt, det tar upp solens värme på dagen (som sedan avges på kvällen) och dessutom får man inga stickor i fötterna. Man slipper även hålla på och underhålla årligen med terasstvättar och såpa och olja och vad folk nu använder.

Avloppet under är ju dock ett trassel :-/
Framför allt ska altanen en halvmeter upp i luften. . .
 
G Grävling15 skrev:
Jo han sa att den var vattentät. Var ute och kollade fabrikatet nu. Däremot kollade jag plintarna igen och reglarna står på sina ställen inte bara nära kanten utan hela vägen ut mot gjutröret, utan betong utanför. Så du har väl antagligen rätt. Suck…
Fel virke, kackigt gjutet och märkliga förslag på lösning ...... Har din kontakt verkligen sett den där bilden?

Jag tror att din make har föreslagit bästa lösningen faktiskt. Upp med skiten, börja om och ta in en annan firma och speca supertydligt att det ska gjutas in plintjärn etc. Om aktuell firma har någon heder så insisterar dom inte på att få något betalt för det där skitjobbet.
 
  • Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Framför allt ska altanen en halvmeter upp i luften. . .
Jo, då hade det ju varit toppen ifall det blev dragfritt :)
 
B Bästerortarn skrev:
Fel virke, kackigt gjutet och märkliga förslag på lösning ...... Har din kontakt verkligen sett den där bilden?
Nej det har han faktiskt inte. 😄 När vi talades vid sist hade han inte sett mina sms. Tror dock inte det gör nämnvärd skillnad.
 
Bortsett från allt det strulet ni står inför så kanske det skulle vara hållbarare med en murad grund med typ lecablock? Alltså ej helgjuten.
Vid behov kan man ju sätta stöttor på mitten om bjälkarna sviktar?
Om man gör så kommer man väl fortfarande åt avloppsröret under golvet vid behov?
Mitt uterum är byggt på det viset och det har stått bra genom flera stormar i över 20 år och klarar sig säkert minst lika länge till.
Gjuten sula på ”stampad” makadam (eller nån liknande sten 😉) ca 60-70 cm ner i marken, sen lecablock nästan upp till önskad höjd. Balkskor fästa i lecablocken och i husgrunden och sen golvbrädor på bjälkarna (tryckimpregnerat trä i golv och limträbalkar i taket).
Är det någon som förstår hur jag menar? 😂
 
O oliven1 skrev:
för diskussionen har fortgått och folk inte förstår att ntr a är godkänt att gjuta in och vara i direkt kontakt med både mark och vatten om man så vill.

har en teknisk livslängd på 30 år och långt mycket längre i praktiken.
Har ingen betydelse i det här fallet, så idiotiskt gjutet som det där är gjort. Vad för sorts trä är irrelevant när plintarna spricker vid första minusgraderna.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Liten luring den där byggaren ni anlitat och som hjälpte er med huset när företaget innan konka.

Om de nu inte klarar av att bygga en simpel altan, hur vet ni då att huset ni bor i inte innehåller en massa byggfusk?
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
G Grävling15 skrev:
Ja, jag behöver nog tänka lite. Var ute och kände på plintarna och flera var helt lösa. (!?) Fattar ingenting. Har pratat med entreprenören igen och han verkar inställd på att ”lappa och laga”. Jag blir bara mer irriterad desto mer jag stirrar på eländet. Alldeles oavsett så är detta inte vad vi avtalat. Vet inte riktigt vad nästa steg blir… Maken är närmast redo att be grannen med grävmaskin dra plintarna rätt upp ur jorden.
Du får sluta vara så snäll med entreprenören. Om plintarna är lösa är det bara att han skickar dit några gubbar som får dra upp dem. Sen är det bara för dem att börja om. Men glöm inte att hålla koll på dem och fota varje steg och håll daglig kontakt med entreprenören om han nu ändå verkade vettig (gissar att han inte är på plats).
 
  • Älska
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Liten luring den där byggaren ni anlitat och som hjälpte er med huset när företaget innan konka.

Om de nu inte klarar av att bygga en simpel altan, hur vet ni då att huset ni bor i inte innehåller en massa byggfusk?
Tro mig. Efter den resan vi gjort har allting besiktigats flera gånger. 😄 Man lär sig på vägen…
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
J
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Man blir ju skeptisk som du säger för hur skulle vattentät betong torka?....... Det krävs ju ändå vatten när man blandar den.
Njae, vattnet försvinner inte bort, betongen bildas kemiskt tillsammans med vattnet. Den härdar, eller brinner.
Inga andra synpunkter i övrigt 😋
 
Om du kan vicka på plintarna och dom är gjutna ner mot berg så låter det som att det inte dubbats ner i berget vilket är att rekommendera om man vill ha en stabil plint!
 
J Jocke Best skrev:
Njae, vattnet försvinner inte bort, betongen bildas kemiskt tillsammans med vattnet. Den härdar, eller brinner.
Inga andra synpunkter i övrigt 😋
jo, den större mängden vatten "försvinner bara bort" i form av ånga.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.