Tjänstepensionerna kan man plocka ut lite varierat om man har flera, från 55 år med 5 års löptid som kortast, tänk på att om man har aktiverat en utbetalning så går det inte att backa. Med andra ord kan man inte ta ut olika belopp årsvis som efterfrågades.
I TS fall är det dock lite väl klent och att sluta jobba i förtid kommer inte att tillåta några extra utsvävningar, så tipset är att jobba vidare i minst fem år till.

Skatteeffekten är negativ vid tidigt uttag normalt ca 2400 :-/månad upp till 67/68 års ålder och än högre för er yngre.

Allt handlar ju om vilket (ekonomiskt) liv man har haft före pension och vilket man vill ha efteråt, där skiljer det nog åtskilligt mellan oss medborgare i vad som anses dräglig tillvaro.

Men allt är inte pengar, jag har alltid fört statistik på vårt hushåll efter varje år, så jag har järnkoll på vad som går åt för att överleva eller spendera på olika nivåer. Vid 55 år bestämde jag mig att sluta jobba vid 60 ungefär och så blev det, jag får ut 88% av lönen i 10 år vilket både räcker och blir över sedan blir det 45% livet ut plus sparat kapital så jag sover lugnt i mitt obelånade bo😋
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Tjänstepensionerna kan man plocka ut lite varierat om man har flera, från 55 år med 5 års löptid som kortast, tänk på att om man har aktiverat en utbetalning så går det inte att backa. Med andra ord kan man inte ta ut olika belopp årsvis som efterfrågades
Välkommen i klubben som lever som planerat!
Helt rätt, har man bestämt uttaget av tjänstepension kan man inte ändra.
Men man kan ändra uttaget av den allmänna pensionen när som helst.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Helt rätt, har man bestämt uttaget av tjänstepension kan man inte ändra.
Men man kan ändra uttaget av den allmänna pensionen när som helst.
Finns visst tjänstepensioner man kan ändra uttagstid på efter 5 år (eller om det var vart femte år t.o.m.). Hört vid en pensionsgenomgång på Skandia. Har inte kollat än om jag har några sådana.
 
K Kane skrev:
Finns visst tjänstepensioner man kan ändra uttagstid på efter 5 år (eller om det var vart femte år t.o.m.). Hört vid en pensionsgenomgång på Skandia. Har inte kollat än om jag har några sådana.
Jag har två hos Skandia och ingen går ett ändra när man väl valt och tror att det gäller alla.
Dock är en ändring föreslagen av regeringen men inte i kraft ännu.
https://www.minpension.se/allt-om-pensioner/ta-ut-pension/gar-det-att-angra-pensionsuttaget
 
K Kane skrev:
Finns visst tjänstepensioner man kan ändra uttagstid på efter 5 år (eller om det var vart femte år t.o.m.). Hört vid en pensionsgenomgång på Skandia. Har inte kollat än om jag har några sådana.
Jag har 12 olika tjänstepensioner, ingen ändringsbar
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag har 12 olika tjänstepensioner, ingen ändringsbar
Skall kolla mina framöver när det börjar bli skarpt läge.
 
galento
TorpAnders TorpAnders skrev:
Tjänstepensionerna kan man plocka ut lite varierat om man har flera, från 55 år med 5 års löptid som kortast, tänk på att om man har aktiverat en utbetalning så går det inte att backa. Med andra ord kan man inte ta ut olika belopp årsvis som efterfrågades.
I TS fall är det dock lite väl klent och att sluta jobba i förtid kommer inte att tillåta några extra utsvävningar, så tipset är att jobba vidare i minst fem år till.

Skatteeffekten är negativ vid tidigt uttag normalt ca 2400 :-/månad upp till 67/68 års ålder och än högre för er yngre.

Allt handlar ju om vilket (ekonomiskt) liv man har haft före pension och vilket man vill ha efteråt, där skiljer det nog åtskilligt mellan oss medborgare i vad som anses dräglig tillvaro.

Men allt är inte pengar, jag har alltid fört statistik på vårt hushåll efter varje år, så jag har järnkoll på vad som går åt för att överleva eller spendera på olika nivåer. Vid 55 år bestämde jag mig att sluta jobba vid 60 ungefär och så blev det, jag får ut 88% av lönen i 10 år vilket både räcker och blir över sedan blir det 45% livet ut plus sparat kapital så jag sover lugnt i mitt obelånade bo😋
Det är väl ungefär lika här , lever som man gjorde när man jobbade. Det viktigaste tror
jag är att få bort sina skulder före man går i pension , sen underlättar det ju stort att vara
två i hushållet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
galento galento skrev:
Det är väl ungefär lika här , lever som man gjorde när man jobbade. Det viktigaste tror
jag är att få bort sina skulder före man går i pension , sen underlättar det ju stort att vara
två i hushållet.
Två i ett hushåll påverkar mycket. Vi har planerat våra uttag utifrån att båda ska kunna leva "drägligt" med sin egen pension. Att tänka på hur man vill hantera efterlevandeskydd, har den ena parten betydligt lägre pension ska man åtminstone fundera över det. Även tankar kring att bo kvar i nuvarande bostad om det finns sparat kapital eller frigöra det via ny boendeform.
Det viktiga är att i tid veta förutsättningarna som gäller.

TS fråga är i princip omöjlig att svara på då man måste veta hela "livsbilden", nu är det bara lite svepande funderingar om egna investeringar, bra att kunna ta ut "200-300-400 tusen", etc.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Skatteeffekten är negativ vid tidigt uttag normalt ca 2400 :-/månad upp till 67/68 års ålder och än högre för er yngre.
Vid vilken nivå på pensionsuttag baserar du den skillnaden på?
 
K Kane skrev:
Vid vilken nivå på pensionsuttag baserar du den skillnaden på?
Om du tagit ut pension före det att skatten förändras på förvärvsinkomst vilket framöver är 67 år.
Tidigare var det 65 år. Det är det som idag kallats kompensation till 57or och 59or (födelseår), där man inte tänkte på att 57 som tagit ut pension plötsligt påverkades av ålder och regelverk retroaktivt ändrades till året man fyllde 66 år.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
[länk]

[länk]

[länk]
Jag förmodar att det var någonstans i denna graf du tog den siffran?
Stapeldiagram som visar nettopenion per månad före och efter 67 års ålder baserat på olika inkomstnivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller min översta länk i tidigare inlägg
 
Så tar man ut pension före riktålder 67 år ska man tänka på skatteinbetalning. Utbetalarna tar inte hänsyn till det, inte de jag har, så antingen begär man justering eller kalkylerar med kvarskatt. Och det blir för de flesta en femsiffrig summa.
 
galento
Var inne på pensionsmyndigheten och höjde procenten för skatten , var enkelt att göra så blir det väl inte så mkt i kvarskatt nästa år förhoppningsvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.