B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl den vanliga allmänningens tragedi som så ofta uppstår i samfällighetsföreningar och bostadsrättsföreningar. Ingen känner riktigt ansvar och det är nästan som det är en särskilt psykologisk disposition på de individer som till sist hamnar i styrelsen. Några klassiker:

1. Blev övertalad. Vill egentligen inte, missar möten och sitter så tyst som möjligt på styrelsemötena.

2. Projektledaren. Har hoppat in i styrelsen för att driva ett projekt, kanske solceller. Gillar inte föreningsformen, regleringar och fnyser åt lagar och stadgar. Projektet framför allt.

3. Den missnöjde. Hoppade in i styrelsen för att allt sköttes så jäkla dåligt. Man följer inte GDPR och bokföringen är amatörmässig. Inför en komplicerad rutin för GDPR som ingen annan förstår och som aldrig används av någon. Men hamnar snart i samma beteende som typ 1.

4. Dragåsnan. Känner ett tungt ansvar och oro och drar alltid lasset. Är helt plastisk vad gäller åsikter och regelverk. Allt är bra som inte skapar konflikter. Vill reda upp för andra men klarar samtidigt inte av att hålla sitt eget hem städat.

5. Maktmänniskan. Trivs med att stå i centrum och bestämma. Känner ansvar. Rätt plastisk med sina åsikter och vet hur man kör över typ 1-4 och avfjädrar nån paragrafryttare på stämman några korta kärva ord. Sitter också i byggnadsnämnden för S.
Det här borde ramas in och skickas ut via samfällighetsregistret.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
mattie_river och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B bygges skrev:
Det här borde ramas in och skickas ut via samfällighetsregistret.
Vi ska ändå vara tacksamma för att dessa personlighetstyper finns i populationen och våra grannskap. I dag håller de flesta huvudet så lågt och sköter sitt eget så fokuserat att om de inte fanns skulle ingen komma på stämman och ingen skulle kandidera till styrelsen. Med denna insikt kanske man också ska justera sina förväntningar på vad man kan förvänta av en samfällighetsförening och dess verksamhet, det är inte Tesla vi talar om.
 
  • Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi ska ändå vara tacksamma för att dessa personlighetstyper finns i populationen och våra grannskap. I dag håller de flesta huvudet så lågt och sköter sitt eget så fokuserat att om de inte fanns skulle ingen komma på stämman och ingen skulle kandidera till styrelsen. Med denna insikt kanske man också ska justera sina förväntningar på vad man kan förvänta av en samfällighetsförening och dess verksamhet, det är inte Tesla vi talar om.
Så är det och så länge styrelsen är lite av en mix av dessa personligheter blir det trots allt någorlunda bra. Det behövs både projektledare med driv, någon som är missnöjd och håller styrelsen i schack, en dragåsna som kavlar upp armarna för de tråkiga bitarna samt någon som faktiskt vill och har lite talang för att stå i centrum och bestämma.

Problemet är väl framför allt när den 6e typen driver en samfällighet: "Det självutnämnda styrelseproffset". En inte sällan äldre herre pensionerad från jobbet som ekonom, jurist etc med visst chefsansvar. Eftersom personen haft ansvar i en större organisation och är utbildad i relevant ämne är samfällighetsföreningens spörsmål "småsaker" och allt denne person presterar är rätt, alla andra har fel. Kommentarer som "ni förstår inte" eller "det har jag inget minne av" eller "vem har ni diskuterat detta med?" är vanligt förekommande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
B bygges skrev:
Så är det och så länge styrelsen är lite av en mix av dessa personligheter blir det trots allt någorlunda bra. Det behövs både projektledare med driv, någon som är missnöjd och håller styrelsen i schack, en dragåsna som kavlar upp armarna för de tråkiga bitarna samt någon som faktiskt vill och har lite talang för att stå i centrum och bestämma.

Problemet är väl framför allt när den 6e typen driver en samfällighet: "Det självutnämnda styrelseproffset". En inte sällan äldre herre pensionerad från jobbet som ekonom, jurist etc med visst chefsansvar. Eftersom personen haft ansvar i en större organisation och är utbildad i relevant ämne är samfällighetsföreningens spörsmål "småsaker" och allt denne person presterar är rätt, alla andra har fel. Kommentarer som "ni förstår inte" eller "det har jag inget minne av" eller "vem har ni diskuterat detta med?" är vanligt förekommande.
Jag känner inte alls igen den här bilden från vår styrelse....
 
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi ska ändå vara tacksamma för att dessa personlighetstyper finns i populationen och våra grannskap. I dag håller de flesta huvudet så lågt och sköter sitt eget så fokuserat att om de inte fanns skulle ingen komma på stämman och ingen skulle kandidera till styrelsen. Med denna insikt kanske man också ska justera sina förväntningar på vad man kan förvänta av en samfällighetsförening och dess verksamhet, det är inte Tesla vi talar om.
Att man förväntar sig att de inte ska ösa ut pengarna på skit och främmande verksamhet är trots allt ett minimum. Och ta skälig hänsyn till enskilda medlemmar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
M
B bygges skrev:
Jag förstår. Helt tragisk situation att er samfällighet inte beviljar ansvarsfrihet men väljer om styrelsen. Lika tragiskt att styrelsen önskar sitta kvar trots att de inte beviljats ansvarsfrihet. Rekommenderar starkt, som i början av tråden, att ni diskuterar med styrelsen och ber dem självmant avgå och att ni tar kontakt med länsstyrelsen för att få en syssloman tilldelad för extern förvaltning under en övergångsperiod.
Folk har inte den självinsikten...
 
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
5. Maktmänniskan. Trivs med att stå i centrum och bestämma. Känner ansvar. Rätt plastisk med sina åsikter och vet hur man kör över typ 1-4 och avfjädrar nån paragrafryttare på stämman några korta kärva ord. Sitter också i byggnadsnämnden för S.
Ironiskt att solcellsgubben, som tror sig vara mästare på att hitta dolda betydelser i anläggningsbeslut, suttit som ersättare i byggnadsnämnden för S... Vet inte riktigt om "maktmänniska" är rätt beskrivning. Han har sina idéer om vad man ska använda en samfällighetsförening till... Som inte ligger i linje med lagstiftarens intention och Lantmäteriets uppfattning...
 
  • Gilla
  • Haha
robert_m och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Touché!
 
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
Claes Sörmland
B bygges skrev:
Problemet är väl framför allt när den 6e typen driver en samfällighet: "Det självutnämnda styrelseproffset". En inte sällan äldre herre pensionerad från jobbet som ekonom, jurist etc med visst chefsansvar. Eftersom personen haft ansvar i en större organisation och är utbildad i relevant ämne är samfällighetsföreningens spörsmål "småsaker" och allt denne person presterar är rätt, alla andra har fel. Kommentarer som "ni förstår inte" eller "det har jag inget minne av" eller "vem har ni diskuterat detta med?" är vanligt förekommande.
Där har vi revisorn.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vad har samfälligheten tänkt ha elen eller elintäkterna till?
Samfälligheten hade väl hand om garage, parkeringar, asfalt.. soprum och förråd.
 
M
blackarrow blackarrow skrev:
Vad har samfälligheten tänkt ha elen eller elintäkterna till?
Samfälligheten hade väl hand om garage, parkeringar, asfalt.. soprum och förråd.
Samfällighetsföreningen har hand om ovanstående plus gatubelysning, fjärrvärmenät och kabel-tv. Typ.

Argumentet för solceller var att vi skulle tjäna pengar/reducerad kostnad. Men alla som kan räkna förstår att det är ett uselt sätt att "tjäna pengar". Sedan sas det att det skulle hjälpa oss att ta ner maxlasten vi måste ta ner från elnätet när elbilarna blir fler. Men det är väldigt ologiskt eftersom eftersom gatubelysningen, cirkulationspumpar och billaddning sammantaget i kommer att kräva klart mest ström på kvällen och natten. Då ger solceller... inte så mycket ström... Men allt detta är irrelevant eftersom vi inte får ha solceller.
 
Mycket intressant tråd, jag sitter i en liknande situation själv fast inte än, eller hur man säger. Lägger in ett inlägg som jag skulle säga är on topic men ber TS om ursäkt på förhand om det uppfattas som trådkapning.

Samfälligheten jag är ansluten till har följande skrivelse i anläggningsbeslutet, där det omvandlats från någon typ av förening:

"Gemensamhetsanläggningen skall omfatta [...] grönområden, badplats, båtbryggor, festplats samt vattenförsörjningssystem".

Fram till för några år sen fanns en hög med ris som medlemmar kunde lägga trädgårdsavfall (grenar) på. Denna eldades sedan upp av ett par gubbar som tyckte det var roligt. Styrelsen beslutade att den verksamheten skulle upphöra när gubbarna anmälde att intresset för att elda upphört, vilket också de med de närmast liggande tomterna tyckte var rätt skönt.

Det har nu föreslagits att vi ska börja samla ris på hög igen, och sedan låta någon ta hand om riset. Detta föreslås betalas av föreningen.

Jag tycker att det verkar vara ett solklart fall av främmande verksamhet i linje med denna tråd. "Grönområden" i anläggningsbeslutet refererar uppenbart till de ängar, bollplan, osv som finns. Det ryms svårligen "avfallshantering" inom denna definition.

Input, någon?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Mycket intressant tråd, jag sitter i en liknande situation själv fast inte än, eller hur man säger. Lägger in ett inlägg som jag skulle säga är on topic men ber TS om ursäkt på förhand om det uppfattas som trådkapning.

Samfälligheten jag är ansluten till har följande skrivelse i anläggningsbeslutet, där det omvandlats från någon typ av förening:

"Gemensamhetsanläggningen skall omfatta [...] grönområden, badplats, båtbryggor, festplats samt vattenförsörjningssystem".

Fram till för några år sen fanns en hög med ris som medlemmar kunde lägga trädgårdsavfall (grenar) på. Denna eldades sedan upp av ett par gubbar som tyckte det var roligt. Styrelsen beslutade att den verksamheten skulle upphöra när gubbarna anmälde att intresset för att elda upphört, vilket också de med de närmast liggande tomterna tyckte var rätt skönt.

Det har nu föreslagits att vi ska börja samla ris på hög igen, och sedan låta någon ta hand om riset. Detta föreslås betalas av föreningen.

Jag tycker att det verkar vara ett solklart fall av främmande verksamhet i linje med denna tråd. "Grönområden" i anläggningsbeslutet refererar uppenbart till de ängar, bollplan, osv som finns. Det ryms svårligen "avfallshantering" inom denna definition.

Input, någon?
Tråden är nästan 500 svar lång, och det är om trådskaparens ämne. Om du inte vill att svaren på din fråga ska drunkna i mängden, skapa en egen tråd.
 
  • Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
…Det har nu föreslagits att vi ska börja samla ris på hög igen, och sedan låta någon ta hand om riset. Detta föreslås betalas av föreningen.

Jag tycker att det verkar vara ett solklart fall av främmande verksamhet i linje med denna tråd. "Grönområden" i anläggningsbeslutet refererar uppenbart till de ängar, bollplan, osv som finns. Det ryms svårligen "avfallshantering" inom denna definition.
Solklart.
Om man nu skulle tänja på reglerna…blir det en rättvis fördelning av kostanden?
Varför kan inte de som slänger ris på hög bara dela på kostnaden för att forsla bort riset?

Förslag: Hyr en container till riset, fast det kanske var där nånstans som idén kom att låta nån annan betala och organisera.

Elda ris och annat trädgårdsavfall är ju dessutom förbjudet sedan 1 januari 2024, så en sådan brottslig verksamhet kan ju inte få fortgå.

Riset måste återvinnas enligt EU regler som Sverige glatt anpassar sin lagstiftning till.
Se tex
https://www.soderhamn.se/sidor/arki...lag-forbjuder-eldning-av-tradgardsavfall.html

Förbudet gäller även valborgsmässoeldar​

Den nya EU-lagstiftningen innebär att du inte heller får elda en valborgsmässoeld. Enligt lagen kan tillsynsmyndigheten besluta om dispens från förbudet.

Om du anordnar en offentlig valborgsmässoeld kan du ansöka om dispens senast 23 april.
😳
 
Inser nu efter sömn att min fråga var mer omfattande än den lilla detalj jag tänkte att jag kunde tillföra tråden. Ber TS om ursäkt för off topic och ber övriga att bortse från de senaste inläggen i tråden.
blackarrow blackarrow skrev:
Solklart.
Om man nu skulle tänja på reglerna…blir det en rättvis fördelning av kostanden?
Varför kan inte de som slänger ris på hög bara dela på kostnaden för att forsla bort riset?

Förslag: Hyr en container till riset, fast det kanske var där nånstans som idén kom att låta nån annan betala och organisera.

Elda ris och annat trädgårdsavfall är ju dessutom förbjudet sedan 1 januari 2024, så en sådan brottslig verksamhet kan ju inte få fortgå.

Riset måste återvinnas enligt EU regler som Sverige glatt anpassar sin lagstiftning till.
Se tex
[länk]

😳
Jo medveten om EU-inducerade regeln, mitt EU-hat vet inga gränser så pga självskadebeteende och allmän hipstrighet läste jag om den innan det uppmärksammades brett. Det är som vanligt en tjänsteman som tolkat ett direktiv på det minst fördelaktiga sättet. Jag skulle aldrig få för mig att följa en sådan lag dock.

Ja en allmän rishög är jättebra för de som bor lagom långt ifrån den, de som kan gå dit med skottkärra men slipper bry sig om eldningen. Men oavsett är det bara att hävda främmande verksamhet, det är helt enkelt inte föreningens syfte att syssla med sånt här. Planen är väl att erbjuda administrativt stöd till frivilliga insatser där det samordnas och betalning sköts fristående från samfälligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.