Eriksgatan
M martin_skold skrev:
Det är en 1200 från 2015.
Jag läste även någonstans att man kunde läsa ut "livslängd" i displayen eller i appen, stämmer det?
...
Har har nu en landroid för 1500m2
...
Anser du att det är en bättre maskin?
Hade ett par Connect 1200. Den bästa av Indegosarna. Men gick sönder efter några dagar de med tyvärr (vibrationer från klipptunneln). Men funkar den med att gå ut och in och inte missar och gör hjulspår, samt går tyst - så kan den vara ett OK beg.köp.
Kan läsa av drifttid i displayen.
(PM ifall du behöver mer Bosch original plastpeggar).
 
Jag tycker inte att Indego är dålig. Alla klippare har sina för och nackdelar. Om vi tar Indegos fördelar så är det definitivt Logicut. Den klipper snyggt och snabbt. Två fördelar låter litet, men om det är just detta du efterfrågar så är Indego perfekt.
Om vi tar några saker som det skrivits om i forumet.
1. Den klipper dåligt, det blir strängar kvar. Lösning: Miska (öka) överlappet. Autoläget ger litet strängar men ändra till ett lägre värde så funkar det.
2. Maskinen brölar. Lösning: Öka klipphöjden. Läge 4 ger en snygg gräsmatta. Om du vill ha superkort gräs så hamnar klippmotorn väldigt lågt och det blir vibrationer.
3. Den dockar inte. Lösning: Kolla att tråden ligger spikrakt före och efter laddaren. Minst 1-2 m. Höjden på nosen ska vara rätt. Viktigt att hjulen är hela och att brickan på axeln som håller hjulet i rätt höjd inte är utsliten. Håll rent vid sensorerna (kräver att du tar isär maskinen).
Ett vanligt fel på tidiga maskiner med plastsplines på bakhjulen är att dessa nötts ner. Nyare maskiner har splines i metall.
Har man litet koll på dom här sakerna så fungerar det.
Litet andra synpunkter kan vara att den inte klipper närmre kanten än 25-30 cm. Det finns maskiner som klipper tightare. Kalenderfunktionen är enkel och intuitiv men kräver onödigt många tryckningar.
Den låter högt. Inte lämpligt att klippa nattetid. Å andra sidan är det inget behov eftersom den klipper snabbt. Om den bara kör rakt fram och klipper 16 cm brett så blir det i teorin 0,08 m2/ sek =5 m2/ min = 300 m2/tim.
Men den ska ju ochså vända, stanna och tänka, väja för hinder mm, så det blir kanske 75 m2/tim. Sen går nästan halva tiden till laddning. I praktiken återstår 40 m2/tim. Så 500 m2 klarar den lätt på en dag.
 
Om du har en väldigt simpel gräsmatta, typ en fyrkant, kanske den kan fungera okej.
Jag trodde också att Logicut skulle vara en fördel, och i teorin är det väl det, men det fungerar dåligt i praktiken.
Om du har hinder typ träd, planteringar och passager så kommer den att lämna områden oklippta, typ stora trianglar och fyrkanter. Räkna med att den behöver klippa hela gräsmattan minst tre gånger för att få med allt.
Det enda sättet att få min gräsmatta jämnt klippt är att låta Indegon gå dygnet runt. Så då skulle man lika gärna kunna ha en slumpklippare, som dessutom inte stör grannarna på nätterna.
Den kommer att köra upp fula hjulspår runt hela kanten på gräsmattan och runt alla "hinder". Har inte sett någon slumpklippare som misshandlar gräsmattan lika mycket.

Indegon är inte helt regntålig, med lite otur kan en regnskur döda den dyra knappsatsen/huvuddatorn.

Appen är ganska dålig, t.ex. kan du inte avsluta klippningen när den laddar, bara när den är ute och klipper. Man blir utloggad då och då och i sommar har Bosch server varit instabil i flera omgångar så att det inte har gått att få kontakt med klipparen.

Ränderna från Indegon är inte speciellt snygga, eftersom de inte går från kant till kant och är i olika vinklar. En slumpklippare, i alla fall de HQ som jag sett, lämnar i princip inga spår alls och gräsmattan ser alltid jämnt klippt ut.
 
Indego 1000. Säsong 14.

Japp, då var han igång igen.
Årets premiär gick fint. Inga egentliga problem. Lyckades hitta en ny liten grop, stannade till ett ögonblick, men fortsatte sedan att jobba. Vände litet dramatiskt på ett trångt ställe och så hamnade framhjulen i rabatten. Vadan och emedan?
Jomen där fanns en buske tidigare säsonger som stoppade upp.
Gropen är nu ifylld och en liten stopp-pinne placerad i rabatten. Klipper 1,5 timme på en laddning och laddar på en timme (med originalbatteri!).
Inte dags för pensionering ännu!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Min Indego 1000 är nog bara 12 år och har i år övervintrat i laddstationen utomhus med avstängd ström (uttaget har drivit julbelysning).

Frugan hittade ett av framhjulen på gräsmattan så det fick bli en snabb operation med ett borrat hål i axeln och en ståltråd för att hindra det från att ramla av igen.
I år blev det nya knivar, hade köpt en 9-pack från Grimsholm för 99 kronor förra året på nån rea så jag lyxade till det🤓

Sen tryck på klipp nu och den kör som vanligt.
Grymt nöjd, köpt på Bauhaus med prismatchning mot cheapy för 4990.😄
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Hej
Har problem med min Bosch indigo xc300. När jag startar den vill den bara driva på vänster bakdäck. Har provat att snurra på däcken för hand och den ena går trögare än det andra.
Skruvade isär däcket och det snurrade bra var sida för sig själv, men när jag monterar ihop igen går det trögt. Kan växellådshjulen vara sena eller vad kan ha hänt

Mikael
 
Grannen hade för många år sedan en Indego men gav upp fort och skaffade en Husqvarna som alla andra.
Nu har vi en tomt på ett ställe som saknar internetanslutning (wifi) och att vi inte är där så ofta.

Ser att man kan få en Indego M+ 700 för drygt 8000 kr på Amazon.

Och funderar nu på om den kommer fungera att se på distans. Vad använder den för anslutning till nätet, är den uppdaterad till 4G om man beställer ett exemplar idag? Och inga övriga kostnader tillkommer?

Samt, klipper de fortfarande bara efter linjer. Ingen slumpmässighet med någon inställning?
 
H hydrolift skrev:
Vad använder den för anslutning till nätet, är den uppdaterad till 4G om man beställer ett exemplar idag? Och inga övriga kostnader tillkommer?
Enligt denna tråd har dom 4G, äldre klippare har uppdaterats med ny GSM-modul på garanti.
https://www.galaxus.ch/de/s2/sector...nach-abschaltung-2g-netz-in-der-schweiz-23067
H hydrolift skrev:
Samt, klipper de fortfarande bara efter linjer. Ingen slumpmässighet med någon inställning?
Det behövs ingen slump, den klipper snyggt.

Den klipper enkelt och effektivt i snygga, parallella linjer för att hålla gräsmattan vacker och välmående. Den väljer automatiskt ut nya riktningar varje gång den klipper för att undvika permanenta spår i din gräsmatta.
Bosh hemsida:
Illustration av smart teknik för uppkopplad gräsklippare med ikoner för mobil, kostnad och signalstyrka.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Hej! Är det någon som kan förklara för mig vart senornerna för hinder sitter? Har problem med att den backar ut ur laddstation 3-4dm sen stannar den och klagar på hinder som inte finns.. Tack :)
 
P Piiiiil skrev:
Hej! Är det någon som kan förklara för mig vart senornerna för hinder sitter? Har problem med att den backar ut ur laddstation 3-4dm sen stannar den och klagar på hinder som inte finns.. Tack :)
Gäller indego 1000 conect
 
P Piiiiil skrev:
Hej! Är det någon som kan förklara för mig vart senornerna för hinder sitter? Har problem med att den backar ut ur laddstation 3-4dm sen stannar den och klagar på hinder som inte finns.. Tack :)
Skalet påverkar en "pinne" typ som en joystick. Sitter ganska långt fram i maskinen. På ett kretskort sitter 4 beröringsfria givare. Det brukar inte bli smutsigt där, men om det har hänt så kan det vara ide att borsta rent.
Det finns en kabel med kontakt som kan behöva lossas och göras ren. Sen på med en skvätt 5-56.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Skalet påverkar en "pinne" typ som en joystick. Sitter ganska långt fram i maskinen. På ett kretskort sitter 4 beröringsfria givare. Det brukar inte bli smutsigt där, men om det har hänt så kan det vara ide att borsta rent.
Det finns en kabel med kontakt som kan behöva lossas och göras ren. Sen på med en skvätt 5-56.
Okej, då ska jag skruva isär och kolla läget! Tack för hjälpen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.