39 389 läst · 625 svar
39k läst
625 svar
Elda trädgårdsavfall
Precis. Som vanligt i tvister så drar ofta ena sidan upp lagrum som i själva verket visar att motparten har rätt..Claes Sörmland skrev:
Det är alltså bara blaj från NV, i vanlig ordning.Claes Sörmland skrev:Jag fick svar på frågan till Naturvårdsverket idag. Jag är nog inte den enda privatpersonen som har kontaktat myndigheten efter inslaget i SR för i dag har man lagt upp en ny sida med information:
[länk]
Förutom denna länk fick jag svaret
"Generellt gäller att privatpersoner kan kompostera trädgårdsavfall utan anmälan eller tillstånd. Däremot är det inte tillåtet att elda upp det."
Samt en hänvisning till avfallsförordningen:
"Relevanta bestämmelser finns i 3 kap. avfallsförordningen: 1-1 c §§, 13 a pkt 2§, 16 §, 19 §."
Ska kolla om om vi har missat något i avfallsförordningen i vår tidigare kommunikation.
Annars hänvisas till kommunens tillsyn eftersom Naturvårdsverket saknar resurser att vägleda privatpersoner.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 443 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 443 inlägg
Låt oss säga att de har lite problem med kompetensen i att kommunicera sina förvaltningsjuridiska bedömningar. Jag tror det har att göra med att medarbetarna ingår i en prusseluskkultur, de vill bestämma över detaljer i människors liv och förbjuda saker. Och därmed trivs många av medarbartna egentligen inte i rollen att sitta på en grå myndighet långt ifrån verkligheten och vänta på att domstolsväsendet utvecklar praxis i vanlig ordning. Då lägger de som ett svar på detta arbetstid på att skriva hemsidor som denna och gör märkliga och oprecisa uttalandet i P1. Det är min gissning.K karlmb skrev:
Jag fick just bekräftelse på att åkaren som gratis lovade att samla ihop trädgårdsavfall kommer om 9 dagar. Han gör alltså detta gratis om vi grannar samlar ihop tillräckligt med avfall för att han skall få tillräckligt betalt av energibolaget i kommunen.
I mitt fall så har jag tagit ned en gigantisk tall och grannarna har också tagit några träd, sedan björnbärsris, klippning av fruktträd mm och vi har en lösning som är smidig och enkel för att bli av med avfallet.
Åkaren flisar alltså avfallet direkt på flaket och säljer flisen till värmeverket.
I mitt fall så har jag tagit ned en gigantisk tall och grannarna har också tagit några träd, sedan björnbärsris, klippning av fruktträd mm och vi har en lösning som är smidig och enkel för att bli av med avfallet.
Åkaren flisar alltså avfallet direkt på flaket och säljer flisen till värmeverket.
Medlem
· Uppland
· 1 644 inlägg
Det brukar aldrig vara Bryssel som är problemet när man granskar saken. Det är garanterat svenska myndigheter denna gång också.mikethebik skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 503 inlägg
Skickade precis en fråga till Göteborgs Stad om dispens eller ej. Enligt deras hemsida är det bara att köra på som vanligt i och med att det är utanför detaljplan, men jag anar dåligt uppdaterad information. Vi grannar samlar ihop skogsavfall i omgivningarna mest på kommunens mark och eldar vart 3:e år när vädret tillåter. Alltid godkänt av Räddningstjänsten som vi ringer innan för att förhindra falsklarm. Frågan är vad som gäller nu?
Vi vet ju redan sedan tidigare att det är en väldigt hög andel miljöpartister i denna typ av förvaltningar. Jag hittar inte den undersökning ifrån GU som presenterade detta, men det är väl allmänt känt numera?Claes Sörmland skrev:Låt oss säga att de har lite problem med kompetensen i att kommunicera sina förvaltningsjuridiska bedömningar. Jag tror det har att göra med att medarbetarna ingår i en prusseluskkultur, de vill bestämma över detaljer i människors liv och förbjuda saker. Och därmed trivs många av medarbartna egentligen inte i rollen att sitta på en grå myndighet långt ifrån verkligheten och vänta på att domstolsväsendet utvecklar praxis i vanlig ordning. Då lägger de som ett svar på detta arbetstid på att skriva hemsidor som denna och gör märkliga och oprecisa uttalandet i P1. Det är min gissning.
Detta är ju en helt värdelös definitionfrån Naturvårdsverkets talesperson, att det skulle vara motivet som avgör om något är avfall eller ved! "Om du exempelvis har tagit ner ett träd i syfte att skaffa ved går det bra att använda det. Men om det är något du vill bli av med så ska det återvinnas!" Håller den definitionen verkligen juridiskt?S Synonymt skrev:
Dessutom, nog måste det väl ur klimatsynpunkt vara betydligt bättre att vi som har den möjligheten, eldar pinnarna från vårt egna trädgårdsavfall i våra kaminer, i stället för att ta ner ett uppvuxet och friskt träd, som hade kunnat samla in stora mängder koldioxid under sin återstående livstid! Många trädgårdsägare skulle kunna vara självförsörjande på ved om de bara gjorde sig mödan att såga upp småpinnarna. Huruvida det nu är tillåtet eller inte är nu höljt i dunkel...... Jag tog ju ner den där syrénhäcken för att jag ville bli av med den, men samtidigt ger den ved som jag eldar i kaminen.
Medlem
· Uppland
· 1 644 inlägg
Mycket riktigt: Det var inte EU utan ett rent svenskt påhitt.
"Ursprungstexten handlar om att länderna ska uppmuntra till kompostering och insamling av avfall, inte att de inte att de måste förbjuda eldning av sådant avfall."
"Ursprungstexten handlar om att länderna ska uppmuntra till kompostering och insamling av avfall, inte att de inte att de måste förbjuda eldning av sådant avfall."
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 443 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 443 inlägg
Hur går det här förbudet ihop med mångkulturellt samhälle.
Valborg är en mycket gammal högtid. Valborgsmässoafton har firats i Sverige och Finland sedan åtminstone medeltiden och kommer ursprungligen från det katolska firandet av helgonet Walpurgis i Tyskland.
Idag är valborgsmässans brasor framförallt ett sätt att hälsa den efterlängtade våren välkommen. Även i bondesamhället markerade denna tid en växling i jordbruket med det som vi idag kallar vårbruk. Men i det samhället fanns flera tidpunkter som markerade vårbruk.
En tolkning har att göra med revolterande unga, som enligt vissa källor tycks ha tänt eldar för att reta upp kyrkan, som ville förbjuda valborgsmässofirande. Idag handlar Valborgsmässans brasor mest om att hälsa våren välkommen.
I tysk tradition sågs Walpurgisnacht som tidpunkten för häxsabbaten, vilket antas vara förklaring till den tyska seden att tända eldar. Denna sed kom till svenska städer och spreds sedan till landsbygden.
Valborgsfirandet i medeltidens Sverige var förknippad med ungdomar och deras festande. I de gammaldanska områdena – Skåne, Halland och Blekinge – gick pojkar och flickor runt i byarna och uppvaktade bönderna. När de förbjöds att använda kyrkans klockor till samling, övergick de till att tända eldar för att påkalla uppmärksamhet. Detta ska enligt vissa tolkningar ha varit upprinnelsen till eldarna.
Idag är valborgsmässans brasor framför allt ett sätt att hälsa den efterlängtade våren välkommen.
Valborgsmässoafton
Firanden av högtider och folkliga traditioner genom Sveriges och Nordens kulturhistoria är ett av Nordiska museets kunskapsområden. Här får du veta mer om valborgsmässoafton och valborgsfirande utifrån museets samlingar och kunskap.Valborg är en mycket gammal högtid. Valborgsmässoafton har firats i Sverige och Finland sedan åtminstone medeltiden och kommer ursprungligen från det katolska firandet av helgonet Walpurgis i Tyskland.
Idag är valborgsmässans brasor framförallt ett sätt att hälsa den efterlängtade våren välkommen. Även i bondesamhället markerade denna tid en växling i jordbruket med det som vi idag kallar vårbruk. Men i det samhället fanns flera tidpunkter som markerade vårbruk.
Varför tänder vi majbrasa på Valborgsmässoafton?
Eld är ett av de mest framträdande symboliska verktygen i ritualer. I Norden har vi tänt eldar vid påsk, Valborg och St Hans dag, som i Sverige är detsamma som midsommar. Just Valborgsbrasor kan ha att göra med att betesdjuren släpptes ut vid denna tidpunkt och skyddades mot övernaturliga väsen – och rovdjur – med hjälp av eld.En tolkning har att göra med revolterande unga, som enligt vissa källor tycks ha tänt eldar för att reta upp kyrkan, som ville förbjuda valborgsmässofirande. Idag handlar Valborgsmässans brasor mest om att hälsa våren välkommen.
I tysk tradition sågs Walpurgisnacht som tidpunkten för häxsabbaten, vilket antas vara förklaring till den tyska seden att tända eldar. Denna sed kom till svenska städer och spreds sedan till landsbygden.
Valborgsfirandet i medeltidens Sverige var förknippad med ungdomar och deras festande. I de gammaldanska områdena – Skåne, Halland och Blekinge – gick pojkar och flickor runt i byarna och uppvaktade bönderna. När de förbjöds att använda kyrkans klockor till samling, övergick de till att tända eldar för att påkalla uppmärksamhet. Detta ska enligt vissa tolkningar ha varit upprinnelsen till eldarna.
Idag är valborgsmässans brasor framför allt ett sätt att hälsa den efterlängtade våren välkommen.
Stora Valborgseldar har man väl hittills också behövt söka tillstånd för!? Inget nytt på den punkten.wildeside skrev:Hur går det här förbudet ihop med mångkulturellt samhälle.
Valborgsmässoafton
Firanden av högtider och folkliga traditioner genom Sveriges och Nordens kulturhistoria är ett av Nordiska museets kunskapsområden. Här får du veta mer om valborgsmässoafton och valborgsfirande utifrån museets samlingar och kunskap.
Valborg är en mycket gammal högtid. Valborgsmässoafton har firats i Sverige och Finland sedan åtminstone medeltiden och kommer ursprungligen från det katolska firandet av helgonet Walpurgis i Tyskland.
Idag är valborgsmässans brasor framförallt ett sätt att hälsa den efterlängtade våren välkommen. Även i bondesamhället markerade denna tid en växling i jordbruket med det som vi idag kallar vårbruk. Men i det samhället fanns flera tidpunkter som markerade vårbruk.
Varför tänder vi majbrasa på Valborgsmässoafton?
Eld är ett av de mest framträdande symboliska verktygen i ritualer. I Norden har vi tänt eldar vid påsk, Valborg och St Hans dag, som i Sverige är detsamma som midsommar. Just Valborgsbrasor kan ha att göra med att betesdjuren släpptes ut vid denna tidpunkt och skyddades mot övernaturliga väsen – och rovdjur – med hjälp av eld.
En tolkning har att göra med revolterande unga, som enligt vissa källor tycks ha tänt eldar för att reta upp kyrkan, som ville förbjuda valborgsmässofirande. Idag handlar Valborgsmässans brasor mest om att hälsa våren välkommen.
I tysk tradition sågs Walpurgisnacht som tidpunkten för häxsabbaten, vilket antas vara förklaring till den tyska seden att tända eldar. Denna sed kom till svenska städer och spreds sedan till landsbygden.
Valborgsfirandet i medeltidens Sverige var förknippad med ungdomar och deras festande. I de gammaldanska områdena – Skåne, Halland och Blekinge – gick pojkar och flickor runt i byarna och uppvaktade bönderna. När de förbjöds att använda kyrkans klockor till samling, övergick de till att tända eldar för att påkalla uppmärksamhet. Detta ska enligt vissa tolkningar ha varit upprinnelsen till eldarna.
Idag är valborgsmässans brasor framför allt ett sätt att hälsa den efterlängtade våren välkommen.