Claes Sörmland
P Pin skrev:
Jag är motståndare till alla sådana listor. Hur kan du vara säker på att listan är komplett? Om du har en lång lista med tex 100 saker som lämnas kvar och 20 som tas med av säljaren och något inte är med på listan, vad gäller då? Amerikanska jurister brukar skriva ”including but not limited to” men då blir det endast exempel och inte en fullständig uppräkning, just för att undvika det jag beskriver.
Du behöver ju bara lista de saker där det kan råda tveksamhet. Och det görs redan idag. Mäklaren brukar lista kökets och badrummets utrustning och det är inte av en slump:

"Köket är utrustat med kyl/frys, häll, varmluftsugn och mikrovågsugn."

"I det ljusa badrummet renoverat 2014 finns badkar, bidé och tvättmaskin."

Men listorna kan ju ge problem. Vi hade ju en tråd om ett "integrerat" kök med mikro där köparen inte tyckte det stämde med en fristående mikrovågsugn (som dessutom säljaren plockat med sig). Så fort man skriver ned något så är ju risken att det inte stämmer med verkligheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
HD förlklarar i NJA 2019 s 807:

[bild]

[länk]
Kostnaden för att återställa "varan", dvs bostadsrättens lägenhet i det här fallet, behöver inte ha någon koppling till marknadsvärdet på bostadsrätten. Att återställa en väggs ytskikt kostar knappast mer eller mindre beroende på vad köparen betalade för bostadsrätten.
 
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Kostnaden för att återställa "varan", dvs bostadsrättens lägenhet i det här fallet, behöver inte ha någon koppling till marknadsvärdet på bostadsrätten. Att återställa en väggs ytskikt kostar knappast mer eller mindre beroende på vad köparen betalade för bostadsrätten.
Jag förstår inte vad du argumenterar för här och hur du tänker att det fungerar med köplagen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du behöver ju bara lista de saker där det kan råda tveksamhet. Och det görs redan idag. Mäklaren brukar lista kökets och badrummets utrustning och det är inte av en slump:

"Köket är utrustat med kyl/frys, häll, varmluftsugn och mikrovågsugn."

"I det ljusa badrummet renoverat 2014 finns badkar, bidé och tvättmaskin."

Men listorna kan ju ge problem. Vi hade ju en tråd om ett "integrerat" kök med mikro där köparen inte tyckte det stämde med en fristående mikrovågsugn (som dessutom säljaren plockat med sig). Så fort man skriver ned något så är ju risken att det inte stämmer med verkligheten.
Är köpare och säljare överens om vad som är tveksamt och då ska tas upp på en sådan lista?

Fristående mikro är ett sådant exempel, om jag inte minns fel var mikron beskriven som integrerad och då blir det motsägelsefullt.
 
P Pin skrev:
[bild]
Jag ska pimpa Volvon lite med en snygg och ändamålsenlig spoiler.

Nu undrar jag hur jag bäst monterar denna för att kunna ta bort den om köparen inte gillar den när jag senare säljer gubbracern vidare.

Ska jag använda superlim eller ska jag bulta fast spoilern? Jag är rädd för att göra fula hål i bakluckan och att det sänker värdet på bilen. Å andra sidan kanske lacken släpper när spoilern demonteras.

PS jag väntar till vi gjort upp affären med att ta bort spoilern. Eller ska jag låta köparen demontera den så att eventuella skador uppstår efter affären genomförts så det blir hans ansvar? Eller kanske låta honom ta bort den innan affären och sedan stämma honom för att förstört lacken?
Spoilern på bilden monteras med klämmor och dubbelhäftande tejp. Om du lyckas demontera den så att skada uppstår verkar det skäligt att ersätta köparen/lacka om bakluckan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
"Köket är utrustat med kyl/frys, häll, varmluftsugn och mikrovågsugn."

"I det ljusa badrummet renoverat 2014 finns badkar, bidé och tvättmaskin."
Om vi fortsätter att klyva hår: ovanstående citat betyder enbart att det troligen finns plats för dessa faciliteter om säljaren tyckt sig ha rätt att bryta loss dessa med spett och slägga...
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Pin skrev:
Är köpare och säljare överens om vad som är tveksamt och då ska tas upp på en sådan lista?
Jag tror att det går att förutsäga. Bostadsrättslägenheter har sällan komplicerade inredning. Det viktiga är nog snarare att mäklaren gör sitt jobb och skriver en tydlig och bra objektsbeskrivning och stämmer av den noga pryl för pryl med köparen. Det är nog snarast här det oftast går fel, mäklare är inga större skribenter.

P Pin skrev:
Fristående mikro är ett sådant exempel, om jag inte minns fel var mikron beskriven som integrerad och då blir det motsägelsefullt.
Ja, det var ju ett exempel på där mäklaren klantade sig och säljaren missade att påpeka att texten var mångtydig och antydde att det kunde finnas en mikrovågsugn inbygg i köksinredningen. (Fanns andra läsningar av texten som var rimliga också för den var så vag om jag minns rätt.)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker mest dina liknelser är oväsentliga och inte bidrar. Tycker du de är toppen så fine men be mig inte kommentera dem. Sluta tjura nu!
Jasså, så då är dina liknelser om blodbad och ritualmord bättre då?
Jag begriper mig verkligen inte på dig ibland. Hur i helsike du kan se dessa tapetskador, som befintligt skick. Då har man inte alla hästar hemma. Likaså att tro att dessa skador kan liknas vid några skruvhål.
Tillochmed en åsna vet att det inte är normalt förfarande att LIMMA😲 upp hyllor på väggarna. Sedan tro att det är befintligt skick när "halva" (Obs. det är en överdriven liknelse för att påvisa att det var väldigt mycket) tapeten följer med, när man sliter ner hyllorna. Kom nu inte heller och påstå annat än att säljaren varit enormt oförsiktig. För att få de skadorna i tapeten krävs att man bänder och sedan sliter ner hyllorna. Alternativt slår ner dem med en slägga.
Jag hade möjligen kunnat köpa ditt resonemang om man skurit runt alla limmade delar av hyllan, och bara fått med dem tapeten. Men tror du verkligen detta skulle ses som normal nedmontering, om det prövades rättsligt. Så är du ju inte riktig!
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
janwide
Vad får någon att tro att detta är ett seriöst inlägg från ts?
 
Claes Sörmland
A AG A skrev:
Jasså, så då är dina liknelser om blodbad och ritualmord bättre då?
Jag begriper mig verkligen inte på dig ibland.
Jag valde den liknelsen just för din skull eftersom du beskrev att man tydligen borde har neuropsykiatrisk diagnos (eller var det dubbeldiagnos?) om man inte tyckte överdrivna liknelser var värdefulla. Jag ville få dig att fundera på om du tycker överdrivna liknelser verkligen är så hjälpsamma i kommunikationen här.

A AG A skrev:
Hur i helsike du kan se dessa tapetskador, som befintligt skick. Då har man inte alla hästar hemma.
Befintligt skick betyder alltså i det skick som lägenheten var på visningen på enkel svenska. Och limmar man upp möbler på väggarna genom att kleta ned stora väggytor med monteringslim så har man förstört väggen. Den är alltså förstörd på vid köpet. Dess befintliga skick vid köpet är att väggen är förstörd. Det kan man ju inse med eller utan hästar hemma.

A AG A skrev:
Likaså att tro att dessa skador kan liknas vid några skruvhål.
Ingen har liknat skadorna vid "några skruvhål". Utan liknelsen eller snarare jämförelsen har varit med mängder av stora skruvhål och misslyckade borrningar i väggen. Och det är mycket passande, det spelar ingen roll om man förstör ytskiktet med en borr eller med lim, resultatet är detsamma.

A AG A skrev:
Tillochmed en åsna vet att det inte är normalt förfarande att LIMMA😲 upp hyllor på väggarna.
Tydligen visste inte säljaren det. Och går du in på Clas Ohlson som finns i varenda småstad/köpcentrum i landet så får du veta att lim är det bästa som har hänt sen borr och plugg. Ett exempel att förkovra dig i:

Patron av Pattex No More Nails montagelim med tydlig produktinformation och pris, lämplig för hängning utan borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Montagelim No More Nails ersätter spik, skruv och plugg. Det innebär att du kan montera upp dina prylar utan att borra hål i väggen och i taket. Använd limmet till att hänga upp en spegel på kaklet i badrummet eller för att montera fast dörrlister och golvsocklar på betongväggen. Eller häng upp gardin- och ljusskenor i taket utan att behöva borra hål. "

A AG A skrev:
Sedan tro att det är befintligt skick när "halva" (Obs. det är en överdriven liknelse för att påvisa att det var väldigt mycket) tapeten följer med, när man sliter ner hyllorna. Kom nu inte heller och påstå annat än att säljaren varit enormt oförsiktig. För att få de skadorna i tapeten krävs att man bänder och sedan sliter ner hyllorna. Alternativt slår ner dem med en slägga.
Det räcker med att hyllan har släppt från väggen när man har försökt att få loss den. Kanske genom att skära, kanske genom att bända, vi vet inte. En del av tapeten har fortfarande varit fastlimmad i möbeln och sen kommer gravitationen att göra resten av skadan.

Tittar du på fotona så är det väl bara ett hörn där det finns en riven tapet i anslutning till limmade ytor. Resten är skadorna är direkta skador av att själva limmet är starkare än underlaget. Då döljer underlaget med när man tar bort möbeln eller limmet.

Hur försiktig säljaren har varit vet vi inget om. Kanske har säljaren varit superförsiktig men ändå inte klarat det, vi talar ju om en vanlig lägenhetsboende här, ingen hantverkare som jobbar med detta.
A AG A skrev:
Jag hade möjligen kunnat köpa ditt resonemang om man skurit runt alla limmade delar av hyllan, och bara fått med dem tapeten.
Ja, det hade man kunnat göra. Men skadan hade då blivit lika stor, då hade man ju haft en snitt i tapet och målning längs hela den stora möbelns utkant. Och sådana snitt är ett elände att laga sen.

A AG A skrev:
Men tror du verkligen detta skulle ses som normal nedmontering, om det prövades rättsligt. Så är du ju inte riktig!
Jag tror aldrig nedmonteringen kommer att bli en fråga rättsligt. Köplagen öppnar inte upp för att pröva sådana funderingar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
SchackMatt SchackMatt skrev:
Tjenare!

Vi fick tillträde till en bostadsrätt vi köpt idag.
När vi kom in i lägenheten så ser vi att säljaren tagit ned sina hyllor.
Dock är jag 99,9% säker på att säljaren monterat dessa med lim på väggen på grund av hur det ser ut när dom nu lämnat lägenheten.
Min fråga är, enligt bilderna, tycker ni att man som köpare ska tåla dessa skador?

Jag menar skruvhål och plugg tycker jag man som köpare ska tåla men detta?
Limmar man blir det ju en fast installation. Satt de där på visningen och de sedan lämnade i detta skick ska ni rimligtvis ha ersättning eller låta de återställa.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
P pmd skrev:
Eller var det kanske Aristoteles? Eller möjligen Socrates? Eller eventuellt kung Narram-Sin i Mesopotamien 3000 år f.kr.?
Om din poäng vsr
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag valde den liknelsen just för din skull eftersom du beskrev att man tydligen borde har neuropsykiatrisk diagnos (eller var det dubbeldiagnos?) om man inte tyckte överdrivna liknelser var värdefulla. Jag ville få dig att fundera på om du tycker överdrivna liknelser verkligen är så hjälpsamma i kommunikationen här.


Befintligt skick betyder alltså i det skick som lägenheten var på visningen på enkel svenska. Och limmar man upp möbler på väggarna genom att kleta ned stora väggytor med monteringslim så har man förstört väggen. Den är alltså förstörd på vid köpet. Dess befintliga skick vid köpet är att väggen är förstörd. Det kan man ju inse med eller utan hästar hemma.


Ingen har liknat skadorna vid "några skruvhål". Utan liknelsen eller snarare jämförelsen har varit med mängder av stora skruvhål och misslyckade borrningar i väggen. Och det är mycket passande, det spelar ingen roll om man förstör ytskiktet med en borr eller med lim, resultatet är detsamma.


Tydligen visste inte säljaren det. Och går du in på Clas Ohlson som finns i varenda småstad/köpcentrum i landet så får du veta att lim är det bästa som har hänt sen borr och plugg. Ett exempel att förkovra dig i:

[bild]

"Montagelim No More Nails ersätter spik, skruv och plugg. Det innebär att du kan montera upp dina prylar utan att borra hål i väggen och i taket. Använd limmet till att hänga upp en spegel på kaklet i badrummet eller för att montera fast dörrlister och golvsocklar på betongväggen. Eller häng upp gardin- och ljusskenor i taket utan att behöva borra hål. "


Det räcker med att hyllan har släppt från väggen när man har försökt att få loss den. Kanske genom att skära, kanske genom att bända, vi vet inte. En del av tapeten har fortfarande varit fastlimmad i möbeln och sen kommer gravitationen att göra resten av skadan.

Tittar du på fotona så är det väl bara ett hörn där det finns en riven tapet i anslutning till limmade ytor. Resten är skadorna är direkta skador av att själva limmet är starkare än underlaget. Då döljer underlaget med när man tar bort möbeln eller limmet.

Hur försiktig säljaren har varit vet vi inget om. Kanske har säljaren varit superförsiktig men ändå inte klarat det, vi talar ju om en vanlig lägenhetsboende här, ingen hantverkare som jobbar med detta.

Ja, det hade man kunnat göra. Men skadan hade då blivit lika stor, då hade man ju haft en snitt i tapet och målning längs hela den stora möbelns utkant. Och sådana snitt är ett elände att laga sen.



Jag tror aldrig nedmonteringen kommer att bli en fråga rättsligt. Köplagen öppnar inte upp för att pröva sådana funderingar.
Jag vill bara säga att jag tycker du är en riktig förebild vad gäller hur man beter sig på ett sånt här forum och att du verkligen lyfter nivån!
Hatten av och tack!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Oj, tack för att du förklarar det för mig😄. Lite förvånande att Cleas kan göra en liknelse när han inte kan begripa när man gör en liknelse åt honom. Vilket jag försökte belysa med mitt inlägg. En liknelse, kan man säga😉.
Det var inte bara olika liknelser, utan olika typer av liknelser. Din tolkning av Claes liknelse hade dessutom en hel del avsiktligt missförstånd i sig.

Det är nog lämpligt att inte fortsätta en filosofisk diskussion om liknelser här. Jag vet inte i vilken avdelning en liknelsediskussionstråd skulle passa men knappast i forumet för Ekonomi & Juridik.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här är du ute och cyklar: Hyllorna har aldrig kommit i bostadrättsföreningens hand. De ingår inte i det som normalt anses vara byggnadstillbehör.
Jag undrade högt tidigare i tråden, och undrar igen: borde inte vitvaror vara lika mycket lös egendom som hyllor?
 
P pmd skrev:
Jag undrade högt tidigare i tråden, och undrar igen: borde inte vitvaror vara lika mycket lös egendom som hyllor?
Hyllor på väggen är inget ett hushåll måste ha för att tillreda och förvara livsmedel, vilket är en av grunderna med bostad.
Samma med tvätt och hygien.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.