Själv debiterar jag arbetstid, milersättning och ca 10- 15% påslag på matrialet. Jag hämtar grejerna och står för ev garanti utan vidare kostnad. Jag driftsätter och på så vis tar ansvar för det jobb man utför samt ev fel på matrial osv.
Jag har inget emot om kunden köper sitt material själv så länge det är av god kvalite. Alltså inte jula eller biltema mm.
Ofta köper kunden fel saker så man inte kan slutföra arbetet utan är tvungen att återkomma en gång till helt i onödan. Alltså blir kunden debiterad för tid och resa som är helt onödig. Som en kund sa. Det är dyrt att köpa billigt. Stämmer rätt bra om man får åka flera gånger i onödan.

Att elektriker tjänar pengar som gräs börjar bli rätt tröttsamt att höra om o om igen. Visst kan man tjäna pengar. Men det kan väl alla göra om man jobbar på. Men när allt är betalt med moms, skatt försäkringar, bil, bränsle lokalhyra mm så blir det inte många kronor kvar.

Är det någon som har tänkt på vad ni själva kostar i timman. Er lön + arbetsgivaravgift mm.
Är ni verkligen värda det summan för det arbete ni utför? Tveksamt.
 
  • Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
Har någon sagt att elektriker tjänar pengar som gräs?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Kanske inte elektriker men det är i många fall väldigt lönsamt att äga firma. Det innebär såklart jobb och risker också men de jag kommit i kontakt med är inte några som lever på marginalen så kan jag säga.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
B Berthramb skrev:
Själv debiterar jag arbetstid, milersättning och ca 10- 15% påslag på matrialet. Jag hämtar grejerna och står för ev garanti utan vidare kostnad. Jag driftsätter och på så vis tar ansvar för det jobb man utför samt ev fel på matrial osv.
Jag har inget emot om kunden köper sitt material själv så länge det är av god kvalite. Alltså inte jula eller biltema mm.
Ofta köper kunden fel saker så man inte kan slutföra arbetet utan är tvungen att återkomma en gång till helt i onödan. Alltså blir kunden debiterad för tid och resa som är helt onödig. Som en kund sa. Det är dyrt att köpa billigt. Stämmer rätt bra om man får åka flera gånger i onödan.

Att elektriker tjänar pengar som gräs börjar bli rätt tröttsamt att höra om o om igen. Visst kan man tjäna pengar. Men det kan väl alla göra om man jobbar på. Men när allt är betalt med moms, skatt försäkringar, bil, bränsle lokalhyra mm så blir det inte många kronor kvar.

Är det någon som har tänkt på vad ni själva kostar i timman. Er lön + arbetsgivaravgift mm.
Är ni verkligen värda det summan för det arbete ni utför? Tveksamt.
Låter som ett vettigt och bra upplägg som jag som kund skulle uppskatta. Problemet är väl framförallt de firmor som säger "du ska få ett bra pris av mig på material, 20% rabatt" men räknar det mot grossistens hitte-på-prislista.

För några år sen såg vi en faktura från en elfirma i västra delen av Sverige som var sådan. Kunden renoverade köket och fick rekommendation på den elfirman. Fakturan var tydlig med artikelnummer och pris, samt 20% rabatt. Tyvärr var det uppenbart att det just var 20% rabatt på listpris, dvs möjligt dyrt.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Låter som ett vettigt och bra upplägg som jag som kund skulle uppskatta. Problemet är väl framförallt de firmor som säger "du ska få ett bra pris av mig på material, 20% rabatt" men räknar det mot grossistens hitte-på-prislista.

För några år sen såg vi en faktura från en elfirma i västra delen av Sverige som var sådan. Kunden renoverade köket och fick rekommendation på den elfirman. Fakturan var tydlig med artikelnummer och pris, samt 20% rabatt. Tyvärr var det uppenbart att det just var 20% rabatt på listpris, dvs möjligt dyrt.
Det är ju Den Stora Evighetsdiskussionen här på Byggahus men jag fattar verkligen inte hur man kan försvara systemet med Ahlsells listpriser.

Det är så uppenbart till för att det ska bli svårare för kunden att förstå och jämföra priser.

En annan grej som återkommer är att vissa (antar de är elektriker) arbetar inte mot privatkunder utan behandlar frågor om privatkunder som att det var ett företag som ju är något helt annat.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tjafset om garantin blir jag väldigt trött på. Om en elektriker har en icke försumbar kostnad för garantiåtaganden, så använder han antingen sekunda material, eller så är han okunnig om hur arbetet skall utföras. Och en sådan hantverkare bör man inte anlita
Och vad vet du om detta med sekunda delar eller är okunnig i sitt arbete, sluta med att skita ner någon person i något yrke. Hade det varit ett direkt svar till någon. Så har det varit ett personangrepp.
Vad du sysslar eller sysslat med vet nog ingen, men har eller är du den perfekte i allt, verkar nästan med att du svarar i allt och inget.
 
B Berthramb skrev:
Alltså inte jula eller biltema mm.
Jula säljer även Schneider och Elko, så där menar du väl deras eget märke Anslut?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Inköp +15-20 är rimligt.

Men räkna då med att de även vill få betalt för restider, beredning, hämtning osv.

Allt sådant har man annars med i påslaget på materialet.
Att restider, beredning, hämtning m.m. är med i materialpriset är kanske inte helt verklighetsförankrat?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Marcus Ge skrev:
Köp in allt material själv istället och fråga på en offert för bara arbetet så ser det nog inte lika roligt ut.
Det är ju där det skär sig. Jag vill betala för en tjänst, inte för att hantverkaren ska agera materialkrängare, finns butiker som sköter det alldeles utmärkt o erbjuder bättre priser än hantverkaren gör. Om jag går till tandläkaren betalar jag gärna för tiden, men jag är inte tvingad att köpa med mig tandborstar o tandkräm hem för dubbla priset mot vad de kostar på ica. Har aldrig förstått hur det blev standard att hantverkaren ska tjäna pengar på materialet. Höj timtaxan om det behövs, betalar gärna för tiden det tar hantverkaren att leta upp material och köpa in det, men blir materialet i sig betydligt dyrare än jag som privatperson kan hitta det själv så är något fundamentalt fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
A August.E skrev:
Att restider, beredning, hämtning m.m. är med i materialpriset är kanske inte helt verklighetsförankrat?
Beredning är helt normalt att lägga på materialpriset, liksom att hämtning hamnar någonstans antingen som frakt eller som tim- eller kilometerkostnad. De där 10-15% påslag är inte gratis pengar för entreprenören.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Det är ju där det skär sig. Jag vill betala för en tjänst, inte för att hantverkaren ska agera materialkrängare, finns butiker som sköter det alldeles utmärkt o erbjuder bättre priser än hantverkaren gör. Om jag går till tandläkaren betalar jag gärna för tiden, men jag vill inte va tvingad att köpa med mig tandborstar o tandkräm hem för dubbla priset mot vad de kostar på ica. Har aldrig förstått hur det blev standard att hantverkaren ska tjäna pengar på materialet. Höj timtaxan om det behövs, betalar gärna för tiden det tar hantverkaren att leta upp material och köpa in det, men blir materialet i sig dyrare än jag som privatperson kan hitta det själv så är något fundamentalt fel.
När fick du betala fyllningsmaterialet själv? Har du tagit med eget material till tandlagning?

Jag gissar att svaret är nej.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
När fick du betala fyllningsmaterialet själv? Har du tagit med eget material till tandlagning?

Jag gissar att svaret är nej.
Ok. Man kan alltid hitta fel i något som skrivits om man verkligen anstränger sig att inte förstå poängen.
 
A August.E skrev:
Att restider, beredning, hämtning m.m. är med i materialpriset är kanske inte helt verklighetsförankrat?
Det var väl fastpris på materialet?
 
H HenrikHuslöse skrev:
När fick du betala fyllningsmaterialet själv? Har du tagit med eget material till tandlagning?

Jag gissar att svaret är nej.
Tandvården har fast prislista på det mesta så det blir dålig jämförelse.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
134 inlägg och vi vet fortfarande inte vad timpriset eller materiel kostnaden är 🤔
Hoppas att TS återkommer med prisuppgifter
Då kan man dra slutsatser om priset
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.