G OMathson skrev:
Troligen är det i alla fall soligt just de dagarna?
Eller blåsigt
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Antar att du har räntan istället för inflation, det är ju ok. Det du inte har med är hur länge du räknar med att statens elsubventionering består. Den påverkar kalkylen mycket.
Det har rätt stor inverkan. Är nästan 30% av intäkten. Men det finns litet mer elanvändning att flytta från natt till dag. Tänker att jag kan få så mycket egenförbrukning att 60-öringens inverkan kommer ner i 20-25%. Å andra sidan blir det billigt att köra AC. Eller kanske skaffar jag ett Spa. Solcellerna behöver inte skriva av sig på 10 år om jag kan höja min livskvalitet för nästan inga pengar i stället.
 
D Dilato skrev:
Hur kan en värmepump betala sig?
Om jag byter min värmepump till en annan värmepump har jag svårt att se hur den skulle tjäna in några ytterligare pengar eller sänka några kostnader ytterligare
Alternativet är ju att inte köpa värmepump, men då får du ju värma på något annat, billigare, sätt.
 
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eller blåsigt
Fast ALDRIG på vintern när det är kallt och typ dubbelt så mycket el behövs i Sverige för att värma fastigheter med tex värmepumpar, fast vissa kanske vill gå tillbaka till fossila bränslen.
 
  • Gilla
Qwerty987654
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Hur kan en värmepump betala sig?
Om jag byter min värmepump till en annan värmepump har jag svårt att se hur den skulle tjäna in några ytterligare pengar eller sänka några kostnader ytterligare
Du måste ju värma upp bostaden på något sätt. Värmepump är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att göra det på.

Solpaneler är inget någon behöver…
 
  • Gilla
andreas_bygger
  • Laddar…
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Det har rätt stor inverkan. Är nästan 30% av intäkten. Men det finns litet mer elanvändning att flytta från natt till dag. Tänker att jag kan få så mycket egenförbrukning att 60-öringens inverkan kommer ner i 20-25%. Å andra sidan blir det billigt att köra AC. Eller kanske skaffar jag ett Spa. Solcellerna behöver inte skriva av sig på 10 år om jag kan höja min livskvalitet för nästan inga pengar i stället.
Det är snarare så att elsubventionen är helt avgörande. Elpriserna är ju låga i stort sett dygnet runt numera….
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du måste ju värma upp bostaden på något sätt. Värmepump är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att göra det på.

Solpaneler är inget någon behöver…
Visst är det så men att den betalar sig gäller väl endast första gången den installerades som ersättning för en sämre värmekälla, när den byts till en ny av samma sort nästa gång är väl återbetalningen noll, ingen extra besparing uppstår.
 
D Dilato skrev:
Visst är det så men att den betalar sig gäller väl endast första gången den installerades som ersättning för en sämre värmekälla, när den byts till en ny av samma sort nästa gång är väl återbetalningen noll, ingen extra besparing uppstår.
Nya värmepumpar är mycket effektivare än gamla.

Sedan får man ju titta på alternativkostnad en, jag bytte från FLVP till att komplettera med LLVP. Elförbrukningend minskning det första året betalade hela LLVPn.
 
  • Gilla
andreas_bygger
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nya värmepumpar är mycket effektivare än gamla
Marginellt, det finns också nya skitpumpar som är sämre än äldre kvalitets pumpar så det argumentet haltar.

Det du gjorde den gången kan du inte göra igen...så nästa gång du byter till samma sort kommer pumpen inte att "betala sig"
 
D Dilato skrev:
Marginellt, det finns också nya skitpumpar som är sämre än äldre kvalitets pumpar så det argumentet haltar.
Min föräldrar bytte nyss (efter haveri av den 20 år gamla LLVPn) och den nya är drygt 50% effektivare. Det märktes direkt på elräkningen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Min föräldrar bytte nyss (efter haveri av den 20 år gamla LLVPn) och den nya är drygt 50% effektivare. Det märktes direkt på elräkningen.
Ok, och den utvecklingen kommer att fortsätta tror du, om 20 år kommer en ny llvp att vara 50% effektivare än den dom köpte nyss?

Om jag byter min 12 år gamla Thermia Atria 12 Lvvp, hur mycket effektivare är en ersättare tror du, när har den betalat sig?
 
Nissens
D Dilato skrev:
Visst är det så men att den betalar sig gäller väl endast första gången den installerades som ersättning för en sämre värmekälla, när den byts till en ny av samma sort nästa gång är väl återbetalningen noll, ingen extra besparing uppstår.
Jodå, som ett exempel från verkligheten skall jag snart byta ut min 20 år gamla värmepump som har verkningsgrad på ca 3. De nya värmepumparna som finns idag har en verkningsgrad på över 5. Ett rejält lyft alltså.

Solpaneler däremot är både onödigt och riskfyllt, och något jag aldrig skulle installera. Skulle aldrig heller köpa ett hus med solceller installerat om man inte reducerar priset…
 
D Dilato skrev:
Ok, och den utvecklingen kommer att fortsätta tror du, om 20 år kommer en ny llvp att vara 50% effektivare än den dom köpte nyss?

Om jag byter min 12 år gamla Thermia Atria 12 Lvvp, hur mycket effektivare är en ersättare tror du, när har den betalat sig?
Nej, det tror jag inte. Men för de med gamla värmepumpar idag så kan det faktiskt vara bättre att köpa nytt istället för att reparera.
 
K
D Dilato skrev:
Ok, och den utvecklingen kommer att fortsätta tror du, om 20 år kommer en ny llvp att vara 50% effektivare än den dom köpte nyss?

Om jag byter min 12 år gamla Thermia Atria 12 Lvvp, hur mycket effektivare är en ersättare tror du, när har den betalat sig?
Bytte i november ut en fungerande 17 år gammal Autoterm mot en Mitsubishi Ecolan Luft/Vatten. Tror att denna vinter varit kallare än förra. Höjde innetemperaturen 1 grad. Från början av november till idag har jag minskat elförbrukningen ca 25%. Bättre COP-värde, men inte minst bättre o enklare styrning via trådlös innetermostat gör stor skillnad.
Solceller är ETT sätt att sänka sin förbrukning. Värmeanläggningen ett ANNAT. Tror man att elpriserna i framtiden kommer att vara väldigt låga i framtiden skall man naturligtvis naturligtvis sitta still i båten och inte göra ett dugg. Tror man (som jag) att priserna efterhand kommer att öka i takt med stigande efterfrågan, eller oförutsedda händelser så skall man nog agera.
 
P paralun skrev:
Jo samtliga länder runt Medelhavet är utmärkta för solceller men inte vi!
Varför inte? Själv använder jag mest energi på sommaren och det är då solcellerna ger som mest.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.