Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju den jämförelsen som inte fungerar eftersom skadan uppstår separat i tid och rum i ditt exempel. Det är separat i tid och rum som du sågar sönder dörren.
Jag håller helt med cpalm här. Hyllan är ändamålsenligt monterad tills dess att någon försöker ta loss den.
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nja, resonemanget att skadan på väggarna (i någon sorts formell mening) uppstod redan när hyllorna sattes upp köper jag inte. Det är möjligt att skadan därmed var oundviklig, fine, men att den därmed hamnar på köparens ansvar känns verkligen inte självklart.

Det är som att du skulle köpa en säng, och när säljaren skall bära ut sängen inser han att den inte går ut genom dörren och sågar därmed itu den i två delar. Skall köparen acceptera detta, eftersom han vid undersökningen av sängen borde uppmärksammat att den inte skulle gå ut genom dörren och förstått följderna av detta?
C cpalm skrev:
Men min poäng var att med det resonemanget uppstod ju skadan på sängen redan när dörren blev för liten för att det skulle gå att få ut sängen i ett stycke.
Rätt hypotetiskt. Om man fått in sängen i rummet bör det gå att få ut den.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
K klimt skrev:
Rätt hypotetiskt. Om man fått in sängen i rummet bör det gå att få ut den.
Jag har tagit ut en frysbox genom en senare uppbyggd vägg med ett för litet dörrhål en gång. Med hjälp av en slägga.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nja, resonemanget att skadan på väggarna (i någon sorts formell mening) uppstod redan när hyllorna sattes upp köper jag inte. Det är möjligt att skadan därmed var oundviklig, fine, men att den därmed hamnar på köparens ansvar känns verkligen inte självklart.

Det är som att du skulle köpa en säng, och när säljaren skall bära ut sängen inser han att den inte går ut genom dörren och sågar därmed itu den i två delar. Skall köparen acceptera detta, eftersom han vid undersökningen av sängen borde uppmärksammat att den inte skulle gå ut genom dörren och förstått följderna av detta?
Tja det är ju så 100 år gamla kassaskåp som väger ett halvt ton brukar säljas 😅

Ponera att jag limmar upp hyllorna ena dagen och nästa dag tar ner dem och då orsakar skadorna på tapet och målarfärg. Dag tre sätter jag upp dem igen, med tapetflagor och färgrester igen. Uppstår skadan då innan eller efter visningen? (Väldigt teoretiskt resonemang).

Eller om jag hänger upp något på väggen som döljer gamla skador.

Jag hyrde en BR i andra hand omöblerad. Ägaren hade satt upp en spegelvägg (modernt på den tiden) som jag tyckte var ful. Vi kom överens om att jag kunde ta ner den och förvara den medan jag hyrde. Senare skulle han sälja lägenheten och jag då flytta ut. Jag frågade om jag skulle sätta upp speglarna igen. Nej svarade han och jag lät speglarna stå kvar i förrådet om köparen ville sätta upp dem igen. Misstaget som vi gjorde var att min hyresvärd inte inspekterade och godkände lägenheten när jag flyttade ut då han var utomlands. Köparen klagade högljutt på alla hål i väggen när han flyttade in. Hålen fanns där på visningen också men bakom tavlor jag hängt för. Lösningen blev att jag skruvade upp speglarna igen…🙄
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju den jämförelsen som inte fungerar eftersom skadan uppstår separat i tid och rum i ditt exempel. Det är separat i tid och rum som du sågar sönder dörren.
Fast nu väljer du i fallet hyllan att resonera som att skadan på väggen uppstod i samma ögonblick hyllan limmades fast på väggen, inte när hyllan vid ett senare tillfälle bröts loss från densamma.

På samma sätt kan man ju välja att resonera som att skadan på sängen uppstod i samma ögonblick som dörren blev för liten för sängen, inte när man vid ett senare tillfälle sätter sågen i den.

Analogt, enligt mig, och absurt - visst det var min poäng.
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 4 till
  • Laddar…
Jag tror tråden har ringat in exakta definitionen på dolt fel. Bara den detaljen att det är en bostadsrättslägenhet.
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Fast nu väljer du i fallet hyllan att resonera som att skadan på väggen uppstod i samma ögonblick hyllan limmades fast på väggen, inte när hyllan vid ett senare tillfälle bröts loss från densamma.
Jag väljer inte, det är ett faktum bortom mina val. Det har alltså inte med min inställning att göra.

Låt oss byta ut mig mot dig. Ställ dig framför en perfekt nymålad vägg. I din hand har du en borrmaskin eller en limpatron. Vad händer när du borrar i väggen? Vad händer när du smetar bygglimmet på väggen? Är målningen i samma skick som för ett ögonblick sen eller har den fysiskt förändrats?

C cpalm skrev:
På samma sätt kan man ju välja att resonera som att skadan på sängen uppstod i samma ögonblick som dörren blev för liten för sängen, inte när man vid ett senare tillfälle sätter sågen i den.
Nu gör vi samma tankeexperiment med detta scenario. Du inser plötsligt att dörren är för liten för att få ut sängen. Nu väljer du att kalla det för att det är en skada. Jag konstaterar samtidigt att dörren är för liten för sängen. Men jag väljer att inte kalla det för en skada. Men dörren har inte p g a din eller min värdering ändrat fysiskt tillstånd - den är vad den är även före du eller jag kom till den insikten.

C cpalm skrev:
Analogt, enligt mig, och absurt - visst det var min poäng.
Så nej, inte analogt enligt mig men rätt absurt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H HenrikHuslöse skrev:
Jag håller helt med cpalm här. Hyllan är ändamålsenligt monterad tills dess att någon försöker ta loss den.
Här är jag med dig. Hyllan sitter där den sitter med monteringslimmet och i så måtto är det ändamålsenlig montering av hyllan.

Men väggens målning bakom hyllan är i objektiv mening skadad, den behöver göras om i fallet att den inte maskeras av hyllan. Precis som om hyllan var uppsatt med t ex 12 stora borrhål med plugg.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Huruvida skadan uppstår när limmet appliceras eller när tapeten faktiskt rivs av är knappast självklart rent juridiskt. Krävs nog ett gäng faktiska domstolsutslag för att fastställa det.

Moraliskt sett skulle åtminstone jag sälla mig till dem som ser detta som skadegörelse orsakad av säljaren.
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 9 till
  • Laddar…
C
P Pin skrev:
Ponera att jag limmar upp hyllorna ena dagen och nästa dag tar ner dem och då orsakar skadorna på tapet och målarfärg. Dag tre sätter jag upp dem igen, med tapetflagor och färgrester igen. Uppstår skadan då innan eller efter visningen? (Väldigt teoretiskt resonemang).
Jag resonerar som att felet/skadan i detta fall består i att väggen var i ett sämre skick vid tillträdet än den var i vid undersökningen/visningen. Vilket är de två tidpunkter som är relevanta i sammanhanget.

Om säljaren under tiden brytit sönder väggen i sitt försök att demontera hyllan, och sedan återställt den till samma skick som innan finns inget fel/skada i sammanhanget.
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kilrain Kilrain skrev:
Huruvida skadan uppstår när limmet appliceras eller när tapeten faktiskt rivs av är knappast självklart rent juridiskt. Krävs nog ett gäng faktiska domstolsutslag för att fastställa det.

Moraliskt sett skulle åtminstone jag sälla mig till dem som ser detta som skadegörelse orsakad av säljaren.
Vi har ju redan svaret juridiskt, det är helt förväntat att man lämnar skador på väggen i form av borrhål och pluggar när man överlåter en bostadsrätt och monterar ned sitt möblemang. Finns ingen principiell skillnad med monteringslim.

Ska man öppna för något så ska det vara gradskillnaden, att i TS fall har det varit en limsmetarfest utan dess like. Man kan hävda att det inte är förväntat att hyllor har satts upp med lim smetat på så stora ytor av väggen. I så fel kan man tänka sig köplagens variant av "dolt fel" som @Pin tog upp. Men då finns ju alltså skadan före överlåtelseavtalets upprättande.
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag resonerar som att felet/skadan i detta fall består i att väggen var i ett sämre skick vid tillträdet än den var i vid undersökningen/visningen. Vilket är de två tidpunkter som är relevanta i sammanhanget.

Om säljaren under tiden brytit sönder väggen i sitt försök att demontera hyllan, och sedan återställt den till samma skick som innan finns inget fel/skada i sammanhanget.
Sitter limmet på väggen eller på hyllan?
Om jag lyckas med en väldigt vass kniv skära loss hyllan så att limmet sitter kvar på väggen, är det då ok eller ska jag skära närmre tapeten och offra min fina hylla istället?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi har ju redan svaret juridiskt, det är helt förväntat att man lämnar skador på väggen i form av borrhål och pluggar när man överlåter en bostadsrätt och monterar ned sitt möblemang. Finns ingen principiell skillnad med monteringslim.

Ska man öppna för något så ska det vara gradskillnaden, att i TS fall har det varit en limsmetarfest utan dess like. Man kan hävda att det inte är förväntat att hyllor har satts upp med lim smetat på så stora ytor av väggen. I så fel kan man tänka sig köplagens variant av "dolt fel" som @Pin tog upp. Men då finns ju alltså skadan före överlåtelseavtalets upprättande.
Är inte förutsättningen att hålen efterlagats? Det var det i någon dom om en hyreslägenhet och en hylla eller spegelvägg (minns inte) som hyresgästen monterat upp och monterat ner. I detta fall är det inte lagat.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi har ju redan svaret juridiskt, det är helt förväntat att man lämnar skador på väggen i form av borrhål och pluggar när man överlåter en bostadsrätt och monterar ned sitt möblemang. Finns ingen principiell skillnad med monteringslim.

Ska man öppna för något så ska det vara gradskillnaden, att i TS fall har det varit en limsmetarfest utan dess like. Man kan hävda att det inte är förväntat att hyllor har satts upp med lim smetat på så stora ytor av väggen. I så fel kan man tänka sig köplagens variant av "dolt fel" som @Pin tog upp. Men då finns ju alltså skadan före överlåtelseavtalets upprättande.
Ja, precis. Och huruvida det är en tillräcklig gradskillnad måste nog prövas i domstol ett gäng gånger innan man kan säga varken bu eller bä rent juridiskt.

Annars kan man lika gärna påstå att alla monteringsåtgärder innebär att skadan redan finns där, även om det t.ex. skulle innebära att lägenheten brinner ner om något avlägsnas. Visst, man kanske åker dit för mordbrand eller liknande, men civilrättsligt skulle man annars sitta säkert mot köparen.
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H HenrikHuslöse skrev:
Är inte förutsättningen att hålen efterlagats? Det var det i någon dom om en hyreslägenhet och en hylla eller spegelvägg (minns inte) som hyresgästen monterat upp och monterat ner. I detta fall är det inte lagat.
Hyresrätt är ju något annat. Där får man vara rätt försiktig med väggarna för att inte åka på ersättningskrav.

Men vid försäljning av bostadsrätt så är det istället köplagen som gäller och då säljs lägenheten som hör till bostadsrätten i befintligt skick och med uppmaning av köparen att undersöka lägenheten. Där får man lämna borrhål och dylika skador från uppsatt möblemang. Som köpare kan man förvänta sig skadad vägg bakom uppsatt möblemang och TV-apparater och man kan också se med egna ögon när man undersöker lägenheten att det måste finnas borrhål, klisterkuddar, spikar, pluggar eller monteringslim där bakom det väggfasta möblemanget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.