RoTe RoTe skrev:
Rostskydd är inte värt ett skit på en normal bil skulle jag säga
Då har du inte sett en bil som blev rostskyddad från dag ett och regelbundet behandlad.
Det har jag, haft 3 bilar, bla svärfarfars BMW 1800 -68.
Sambon fick ärva bilen -01 som fortfarande var i ett underbart skick.
Då en rostfri BMW från den tidseran inte existerar, fick hon bra betalt för den.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
RoTe
Isakare Isakare skrev:
Då har du inte sett en bil som blev rostskyddad från dag ett och regelbundet behandlad.
Det har jag, haft 3 bilar, bla svärfarfars BMW 1800 -68.
Sambon fick ärva bilen -01 som fortfarande var i ett underbart skick.
Då en rostfri BMW från den tidseran inte existerar, fick hon bra betalt för den.
Jag kör en E60 som jag gissar är obehandlad sen ny, noll rost. Gått som företagsbil sen pratade jag med förrföra ägaren om den.
 
Isakare Isakare skrev:
Då har du inte sett en bil som blev rostskyddad från dag ett och regelbundet behandlad.
Det har jag, haft 3 bilar, bla svärfarfars BMW 1800 -68.
Sambon fick ärva bilen -01 som fortfarande var i ett underbart skick.
Då en rostfri BMW från den tidseran inte existerar, fick hon bra betalt för den.
Det fantastiska med oljan är ju att den stoppar rosten, färgen bara släpper och då rostar det friskt under. Nu refererar jag till "veteranbilar"... Ser man ju kring tex motor och växellåda, ofta är det en gegga men under geggan ren metall utan en gnutta rost. (moderna bilar läcker inte olja på det sättet).

Men, idag vill ägare 1 ha så lite kostnader som möjligt, långa serviceintervall, ingen extra kostnad för rostskydd. Ägare 2 har bilen 3 år till, då har rosten inte börjat härja. Sen är bilen körd, långa serviceintervall och rost under all plast. Men trots allt verkar de hålla ihop till de blir 12-15 år, när allt rasar. Så, på ett sätt, bilen håller som den är en "modern livslängd" utan rostskydd... Ska man ha bilen i 20 år så är nog rostskydd ett måste. För jag tror under alla plastsköldar så är det många bilar som är tokslut, bara att det inte syns bakom all plast...
 
N Niq skrev:
2.6 är nog lite lågt i dom däcken. 2.8 rekommenderas till den storleken lite mer om man har tung last.
Nja, det finns många parametrar som påverkar så det hamnar inom felmarginal. Bilens chassie/fjädring, däcksfabrikat, lastindex på däck utifrån tyngd på bil, osv, så det kan vara alldeles perfekt.😉
 
A aka_the_barf skrev:
Mazda 6 är en riktig rostburk. Jag var sugen på en och en kompis sa att OM jag hittar en utan rost så kör hem och behandla direkt...hittade aldrig någon utan rost.
Du skulle köpt min 2008:a som jag sålde för några år sedan. Rostskyddsbehandlad med Noxudol vid 7600mil och sedan två stycken bättringar. Tror den hade gott runt 23k mil när jag sålde den. Inte en tillstymmelse till rost.

Bifogar en bild på skärmkanterna bak när den är 12år gammal och 23k mil;
Bild på en bilens vita bakskärmkant utan rost, med droppar av brun Noxudol efter rostskyddsbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det lilla bruna som syns är Noxudol från senaste behandlingen.

Ångrar stort att jag sålde den. Jäkligt trevlig bil. Gillade 2,5ls sugmotorn. Speciellt då den jag sålde den till körde av vägen och gjorde skrot av den något halvår efter att jag sålde den.
 
  • Gilla
aka_the_barf och 3 till
  • Laddar…
RoTe
S Styrman_jansson skrev:
Du skulle köpt min 2008:a som jag sålde för några år sedan. Rostskyddsbehandlad med Noxudol vid 7600mil och sedan två stycken bättringar. Tror den hade gott runt 23k mil när jag sålde den. Inte en tillstymmelse till rost.

Bifogar en bild på skärmkanterna bak när den är 12år gammal och 23k mil;
[bild]
Det lilla bruna som syns är Noxudol från senaste behandlingen.

Ångrar stort att jag sålde den. Jäkligt trevlig bil. Gillade 2,5ls sugmotorn. Speciellt då den jag sålde den till körde av vägen och gjorde skrot av den något halvår efter att jag sålde den.
Hur är dom där fälgarnars kåpor inte plastrena? Dom tål inte många tvättar...
 
A AndersS skrev:
Nja, det finns många parametrar som påverkar så det hamnar inom felmarginal. Bilens chassie/fjädring, däcksfabrikat, lastindex på däck utifrån tyngd på bil, osv, så det kan vara alldeles perfekt.😉
fast vilken storlek är det du har 2.6 i. Det var lite diffust i det du skrev....
 
De som haft min Mazda 6 hade nog inte rostbehandlat nånting. Men lackat över rosten gjorde de. Min personliga bias har gjort mig misstänksam mot att köpa bilar av folk som bor i lägenhet och ser ut sådär... hur ska man säga... De som vi köpte Mazdan av såg båda ut som dom jobbade på bank eller nåt.

Det brukar gå bättre att köpa bilar av karlar som har eget hus och ser lite sjabbiga ut. Men förstås, inget är ju säkert då man handlar bil.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
fast vilken storlek är det du har 2.6 i. Det var lite diffust i det du skrev....
18" 235/55 med lastindex 104 är det jag rullar på, dvs minsta originalhjul.
Och en bil med ganska hårt satt chassie/fjädring.
 
ja i 55 profil fungerar 2.6 utmärkt. Det är när man kommer ner i 45 och neråt 3bar blir ett minimum sett till däckens bästa.
 
S Stefan1972 skrev:
ja i 55 profil fungerar 2.6 utmärkt. Det är när man kommer ner i 45 och neråt 3bar blir ett minimum sett till däckens bästa.
Och då väljer man utseende före komfort om bilen kan rullas med "mindre" hjul.😉
Bredden gör att den även spårar lättare på våra svenska vägar.
 
RoTe RoTe skrev:
Hur är dom där fälgarnars kåpor inte plastrena? Dom tål inte många tvättar...
Nej de började tappa färg redan andra året jag hade bilen så jag slipade av dem och lackade om dem med en burk fälgfärg från Biltema. Inga färgsläpp efter det.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ja i 55 profil fungerar 2.6 utmärkt. Det är när man kommer ner i 45 och neråt 3bar blir ett minimum sett till däckens bästa.
Jaså? Jag har 195/45/17 på sommarhjulen till Swiften och kör enligt instruktionbok 2,4bar fram och 2,2bar bak. Kanske ska man klämma i lite till?
 
RoTe
S Styrman_jansson skrev:
Nej de började tappa färg redan andra året jag hade bilen så jag slipade av dem och lackade om dem med en burk fälgfärg från Biltema. Inga färgsläpp efter det.
Haha snyggt!
 
S Styrman_jansson skrev:
Jaså? Jag har 195/45/17 på sommarhjulen till Swiften och kör enligt instruktionbok 2,4bar fram och 2,2bar bak. Kanske ska man klämma i lite till?
Du kan iallafall gå upp i maxtryck på vad som står på lappen i dörren. Lätt bil behöver mindre tryck, sen finns det däck där dom (nokian) rekommenderar att man går upp tror det va +0,4 Bar över std för att däcken är gjorda så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.