TRJBerg TRJBerg skrev:
Det beror ju också på hur länge TS "planerar" att leva. Vad händer vid 80-års ålder t ex?
Det beror på hur man väljer att ta ut sin tjänstepension. De allra flesta planerar nog att ta ut tjänstepensionen innan man fyller 80 år och i sådant fall så har man bara den allmänna pensionen resten av livet.

/Krille
 
  • Gilla
Pimpe
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Det beror på hur man väljer att ta ut sin tjänstepension. De allra flesta planerar nog att ta ut tjänstepensionen innan man fyller 80 år och i sådant fall så har man bara den allmänna pensionen resten av livet.

/Krille
Jag tillhör inte "de flesta" då😉 Men det beror ju också på vilken pension man har att utgå från.
Privat pension ca 5% tas ut under fem år, ca 5% av tjänstepension under 12 år (är några "småpensioner") och resterande tjänstepension (65/35% premie respektive förmånsbestämd) blev livslångt. Är gjort även utifrån att vi är två och att vi ska klara oss "tillräckligt bra" även på en pension.
Sedan har jag gjort omplacering vid två tillfällen så att vid uttag är de premiebestämda omviktade till lägre risknivåer.

Rätt eller fel, huvudsaken är att man känner sig hyfsat trygg.
 
Nackdelen med minpension.se är att deras uttagssnurra inte räknar med någon avkastning från pensionsdatum, den bara delar upp tjänstepensionskapitalet över t ex 60 månader om man väljer 5 år. I verkligheten kan man ju plocka ut t ex bara avkastningen så att kapitalet inte sjunker alls, ifall man vill ha mycket kvar när man dör. De flesta vill dock troligen ta ut lite mer än avkastningen, med t ex 5M i tjänstepension bör det gå att plocka ut 40k / mån bra mycket längre än de 10 år som snurran visar. Första året får man ju drygt 200k i avkastning (5%) så de 5M sjunker bara med 280k trots att man tog ut 480k.
Året efter blir det ca 200k i avkastning (5%) så ungefär samma visa där, nästa år kanske 190k e t c. Klarar man 18 år kanske innan de 5M är slut? D v s 80% bättre pension än vad minpension.se räknar fram?
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
den bara delar upp tjänstepensionskapitalet över t ex 60 månader om man väljer 5 år. I verkligheten kan man ju plocka ut t ex bara avkastningen så att kapitalet inte sjunker alls, ifall man vill ha mycket kvar när man dör.
Finns den möjligheten verkligen för en "klassisk" tjänstepension?
 
A AndersS skrev:
Jag tillhör inte "de flesta" då😉 Men det beror ju också på vilken pension man har att utgå från.
Privat pension ca 5% tas ut under fem år, ca 5% av tjänstepension under 12 år (är några "småpensioner") och resterande tjänstepension (65/35% premie respektive förmånsbestämd) blev livslångt. Är gjort även utifrån att vi är två och att vi ska klara oss "tillräckligt bra" även på en pension.
Sedan har jag gjort omplacering vid två tillfällen så att vid uttag är de premiebestämda omviktade till lägre risknivåer.

Rätt eller fel, huvudsaken är att man känner sig hyfsat trygg.
Finns absolut inget som är rätt eller fel utan beror som du skriver helt och hållet på omständigheterna. Det viktigaste är att man försöker sätta sig in i sin egen pension och är medveten om vilka konsekvenser valen medför.

/Krille
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Finns den möjligheten verkligen för en "klassisk" tjänstepension?
Det kanske är olika ja, de jag har på Skandia o LF kan man fritt välja hur man vill ta ut (efter 55 år).
Räknade lite mer på mitt exempel ovan och riktigt så bra blir det inte med 5% avkastning, då får man ut 3-4 år mer än vad minpension.se visar (13-14 år istf 10 år med samma summa)
 
B bhus2021 skrev:
Nackdelen med minpension.se är att deras uttagssnurra inte räknar med någon avkastning från pensionsdatum, den bara delar upp tjänstepensionskapitalet över t ex 60 månader om man väljer 5 år. I verkligheten kan man ju plocka ut t ex bara avkastningen så att kapitalet inte sjunker alls, ifall man vill ha mycket kvar när man dör. De flesta vill dock troligen ta ut lite mer än avkastningen, med t ex 5M i tjänstepension bör det gå att plocka ut 40k / mån bra mycket längre än de 10 år som snurran visar. Första året får man ju drygt 200k i avkastning (5%) så de 5M sjunker bara med 280k trots att man tog ut 480k.
Året efter blir det ca 200k i avkastning (5%) så ungefär samma visa där, nästa år kanske 190k e t c. Klarar man 18 år kanske innan de 5M är slut? D v s 80% bättre pension än vad minpension.se räknar fram?
Även om man får 5% avkastning innebär ju inflationen att i snitt att 2% "försvinner". Lägger man även till att många antagligen vill minska risken när man börjar ta ut pensionen ligger nog avkastningen närmare 2% än 5%. På så sätt känns ändå simuleringen rätt relevant om än kanske lite försiktig/pessimistisk.

/Krille
 
  • Gilla
Johan 81
  • Laddar…
2.5 vid 55 var verkligen ingen höjdare. Kanske läge löneväxla lite så du får upp den till du blir 65
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan 81 och 1 till
  • Laddar…
Tjänar verkligen poliser så fruktansvärt med pengar, så de kan gå i pension vid 55 års ålder, med 80.000kt/månad?

Eller göller det bara civila poliser?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
A AG A skrev:
Tjänar verkligen poliser så fruktansvärt med pengar, så de kan gå i pension vid 55 års ålder, med 80.000kt/månad?

Eller göller det bara civila poliser?
Genom att ha 5 miljoner om 3 år. Men 33 procent ökning per år är det nog få som lyckas med. Speciellt i dessa tider
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Nissens
C Civilpolisen skrev:
Oj! Det var många svar!
* Rika tillsammans räknar med 4%!
* Nej, jag är ingen börshaj, men har intresse av placeringar hela livet!
* Klart att inbetalningarna slutar... när man får pension. Svårt att veta vad som är insättning och vad som är avkastning / utdelning. Det är sant!
* Men... Så himla mycket insättningar är det inte! Jag tjänar inte så mycket idag!
* Klart att skatten tillkommer!

* * * * *
Intressant tråd! Jag visar mina siffror och alla skriver att jag gör fel eller tänker fel!
Varför visar ingen annan sina siffror, i ett längre perspektiv, och hur ni tänker? Alla val är lika viktiga! Även de man inte gör!

Jag ska posta lite fler bilder denna veckan.
2-3 miljoner i pensionskapital är inte speciellt mycket. Detta är bruttopengar som skall räcka i många år. Jag har betydligt mer i pensionskapital och ovanpå det andra investeringar, och det ser bra ut. Jag tror att du skall upp i minst typ 2-3 gånger det du nämner för att slippa dra ner på kostnader allt för mycket. 😊
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Dela med Dig till mig som har mindre.
 
sysmali
H Hybro skrev:
Dela med Dig till mig som har mindre.
Så TS ska spara och gneta ihop en bra pension för att dela med sig till de som kanske ej gjort detsamma?
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Så TS ska spara och gneta ihop en bra pension för att dela med sig till de som kanske ej gjort detsamma?
Det sköter staten redan om via garantipension 😇
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H Hybro skrev:
Dela med Dig till mig som har mindre.
De pengarna har jag gjort rätt för. Du får själv jobba ihop din pension om du vill ha en dräglig tillvaro de sista decennierna.
 
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.